Προαστιακός: Συρμός μπήκε στη γραμμή του μετρό!

Ο εισαγγελέας έδωσε εντολή προκαταρκτικής εξέτασης για να διακριβωθούν οι συνθήκες που παραλίγο να οδηγήσουν σε νέα τραγωδία

Μνήμες από την τραγωδία των Τεμπών ζωντάνεψαν την περασμένη εβδομάδα, όταν τρένο του προαστιακού μπήκε στη γραμμή του μετρό, εξαιτίας της ασυνεννοησίας του μηχανοδηγού της αμαξοστοιχίας και του ρυθμιστή κυκλοφορίας του ΟΣΕ, προκαλώντας τη διενέργεια εισαγγελικής έρευνας μπροστά στον κίνδυνο δυστυχήματος. Η νέα παραλίγο τραγωδία σημειώθηκε μόλις έναν μήνα μετά το περιστατικό της παραλίγο μετωπικής δύο τρένων στις 13 Σεπτεμβρίου μεταξύ των σταθμών Αθηνών και Αγίων Αναργύρων, αλλά και το ατύχημα στη Λιβαδειά με συρμό που ξεκίνησε ενώ μία επιβάτιδα κρεμόταν από την πόρτα και κινδύνευσε να τραυματιστεί σοβαρά. Και παρά όσα έχουν γίνει ακόμα και σήμερα κανείς από το υπουργείο Μεταφορών δεν έχει την ευθιξία να παραιτηθεί…

Ο συρμός του προαστιακού, που εκτελούσε το δρομολόγιο Κάντζα – Ανω Λιόσια, μπήκε στις 5.44 το απόγευμα της Τετάρτης 9 Οκτωβρίου στη Δουκίσσης Πλακεντίας λανθασμένα σε γραμμή που οδηγεί σε σήραγγα της γραμμής 3 του μετρό. Η λανθασμένη διαδρομή οφείλεται, όπως παραδέχεται ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδας, σε σφάλμα χάραξης του ρυθμιστή κυκλοφορίας του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών (ΣΚΑ). Ο μηχανοδηγός του τρένου, όταν είδε πως τα κλειδιά ήταν στραμμένα σε λάθος πορεία και ότι τον έστελναν προς το μετρό, προσπάθησε να επικοινωνήσει με τον ρυθμιστή κυκλοφορίας του ΟΣΕ στο ΣΚΑ. Οπως υποστηρίζει, κάλεσε δύο και τρεις φορές μέσω ασυρμάτου, χωρίς να λάβει απάντηση.

Τότε αποφάσισε να προχωρήσει σε μία ενέργεια, η οποία δεν προβλέπεται από τον κανονισμό. Το τρένο κινήθηκε με πολύ αργή ταχύτητα και μπήκε στη λάθος γραμμή, ώστε να αντιληφθεί το λάθος η τηλεδιοίκηση… Μόλις το τρένο πέρασε έναν αισθητήρα, η εσφαλμένη πορεία έγινε αντιληπτή από την τηλεδιοίκηση του ΣΚΑ και τότε απάντησε ο ρυθμιστής του ΟΣΕ, ζητώντας του να γυρίσει με την όπισθεν σε απόσταση 300 μέτρων, προκειμένου να ελευθερωθεί η γραμμή.

Οι συνθήκες

Το νέο τραγελαφικό περιστατικό, που θα μπορούσε να στοιχίσει ανθρώπινες ζωές, προκάλεσε τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης για να διακριβωθούν οι συνθήκες και να αναζητηθούν ποινικές ευθύνες από τους υπευθύνους. Ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών Αριστείδης Κορέας έδωσε εντολή να διερευνηθεί αν έχει διαπραχθεί το αδίκημα των επικίνδυνων παρεμβάσεων στη συγκοινωνία μέσων σταθερής τροχιάς και άλλες τυχόν αξιόποινες πράξεις και από ποια συγκεκριμένα πρόσωπα. Από την πλευρά τους, οι μηχανοδηγοί της Hellenic Train ρίχνουν το «μπαλάκι» των ευθυνών στον σταθμάρχη του ΟΣΕ, που έδωσε εντολή να εισέλθει σε λάθος γραμμή.

Σε έγγραφο που έστειλε η Πανελλήνια Ενωση Προσωπικού Ελξης (ΠΕΠΕ) στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) και στον Εθνικό Οργανισμό Διερεύνησης Ατυχημάτων (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) καταγγέλλονται το περιστατικό και οι σοβαρές καθυστερήσεις των δρομολογίων από τις βραδυπορίες που επιβάλλει ο ΟΣΕ, λόγω της κακής κατάστασης του σιδηροδρομικού δικτύου. «Την Τετάρτη 9/10/2024 ο συρμός 4245 αναγκάστηκε σε οπισθοπορεία στη γραμμή του προαστιακού της Αθήνας, καθώς είχε λάβει εντολή από σταθμάρχη για να εισέλθει σε λάθος γραμμή (και συγκεκριμένα σε αυτή του μετρό) στην περιοχή της Δουκίσσης Πλακεντίας» αναφέρεται στο έγγραφο της ΠΕΠΕ.

