Τα αεροπλανοφόρα του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ είναι μια κυρίαρχη παρουσία στις θάλασσες, μάλλον αυτη η παρουσία τους ηταν που έκανε την Πολεμική Αεροπορία να δημιουργήσει ενα σε ιπτάμενη μορφή. Τουλάχιστον πρoσπάθησε…
Κατά τη διάρκεια του Β ‘Παγκοσμίου Πολέμου, τα βομβαρδιστικά αεροσκάφη μπορούσαν να πετάξουν χιλιάδες μίλια, σε αντίθεση με τα μαχητικά αεροσκάφη που κατανάλωναν πολλά καύσιμα και ειχαν συνεπώς μικρότερη ακτίνα δράσης.
Αυτό ήταν ένα τεράστιο πρόβλημα για τα βομβαρδιστικά, και ουσιαστικά τα έκανε πολυ εύκολο στόχο χωρίς συνοδεία μαχητικών.
Μετά τον πόλεμο, το 1949, – στις αρχές του Ψυχρού Πολέμου και την άνοδο των βομβαρδιστικών μεγάλου βεληνεκούς – ο Υποστράτηγος της Πολεμικής Αεροπορίας Κλάρενς “Μπαντ” Άντερσον άρχισε να δοκιμάζει ένα σύστημα σύνδεσης με ενα C-47 Skytrain. Χρησιμοποιώντας μια λόγχη στα ακροπτερύγια, ο άσος του Β ‘Παγκοσμίου Πολέμου συνδέθηκε επιτυχώς με ενα δαχτυλίδι που ηταν τοποθετημένο στο C-47.
Από το βιβλίο “Flying Aircraft Carriers of the USAF: Wing Tip Coupling” (“Ιπτάμενα αεροπλανοφόρα της USAF: Σύζευξη Ακροπτερυγίων” ):
Εν ολίγοις, ο Άντερσον απέκτησε το θάρρος και συνεπώς την ικανότητά να κάνει τη σύνδεση και να διατηρεί τη σωστή στάση στο συνδυασμό της πτήσης. Βρήκε ότι ήταν εύκολο να επιτευχθεί η σύζευξη, και μάλιστα σε λιγότερο από μισό λεπτό. Μόλις η λόγχη συναντούσε τον δακτύλιο σύζευξης, μια μικρή μείωση στην ταχύτητα ήταν επαρκής για να επιβραδύνει το Q-14B και για να συμμετάσχει στο μηχανισμό σύζευξης.
Η δοκιμή έγινε γνωστή ως Πρόγραμμα FICON (Project FICON – Fighter Conveyer – Μαχητής μεταφορέων) κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 50. Ο στόχος βεβαίως ηταν αρκετά φιλόδοξος: Σύνδεση μαχητικών με το μεγαλύτερο αεροσκάφος, απενεργοποίηση των μηχανών, ανεφοδιασμός με καύσιμα. Αν εμφανιζόταν ο εχθρός, άμεση αποσύνδεση και υπεράσπιση του βομβαρδιστικού.
Φαίνεται βέβαια αρκετά απλό, ωστοσο δεν ηταν και τόσο απλα τα πράγματα και δεν άργησε να έρθει και η πρώτη τραγωδία. Κατά τη διάρκεια μιας δοκιμαστικής σύνδεσης μεταξύ ενός Β-29 και ενός F-84 το 1953, το μικρότερο μαχητικό, μετα τη σύνδεση, αναποδογυρίστηκε στο φτερό του βομβαρδιστικού προκαλώντας τη συντριβή και των δυο αεροσκαφών. Όλοι οι επιβάτες σκοτώθηκαν.
Οι δοκιμές συνεχίστηκαν παρά τα διάφορα ατυχήματα. Αλλά το έργο τελικά ακυρώθηκε λόγω άλλων τεχνολογικών επιτευγμάτων που ανέρασαν την έννοια του “ιπτάμενου αεροπλανοφόρου”. Το KC-97 Stratofreighter έκανε το ντεμπόυτο του το 1951, και αντι να μεταφέρει αεροσκάφη, μετέφερε καύσιμα στα μικρότερα μαχητικά.
Το KC-97 έχει έκτοτε απουρθεί, αλλά το Boeing KC-135 Stratotanker είναι ακόμα σε λειτουργία, διευρύνοντας το φάσμα όλων των τύπων αεροσκαφών των ΗΠΑ.
πηγή: onalert.gr