Ιστορική μέρα! Ενα μεγάλο έργο έγινε πράξη

Επειτα από δεκαετίες, το μετρό Θεσσαλονίκης, το οποίο έβαλε για πρώτη φορά στον Κρατικό Προϋπολογισμό το 1976 ο Κωνσταντίνος Καραμανλής, άρχισε τη λειτουργία του

Σαράντα χρόνια κοροϊδίας για τη Θεσσαλονίκη τελείωσαν προχθές, Σάββατο, του Αγίου Ανδρέα, μεγάλη η χάρη του, οπότε εγκαινιάστηκε το μετρό της πόλης, «το πιο σύγχρονο μετρό της Ευρώπης», όπως είπε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, που το εγκαινίασε μαζί με την Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου.

  • Από τον Ν. Πετρουλάκη

Οι Θεσσαλονικείς δεν πίστευαν στα μάτια τους ότι αυτό το έργο, το οποίο έβαλε για πρώτη φορά στον Κρατικό Προϋπολογισμό το 1976 ο αείμνηστος Κωνσταντίνος Καραμανλής, παραδόθηκε και περίμεναν με αγωνία έξω από τους 13 σταθμούς, ενώ έπεφτε η βροχή, να πει επιτέλους ο Μητσοτάκης «εγκαινιάζω το μετρό», για να ξεχυθούν, να πάρουν «φωτιά» τα κινητά τηλέφωνα και να αρχίσουν να βιντεοσκοπούν και να φωτογραφίζουν όλες τις γωνιές του νέου μετρό της Θεσσαλονίκης. Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος οι σταθμοί Βενιζέλου και Αγίας Σοφίας, με τα αρχαία, που συγκλονίζουν τον επισκέπτη και τον οδηγούν 3.000 χρόνια πίσω, αλλά πρέπει να σημειωθεί ότι όλοι οι σταθμοί είναι πανέμορφοι, ολοκαίνουργιοι και έφεραν μια ικανοποίηση και το χαμόγελο στους Θεσσαλονικείς, γιατί αυτό πράγματι είναι ένα μεγάλο έργο για την πόλη, έπειτα από δεκαετίες, αν και στοίχισε πολλά περισσότερα χρήματα στον ελληνικό λαό από όσα θα έπρεπε κανονικά να στοιχίσει. Τέτοια ώρα, τέτοια λόγια…

Η λειτουργία του μετρό αποτελεί φανερά μία «ιστορική» μέρα για τους Θεσσαλονικείς, οι οποίοι επισκέφθηκαν κατά χιλιάδες τα βαγόνια, χθες και προχθές, προκειμένου να κάνουν το πρώτο τους ταξίδι με αυτό, παρά την καταρρακτώδη βροχή και τις άσχημες καιρικές συνθήκες, γι’ αυτό και το μετρό παρέμεινε ανοιχτό ως τις 2 τα ξημερώματα της Κυριακής. Από σήμερα το ωράριο λειτουργίας θα είναι από τις 5.30 το πρωί έως και τις 12.30 μετά τα μεσάνυχτα, αλλά αυτά που συνέβησαν το Σαββατοκύριακο είναι χαρακτηριστικά της μεγάλης προσμονής των Θεσσαλονικέων για αυτό το μέσο. Με επιφωνήματα θαυμασμού, πολλές φωτογραφίες, ακόμη και ζωντανές «συνδέσεις» με τους οικείους τους μέσω των δυνατοτήτων που προσφέρουν πλέον σήμερα οι συσκευές κινητών τηλεφώνων και με τη φράση στα χείλη «άξιζε η αναμονή», εκατοντάδες χιλιάδες άτομα μπήκαν και βγήκαν από τους 18 υπερσύγχρονους συρμούς του μετρό Θεσσαλονίκης, ανεβοκατέβηκαν τις κυλιόμενες σκάλες και κάποιοι έκαναν ίσως και τρεις φορές το 17λεπτο υπόγειο ταξίδι από τη μία άκρη της πόλης μέχρι την άλλη (Νέα Ελβετία – Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός), αφού ήταν και δωρεάν (έως και αύριο).

