«Βόμβα» το Μεταναστευτικό: Εκοψαν τους διερμηνείς στις δομές, με αποτέλεσμα οι ελάχιστοι υπάλληλοι δεν μπορούν να συνεννοηθούν με τους χιλιάδες αιτούντες
Ως γνωστόν, η ελληνική Υπηρεσία Ασύλου του αρμόδιου υπουργείου Μετανάστευσης-Ασύλου διαχειρίζεται χιλιάδες υποθέσεις αλλοδαπών αιτούντων άσυλο στην Ελλάδα, προερχόμενων από χώρες της Ασίας κυρίως, Μέσης Ανατολής και Αφρικής, οι οποίοι επικαλούνται σοβαρό φόβο δίωξης ως λόγο που τις εγκατέλειψαν, ισχυριζόμενοι ότι δεν μπορούν να επιστρέψουν.
Η υπηρεσία τελευταία έχει μεγάλες φουρτούνες να αντιμετωπίσει, καθώς, ενώ αυξάνονται ραγδαία οι «αιτούντες» (φιλοξενούμενοι φυσικά στις δομές ανά την Ελλάδα), δεν υπάρχουν διερμηνείς για να συνεννοηθούν μαζί τους οι υπάλληλοι (συμβασιούχοι ορισμένου χρόνου στη συντριπτική πλειονότητά τους) και να γίνουν εύρυθμα και νομότυπα οι διαδικασίες χορήγησης ασύλου.
Και ενώ πληθαίνουν οι πολύτεκνες οικογένειες αλλά και πολλοί μοναχικοί αιτούντες φιλοξενούμενοι, λ.χ., σε δομές κοντά στην Αττική, όπως η Μαλακάσα, η Θήβα, η Κόρινθος, η Ριτσώνα, οι συνεννοήσεις είναι επιπέδου… Βαβέλ. Αιτία, η πλήρης (και πάλι φέτος!) διακοπή από το καλοκαίρι παροχής διερμηνείας από τη ΜΚΟ «Μετάδραση», ολοσχερώς δε τις τελευταίες εβδομάδες ακόμη και από επικουρικούς διερμηνείς του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Ασύλου (EUAA).
Στις δομές, στα Περιφερειακά Γραφεία και τα Κλιμάκια Ασύλου σε όλη τη χώρα έχουν παγώσει ουσιαστικά οι διαδικασίες εξέτασης αιτημάτων ασύλου, πλην λίγων καταγραφών. Οι συνεντεύξεις «επαναπρογραμματίζονται», αναβάλλονται οι διοικητικές διεκπεραιώσεις και οι υπάλληλοι συνεννοούνται με… νοηματική και τη βοήθεια διαδικτυακής μετάφρασης, εξαναγκαζόμενοι έτσι εκ των πραγμάτων να συναινούν σε μια διαδικασία ούτε σύννομη, αλλά ούτε δίκαιη για τους αλλοδαπούς.
Επιπλέον, οι μη κανονικές αυτές συνθήκες, για τις οποίες -σημειωτέον- το υπουργείο δεν έχει ούτε καν στοιχειωδώς ενημερώσει τους υπαλλήλους του (πόσο μάλλον να δημοσιοποιήσει το επαναλαμβανόμενο πρόβλημα και να δώσει μια εκτίμηση για το πότε θα ξεπεραστεί η γενική έλλειψη διαθεσιμότητας αναγκαίων υπηρεσιών διερμηνείας!), εγκυμονεί πλείστους κινδύνους: περαιτέρω αρρυθμία, κοινωνική αναστάτωση ή και εκτροπή της κατάστασης ιδίως στις δομές.
Εκεί, η αναλογία φιλοξενουμένων και υπαλλήλων τρομάζει: δύο έως τέσσερις υπάλληλοι καλούνται να αντιμετωπίσουν καθένας τα πιεστικά αιτήματα εκατοντάδων ή και χιλιάδων ανθρώπων! Μόνο στη δομή Μαλακάσας αυτή τη στιγμή συνολικά φιλοξενούνται περί τους 3.000 ανθρώπους, ελάχιστοι από τους οποίους μπορούν να συνεννοηθούν κάπως στα αγγλικά – και οι υπάλληλοι δεν μιλούν φαρσί ή σορανί!
Το κρίσιμο ερώτημα είναι τι θα κάνει, αλλά και πότε, το υπουργείο για την επείγουσα εξασφάλιση των απαραίτητων πόρων για τον νέο ανάδοχο που θα αναλάβει να παράσχει διερμηνεία. Και το συνακόλουθο ερώτημα που προκύπτει είναι τι έγιναν τα ευρωπαϊκά κονδύλια που δόθηκαν με σκοπό την ορθή λειτουργία των διαδικασιών ασύλου στη χώρα μας. Ακρα του τάφου σιωπή δημοσίως από τα χείλη των αρμοδίων επ’ αυτού του κρίσιμου θέματος νομικής – οικονομικής διαχείρισης, και η υπεύθυνη επίλυσή του το συντομότερο δυνατόν είναι αναγκαία για το καλό και την ασφάλεια όλων.
Το απόλυτο χάος στο Σχιστό προ ημερών
Τις προάλλες, στο Σχιστό, κοντά στη δομή φιλοξενίας μεταναστών, σημειώθηκε ανατροπή βυτιοφόρου με υγραέριο και, λόγω του εύφλεκτου φορτίου, χρειάστηκε να γίνει προληπτική εκκένωση των 500 περίπου αλλοδαπών (Αφρικανοί οι περισσότεροι, αλλά και Ασιάτες). Το περιστατικό ξεπεράστηκε επιτυχώς, αλλά είναι χαρακτηριστικό του ευαίσθητου και εύφλεκτου χαρακτήρα ανάλογων θεμάτων ασφαλείας, που μπορεί να κληθεί να αντιμετωπίσει η Υπηρεσία Ασύλου και η Αστυνομία στον μεγάλο όγκο πληθυσμού των αιτούντων άσυλο στη χώρα μας.
Μόνο στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής ο αριθμός αυτός υπερβαίνει τους 5.000, στις τέσσερις δομές. Στην Κόρινθο βρίσκονται σήμερα περίπου 500 άτομα, 300 στη Θήβα, 1.500 στη Ριτσώνα και διπλάσιοι στη Μαλακάσα. Ολοι αυτοί οι άνθρωποι έχουν αιτήματα σε εξέλιξη, καταθέτουν προσφυγές, αναμένουν επιδόσεις σε αποφάσεις της υπηρεσίας που πρέπει να παραλάβουν παρουσία διερμηνέα, ενώ ταυτόχρονα τρέχουν προθεσμίες για τις οποίες δικαιούνται οι ίδιοι να ενημερωθούν στη μητρική γλώσσα τους. Οι διαδικασίες αυτές έχουν βαλτώσει, καθυστερούν πολύ και όλοι αδημονούν, τόσο υπάλληλοι όσο και αιτούντες.