Από την πλευρά της η Hellenic Train έθεσε σε διαθεσιμότητα όσους εμπλέκονται στο περιστατικό για την απόδοση ευθυνών στο προσωπικό της. Σε ανακοίνωσή της η ιταλική εταιρία αναφέρει: «Η Hellenic Train ανακοινώνει ότι διερευνά τα αίτια του περιστατικού που σημειώθηκε την Τετάρτη 9 Οκτωβρίου, κατά το οποίο συρμός του προαστιακού παραβίασε τις ενδείξεις εισόδου στη γραμμή του μετρό στον σταθμό Δουκίσσης Πλακεντίας. Η διερεύνηση πραγματοποιείται σε συνεργασία με τις αρμόδιες Αρχές, ενώ παράλληλα έχει ενεργοποιηθεί η πειθαρχική διαδικασία για την απόδοση ευθυνών. Το προσωπικό που εμπλέκεται στο περιστατικό έχει τεθεί σε διαθεσιμότητα».

Κλείνοντας την ανακοίνωση επιχειρεί να διασκεδάσει τις εντυπώσεις από το τρίτο κατά σειρά ατύχημα μέσα σε έναν μήνα, υποστηρίζοντας ότι «ακολουθεί αυστηρά πρωτόκολλα ασφαλείας σε όλες τις διαδικασίες της και εφαρμόζει σύγχρονα συστήματα εκπαίδευσης και αξιολόγησης για το προσωπικό της. Η Hellenic Train παραμένει προσηλωμένη στη συνεχή βελτίωση της ασφάλειας του σιδηροδρομικού δικτύου, αναλαμβάνοντας τις απαραίτητες ενέργειες όπου απαιτείται». Η ιταλική εταιρία διαχείρισης των τρένων επέβαλε ποινή αφαίρεσης του πιστοποιητικού πλοήγησης στον μηχανοδηγό που μπήκε στη λάθος γραμμή.


Ο ΟΣΕ ρίχνει ευθύνες σε μηχανοδηγό και ρυθμιστή κυκλοφορίας

Ευθύνες στον μηχανοδηγό του τρένου αλλά και τον ρυθμιστή κυκλοφορίας του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών ΣΚΑ ρίχνει με ανακοίνωσή του ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδας (ΟΣΕ) για την είσοδο της αμαξοστοιχίας σε σήραγγα του μετρό. Η διοίκηση του ΟΣΕ τονίζει ότι «ο μηχανοδηγός του προαστιακού, αν και είδε τα 2 φωτοσήματα των οποίων οι ενδείξεις τον προειδοποιούσαν για την είσοδο του συρμού στις γραμμές του μετρό, εν τούτοις τα παραβίασε και τα δύο και αφού τα προσπέρασε, σταμάτησε και επικοινώνησε με το ΣΚΑ». Ωστόσο, καθησυχάζει το επιβατικό κοινό επισημαίνοντας ότι δεν υπήρξε κίνδυνος για τους επιβάτες των δύο μέσων.

Η ανακοίνωση του ΟΣΕ αναφέρει: «Η διαδρομή οφείλεται σε σφάλμα χάραξης του ρυθμιστή κυκλοφορίας του ΣΚΑ. Για το συμβάν αυτό επισημαίνονται τα ακόλουθα:

1. Σε καμία περίπτωση δεν υπήρξε ο παραμικρός κίνδυνος για τους επιβάτες τόσο του προαστιακού όσο και για αυτούς του μετρό. Ο εν λόγω συρμός κινήθηκε σε σηματοτεχνικά χαραγμένη (δηλαδή ασφαλή) διαδρομή, που όμως δεν είχε διαπίστευση χρήσης, καθόσον αφορά συρμούς του μετρό.

2. Η κίνηση τόσο του εν λόγω συρμού όσο και των υπολοίπων γίνεται με σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση, που λειτουργούν κανονικά από το 2004.

3. Τόσο οι συρμοί του προαστιακού όσο και αυτοί του μετρό έχουν το ίδιο διαλειτουργικό περιτύπωμα, που συνεπάγεται την απόλυτη συμβατότητα περιτυπωμάτων, άρα, ακόμη και αν εισερχόταν στη γραμμή του μετρό, δεν θα “σφήνωνε” στη σήραγγα».

Καταλήγοντας, ο ΟΣΕ ανακοίνωσε ότι «ο ρυθμιστής κυκλοφορίας τέθηκε άμεσα σε διαθεσιμότητα και επανεκπαίδευση με το ερώτημα της περαιτέρω απασχόλησής του σε θέση ρυθμιστή Κυκλοφορίας».

{{-PCOUNT-}}14{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

spot_img

Κορυφαίες Ειδήσεις

Προτεινόμενα