Ολα είναι καινούργια και γυαλιστερά και αυτό δεν περνά απαρατήρητο, αλλά οι σταθμοί Βενιζέλου και Αγίας Σοφίας είναι αυτοί όπου παρατηρείται συνωστισμός, αναγκάζοντας έτσι τους αρμοδίους να κλείνουν για μικρά χρονικά διαστήματα τις αποβάθρες, ώστε να υπάρχει αποσυμφόρηση. Σε 17 λεπτά μπορεί κάποιος να διανύει την απόσταση των 13 σταθμών από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι τη Νέα Ελβετία στο μετρό Θεσσαλονίκης και, για παράδειγμα, κάποιος που μένει στην περιοχή της Βούλγαρη μπορεί να φτάσει στον σταθμό Βενιζέλου σε περίπου 12 λεπτά, χρόνος που σήμερα ειδικά τις ώρες αιχμής αγγίζει τα όρια της επιστημονικής φαντασίας. Από το πρωί της Τετάρτης το κόστος της μετακίνησης με το μετρό θα στοιχίζει 60 λεπτά του ευρώ και θα έχει διάρκεια 1 ώρα και 10 λεπτά. Επιπλέον 60 λεπτά και την ίδια διάρκεια θα έχει το εισιτήριο με τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ. Αρχικά τα δύο μέσα θα λειτουργήσουν με ξεχωριστά εισιτήρια και μελλοντικά με ενιαίο κόμιστρο. Τα εισιτήρια του μετρό μπορούν οι επιβάτες να τα προμηθευτούν από τα ηλεκτρονικά μηχανήματα που υπάρχουν εντός των σταθμών.

Χωρίς οδηγό

Τα δρομολόγια έχουν συχνότητα τις ώρες αιχμής ανά 3,5 λεπτά και μελλοντικά με την προσθήκη της επέκτασης Καλαμαριάς και των επιπλέον 15 συρμών θα μπορεί να φτάσουν και τα 90 δευτερόλεπτα. Το μετρό Θεσσαλονίκης μπορεί να εξυπηρετεί καθημερινά 254.000 επιβάτες ή 18.000 επιβάτες ανά ώρα, με συρμούς που κινούνται χωρίς οδηγό, καθώς ελέγχονται αυτόματα από το κέντρο ελέγχου που βρίσκεται στο αμαξοστάσιο της Πυλαίας. Η εικόνα επιβίβασης ανά συρμό φτάνει τους 465 επιβάτες (καθήμενοι και όρθιοι). Φυσικά, οι συρμοί διαθέτουν κλιματισμό και οθόνες πληροφόρησης κοινού. Οι 13 σταθμοί είναι οι: Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός, Δημοκρατίας, Βενιζέλου, Αγίας Σοφίας, Σιντριβάνι, Πανεπιστήμιο, Παπάφη, Ευκλείδης, Φλέμινγκ, Ανάληψη, 25ης Μαρτίου, Βούλγαρη και Νέα Ελβετία.


Η «Bora», η οροφή που έσταζε, οι κουβάδες και η «Σχεδία»

Η βροχή που έπεφτε όλο το Σαββατοκύριακο στη Θεσσαλονίκη απέτρεψε αρκετές χιλιάδες κατοίκους να επισκεφθούν το μετρό, αλλά και αυτοί που μπήκαν στους 13 σταθμούς ήταν εκατοντάδες χιλιάδες, προκειμένου να κάνουν τη διαδρομή, να φωτογραφηθούν και να πάρουν εμπειρία. Μετά τα εγκαίνια, στο πρώτο δρομολόγιο του μετρό Θεσσαλονίκης επιβιβάστηκαν ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, η σύζυγός του Μαρέβα Γκραμπόφσκι και η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου. Μαζί τους επιβιβάστηκαν επίσης η Λίνα Μενδώνη, ο Χρήστος Σταϊκούρας, ο Απόστολος Τζιτζικώστας και ο Αδωνις Γεωργιάδης. Μέσα στον συρμό φωτογραφήθηκαν με επιβάτες και κάθισαν στις πρώτες θέσεις, ενώ πρέπει να σημειωθεί ότι οι συρμοί κινούνται χωρίς οδηγό, μέσω του σύγχρονου συστήματος που έχει εγκατασταθεί.

