Τι λέει το πόρισμα της Επιστημονικής Επιτροπής για την ενσωμάτωση της Ευρωπαϊκής Οδηγίας. Η αυτόματη αναπροσαρμογή θα λαμβάνει υπόψη και τον πληθωρισμό
Εως τα μέσα Νοεμβρίου η κυβέρνηση θα πρέπει να έχει ενσωματώσει στο Εθνικό Δίκαιο την Κοινοτική Οδηγία 2022/2041 για τους επαρκείς κατώτατους μισθούς και την προώθηση των συλλογικών διαπραγματεύσεων.
- Από τον Σπύρο Γεράρδη
Η υπουργός Εργασίας παρέλαβε χθες το πόρισμα σχετικής επιστημονικής επιτροπής, στο οποίο προτείνεται η χρήση ενός μαθηματικού τύπου ως πιο αντικειμενικού τρόπου υπολογισμού του κατώτατου μισθού, ακολουθώντας το παράδειγμα του γαλλικού συστήματος και άλλων ευρωπαϊκών χωρών.
Ο μηχανισμός
Στο προτεινόμενο σύστημα ο καθορισμός και η αναπροσαρμογή του νομοθετημένου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου γίνεται αυτόματα, με βάση συντελεστή που προκύπτει από το άθροισμα α) του ετήσιου ποσοστού μεταβολής του δείκτη τιμών καταναλωτή μεταξύ της 1ης Ιουλίου του προηγούμενου έτους και της 30ής Ιουνίου του τρέχοντος για το χαμηλότερο 20% της εισοδηματικής κατανομής των νοικοκυριών και β) του ημίσεος του ετήσιου ποσοστού μεταβολής της αγοραστικής δύναμης του γενικού δείκτη μισθών κατά την ίδια χρονική περίοδο. Δηλαδή η επιτροπή προτείνει η αυτόματη αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού να λαμβάνει υπόψη και τον πληθωρισμό και την αύξηση της παραγωγικότητας της οικονομίας.
Σύμφωνα με την κυβέρνηση, ο μηχανισμός αυτός θα διατηρεί ακέραια την αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών με χαμηλό εισόδημα και θα επιτρέπει στους αμειβόμενους με κατώτατο μισθό να επωφελούνται από την αύξηση της παραγωγικότητας και των πραγματικών μισθών στην οικονομία. Η εφαρμογή του προτεινόμενου μαθηματικού τύπου μπορεί να εκκινήσει το 2027, μετά την ενσωμάτωση της σχετικής Οδηγίας στο εθνικό δίκαιο και την προετοιμασία από την ΕΛ.ΣΤΑΤ. των απαραίτητων δεικτών υπολογισμού, ώστε να ισχύσει από το 2028. Επομένως, δεν επηρεάζει τη δέσμευση του πρωθυπουργού για αύξηση του κατώτατου μισθού στα 950 ευρώ.
Ως πλεονεκτήματά προβάλλονται:
1 Η προβλεψιμότητα ως προς τη μελλοντική πορεία του κατώτατου μισθού, η οποία βοηθάει στη μείωση της αβεβαιότητας εργαζομένων και εργοδοτών και κατά συνέπεια στηρίζει αφενός τον προγραμματισμό των εργαζομένων και αφετέρου τη λειτουργία των επιχειρήσεων, ενώ ενθαρρύνονται οι επενδύσεις.
2 Η εισαγωγή των κριτηρίων της Οδηγίας με τρόπο που προστατεύει τη διαμόρφωση κατώτατου μισθού από την απόκλιση από τις δυνατότητες της πραγματικής οικονομίας, εξασφαλίζοντας έτσι τη μακροχρόνια οικονομική διατηρησιμότητα.
3 Η προστασία της αγοραστικής δύναμης του χαμηλότερου 20% της εισοδηματικής κατανομής των νοικοκυριών.
4 Η δικαιότερη κατανομή των μισθών για ολόκληρη την ελληνική κοινωνία.
5 Η συνολική ενίσχυση της αξιοπιστίας της οικονομικής πολιτικής της χώρας.
Παράλληλα, προτείνεται η δημιουργία επιτροπής διαβούλευσης, η οποία θα αποτελείται κυρίως από εκπροσώπους των κοινωνικών εταίρων, προκειμένου να διατυπώνει γνώμη για το ύψος του νομοθετημένου κατώτατου μισθού και την επικαιροποίησή του, αναβαθμίζοντας έτσι τον ρόλο των κοινωνικών εταίρων στη διαδικασία. Επιπλέον, προτείνεται η κατάρτιση οδικού χάρτη («σχεδίου δράσης») για την ενίσχυση των συλλογικών διαπραγματεύσεων και την αύξηση του ποσοστού των εργαζομένων που καλύπτονται από συλλογικές διαπραγματεύσεις, με την ενεργή συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων. Η υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Νίκη Κεραμέως απέστειλε ήδη πρόσκληση διαβούλευσης και εκτενούς διαλόγου προς τους κοινωνικούς εταίρους στη βάση του πορίσματος, με τον πρόεδρο της ΓΣΕΕ Γιάννη Παναγόπουλο να απαντά δημόσια: «Η καλύτερη και πιο δημοκρατική διαδικασία για τη διαμόρφωση του κατώτατου μισθού είναι η επαναφορά των ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων».