Τροφή στα social media έχει δώσει η υιοθέτηση του πεζού γράμματος «μ» που στοίχισε 30.000 ευρώ!
Κλαυσίγελο έχει προκαλέσει στην ελληνική κοινωνία η διαδικασία γύρω από το λογότυπο του μετρό Θεσσαλονίκης, που παρουσιάστηκε χθες. Το Δημόσιο χρεώθηκε με 30.000 ευρώ για να υιοθετήσει το πεζό γράμμα «μ», την πιο προφανή επιλογή δηλαδή. Μάλιστα, η εταιρία που το εμπνεύστηκε και το σχεδίασε ανέλαβε το έργο με απευθείας ανάθεση, καθώς η κυβέρνηση ακύρωσε τους δύο διαγωνισμούς που είχαν προκηρυχθεί για τον σχεδιασμό του σήματος.
Στον πρώτο διαγωνισμό προβλεπόταν ότι θα δίνονταν χρηματικά έπαθλα στις τρεις πρώτες αξιολογικά προτάσεις, συγκεκριμένα 8.000 ευρώ στην πρώτη, 4.000 στη δεύτερη και 2.000 στην τρίτη. Ο διαγωνισμός ακυρώθηκε στις 4 Απριλίου 2024, με την αιτιολογία ότι έπρεπε να επανακαθοριστούν οι όροι του και να προβλέπεται η δημιουργία συνολικής οπτικής ταυτότητας και όχι μόνο η δημιουργία λογοτύπου. Της ακύρωσης του πρώτου διαγωνισμού είχε προηγηθεί και επιστολή της Ενωσης Εταιριών Διαφήμισης και Επικοινωνίας Ελλάδος, η οποία είχε αναδείξει την ανάγκη για ακριβέστερο καθορισμό στους όρους του διαγωνισμού.
Στις 25 Ιουνίου προκηρύχθηκε ο δεύτερος διαγωνισμός, αυτή τη φορά για «υπηρεσίες γραφικού σχεδιασμού», χωρίς χρηματικά έπαθλα, με την αξία της σύμβασης να προσδιορίζεται στα 30.000 ευρώ. Στις 16 Ιουλίου συστάθηκε η τριμελής επιτροπή που θα αποφάσιζε για το ποιο λογότυπο και οπτική ταυτότητα θα είχε το μετρό Θεσσαλονίκης. Τελικά, στις 2 Οκτωβρίου αναρτήθηκε στη Δι@ύγεια το έγγραφο για την απευθείας ανάθεση, ύψους 30.000 ευρώ, στην εταιρία Marketing and Media Services MON. IKE., της οποίας ο ιστότοπος είναι πλημμελής, κάτι που δείχνει ότι η μονοπρόσωπη ΙΚΕ πήρε την εντολή ξαφνικά. Η επίσημη αιτιολογία για την απευθείας ανάθεση είναι ότι ο δεύτερος διαγωνισμός «απέβη άγονος, επειδή απορρίφθηκαν οι προσφορές όλων των διαγωνιζομένων».
Σύμφωνα με τον Χρήστο Σταϊκούρα, το πεζό γράμμα «μ» αποτέλεσε μία προφανή επιλογή, ώστε να παραπέμπει άμεσα στο μετρό, αλλά να διαφοροποιείται από το κεφαλαίο «Μ», το οποίο χρησιμοποιείται, ευρέως, σε διάφορες παραλλαγές ανά τον κόσμο. «Απλοποιήθηκε, έτσι, το βυζαντινό πεζό “μ” ώστε να συνδυάζει την αυθεντικότητα με τον καινοτόμο χαρακτήρα που θέλουμε να χαρακτηρίζει τη νέα ταυτότητα του μετρό Θεσσαλονίκης» ανέφερε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
Ασφάλεια συρμών
Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης παρουσίασης του λογοτύπου έγινε εκτενής αναφορά και στο ζήτημα της ασφάλειας του μετρό, με μία τοποθέτηση του Κάρλο Μπιάνκο, διευθύνοντος συμβούλου της κοινοπραξίας της THEMA (έχει αναλάβει τη λειτουργία και τη συντήρηση του μετρό Θεσσαλονίκης για τα επόμενα 11 χρόνια), να προκαλεί προβληματισμό. «Η πιθανότητα αστοχίας του συστήματος στο μετρό Θεσσαλονίκης είναι μία στα 100.000 χρόνια» επισήμανε ο κ. Μπιάνκο, λέγοντας ότι καθετί σχεδιάστηκε στο μέγιστο της ασφάλειας. Υποστήριξε ότι ο σχεδιασμός, η κατασκευή και η λειτουργία του μετρό Θεσσαλονίκης έγιναν με βάση τα πρότυπα της Ε.Ε., το αυτόματο σύστημα θυρών αποτελεί το κορυφαίο μέσο προστασίας των επιβατών που απομονώνει τις σήραγγες, έχει διασφαλιστεί η απουσία ανθρώπινου σφάλματος και οι κρίσιμες επαναλαμβανόμενες λειτουργίες είναι πλήρως αυτοματοποιημένες.
«Εχουμε μηδέν θανατηφόρα περιστατικά σε 40 χρόνια» ανέφερε. Από την πλευρά του, ο υφυπουργός Μεταφορών Νίκος Ταχιάος σημείωσε ότι δεν υπάρχει περίπτωση να λειτουργήσει το μετρό χωρίς να υπάρχουν απόλυτες διασφαλίσεις ασφαλείας. «Ούτε η κατασκευάστρια κοινοπραξία ούτε η λειτουργός θα αναλάμβαναν τέτοιο ρίσκο» σχολίασε ο κ. Ταχιάος.