Η συνεχής βροχή και η κακοκαιρία «Bora» έφεραν και… παρατράγουδα, αφού oι οροφές σε τρία σημεία, στους σταθμούς Βενιζέλου, Πανεπιστήμιο και Παπάφη, έσταζαν νερά, χωρίς πάντως να προκληθούν άλλα προβλήματα, ενώ είχαν επιστρατευθεί οι καθαρίστριες, που έδωσαν τη δική τους μάχη για να μη γλιστρήσει κάποιος επιβάτης. Στον σταθμό Βενιζέλου, λόγω της βροχής που έπεφτε από το πρωί στην πόλη, η οροφή κοντά σε κυλιόμενες σκάλες άρχισε να στάζει και, μόλις μπήκαν οι επιβάτες, είδαν τα νερά και φυσικά προβληματίστηκαν, αλλά πέρασε η βροχή από τα κενά που έχουν οι κυλιόμενες. Συνεργεία τοποθέτησαν κουβάδες και μάζεψαν τα νερά, που σταμάτησαν όταν η βροχή κόπασε, ενώ εκτός από τον σταθμό Βενιζέλου κουβάδες τοποθετήθηκαν σε δύο σημεία στους σταθμούς Παπάφη και Πανεπιστήμιο.

Πόλος έλξης ήταν, χωρίς αμφισβήτηση, τα αρχαία στη Βενιζέλου και την Αγίας Σοφίας, εκεί όπου δύο πρώην αστέρια του αθλητισμού, ο Μπάνε Πρέλεβιτς του ΠΑΟΚ και ο Ντίνος Κούης του Αρη, μοίρασαν το περιοδικό «Σχεδία» -από τους πρώτους που το αγόρασαν ήταν ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών κ. Σταϊκούρας-, ενώ ο κόσμος ζητούσε φωτογραφίες και αυτόγραφα. Αξιοσημείωτη είναι μια κουβέντα στα κάγκελα του σταθμού Αγίας Σοφίας, μόλις έφυγε ο πρωθυπουργός, από τους υπουργούς Σκέρτσο και Μενδώνη, που βγήκαν μάλιστα και αναμνηστική φωτογραφία με το κινητό του πρώτου. Ολοι ήθελαν μια φωτογραφία στα εγκαίνια του μετρό, που μπήκε στις ράγες και είναι πλέον γεγονός για την πόλη.


Συρμοί γεμάτοι κόσμο και συναισθήματα

Φίλε, δεν το πιστεύω. Κάνουμε βόλτα με το μετρό Θεσσαλονίκης». Η φράση αυτή κυριαρχούσε στο πρώτο δρομολόγιο του μητροπολιτικού σιδηροδρόμου. Η εύλογη δυσπιστία, που είχε καλύψει σαν πέπλο το έργο τα τελευταία πολλά χρόνια, διαλύθηκε, δίνοντας τη θέση της στον ενθουσιασμό και στη συγκίνηση. Η έντονη βροχόπτωση δεν πτόησε τους Θεσσαλονικείς. Εξω από τις εισόδους των 13 σταθμών σχηματίστηκαν ουρές, με ανθρώπους όλων των ηλικιών να ανυπομονούν να επιβιβαστούν για πρώτη φορά στο μετρό.

  • Του Βασίλη Παπακωνσταντόπουλου

Και στις 13.29 δόθηκε το εναρκτήριο λάκτισμα. Η τελετή εγκαινίων ολοκληρώθηκε, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης πάτησε το κουμπί και το ταξίδι του μετρό ξεκίνησε.

Οι συρμοί γέμισαν κόσμο και συναισθήματα. Τα τελευταία ψήγματα καχυποψίας εξαφανίστηκαν. Ο ενθουσιασμός και η συγκίνηση κυριαρχούσαν. Τα πρόσωπα άστραφταν από χαρά, το ίδιο και τα φλας από τα κινητά. Ενδεχομένως να καταγράφηκε νέο ρεκόρ selfies, καθώς όλοι ήθελαν να αποτυπώσουν σε μία φωτογραφία την ιστορική αυτή στιγμή. «Είμαστε στο μετρό, είμαστε στο μετρό» τραγουδούσε χοροπηδώντας ένα κοριτσάκι. Δίπλα οι γονείς της δεν σταματούσαν να χαμογελούν, πιθανότατα ήταν στην ηλικία της όταν άκουσαν πρώτη φορά ότι θα κατασκευαστεί μετρό στη Θεσσαλονίκη.

«Μετρό ακούγαμε και μετρό δεν βλέπαμε. Δεν θα το πίστευα αν δεν το έβλεπα με τα μάτια μου» έλεγε, συγκινημένος, ένας μεσήλικας στη σύζυγό του, η οποία τον αγκάλιασε στοργικά. Στον επόμενο σταθμό κάλυψαν τα πάντα τα γέλια και οι φωνές μιας παρέας νεαρών. «Παιδιά, έχουμε μετρό! Θα κατεβαίνουμε με το μετρό στο κέντρο για καφέ! Απίστευτο!» έλεγαν με ενθουσιασμό, με τους υπόλοιπους επιβάτες να χαμογελούν. Τα πρώτα δρομολόγια αποτέλεσαν και τόπο συνάντησης γνωστών και φίλων, καθώς η Θεσσαλονίκη είναι ένα «μεγάλο χωριό», όπως είπε μία κυρία που δεν σταματούσε να βιντεοσκοπεί την παρθενική της διαδρομή.

Το αδιαχώρητο επικρατούσε και στους σταθμούς, με αυτόν της Βενιζέλου να συγκεντρώνει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Μεγάλη ήταν η συγκίνηση και όσων εργάστηκαν για την κατασκευή και την ολοκλήρωση αυτού του πολύπαθου έργου. «Παιδιά, τα καταφέραμε» σημείωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Αττικό Μετρό, Νίκος Κουρέτας, απευθυνόμενους με χαρά στους εργαζομένους. Πρόκειται για ένα ταραχώδες ταξίδι, που ξεκίνησε από τα τέλη της δεκαετίας του ’80 με την περίφημη τρύπα του Σωτήρη Κούβελα (ο οποίος έδωσε το «παρών» στην τελετή εγκαινίων) και ουσιαστικά άρχισε να βρίσκει τον βηματισμό του το 2003, όταν η πρόσφατα εκλιπούσα Βάσω Παπανδρέου δημοπράτησε εκ νέου το έργο ως δημόσιο, με χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ενωση. Το 2006, ο τότε υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Γιώργος Σουφλιάς, υπέγραψε τη σχετική σύμβαση και 18 χρόνια αργότερα η Θεσσαλονίκη απέκτησε επιτέλους μετρό, γυρίζοντας σελίδα.

«Στο μετρό καθρεφτίζονται όλες οι παθογένειες της Ελλάδας που θέλουμε να αφήσουμε πίσω» ανέφερε ο πρωθυπουργός. Το έργο, πάντως, δεν αποτέλεσε την εξαίρεση στον κανόνα, καθώς παρουσιάστηκαν τα πρώτα παρατράγουδα. Τέλος, παρά τη γενική ικανοποίηση, δεν ήταν λίγοι εκείνοι που εξέφρασαν τον προβληματισμό τους σε σχέση με τις δυνατότητες πρόσβασης στους σταθμούς του από περιοχές της πόλης που δεν εξυπηρετεί η βασική γραμμή.

{{-PCOUNT-}}15{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

spot_img

Κορυφαίες Ειδήσεις

Προτεινόμενα