Η έλλειψη κονδυλίων οδηγεί το υπουργείο Υποδομών να δώσει προτεραιότητα στην αποκατάσταση των ζημιών στη Θεσσαλία
Στον «πάγο» μπαίνουν προσωρινά μεγάλα οδικά έργα, όπως η επέκταση της λεωφόρου Κύμης έως τον κόμβο Καλυφτάκη και οι σήραγγες του Υμηττού, λόγω της έλλειψης κονδυλίων. Το καταστροφικό πέρασμα του «Daniel» από τη Θεσσαλία άλλαξε ολόκληρο τον σχεδιασμό του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, με τα έργα αποκατάστασης στην περιοχή να τίθενται ως προτεραιότητα, απορροφώντας σημαντικό μέρος των πόρων που προορίζονταν για άλλες παρεμβάσεις.
- Από τον Βασίλη Παπακωνσταντόπουλο
«Για εμάς είναι προτεραιότητα ο “Daniel” και η καθημερινότητα του πολίτη. Δεν υπάρχουν απεριόριστοι πόροι» υπογράμμισε κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου ο υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας, τονίζοντας ότι για τα μεγάλα έργα ετοιμάζει από κοινού με το υπουργείο Οικονομικών αναθεώρηση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, με στόχο να δοθεί έμφαση σε όσα έχουν εξασφαλισμένη χρηματοδότηση. Μόνο για την αποκατάσταση των ζημιών στις οδικές υποδομές της Θεσσαλίας θα απαιτηθούν περίπου 900.000.000 ευρώ, με τις μεγαλύτερες καταστροφές να εντοπίζονται στο δίκτυο του Πηλίου και σε ορεινά τμήματα των Τρικάλων και της Καρδίτσας.
Σύμφωνα με την ηγεσία του υπουργείου, όλα αυτά τα έργα θα έχουν ανάδοχο μέχρι τον Ιούνιο, ενώ το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης παραμένει το τέλος του 2025. Ακόμα πάντως δεν έχει ξεκαθαρίσει το ακριβές ποσό που θα απαιτηθεί για την αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου, ποσό που θα είναι πολύ μεγαλύτερο από τα 200.000.000 ευρώ που ανέφερε η αρχική εκτίμηση. Οι σχετικοί διαγωνισμοί θα προκηρυχθούν από τον ΟΣΕ. Οσον αφορά τα αντιπλημμυρικά έργα, ο κ. Σταϊκούρας υπογράμμισε ότι δεν θα τα αναλάβει το υπουργείο Υποδομών, αλλά πιθανότατα ο νέος φορέας διαχείρισης υδάτων Θεσσαλίας, που ετοιμάζει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Αναφερόμενος στα υπόλοιπα έργα, ο κ. Σταϊκούρας ανακοίνωσε ότι στις 31 Ιανουαρίου ολοκληρώνεται και παραδίδεται στην κυκλοφορία η οδική σύνδεση Ακτιο – Αμβρακία. Παράλληλα, έχουν υποβληθεί οι οικονομικές προσφορές για την επέκταση της Ιόνιας Οδού στο τμήμα Ιωάννινα – Κακκαβιά και ότι έχουν κατατεθεί οι συμμετοχές για την προεπιλογή αναδόχου στον άξονα Λαμία – Καρπενήσι. Ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος επεσήμανε πως ξεκινά η μελέτη της σύμβασης παραχώρησης για την Εγνατία Οδό, η οποία εγκρίθηκε από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Στόχος είναι να κλείσουν όποιες εκκρεμότητες και να υπογραφεί το συντομότερο δυνατόν η σύμβαση.
Ερωτηθείς για το ενδεχόμενο να τοποθετηθούν πλευρικά διόδια στους κόμβους Βαρυμπόμπης και Αγίου Στεφάνου, τόνισε ότι θα υπάρξουν συναντήσεις με τους νέους δημάρχους Κηφισιάς και Διονύσου για το θέμα, ενώ δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να συνεχιστεί η παρούσα κατάσταση και το Δημόσιο να καταβάλλει ετησίως 25.000.000 ευρώ στον παραχωρησιούχο ως αποζημίωση για τη μη τήρηση της σύμβασης. Πρόσθεσε δε ότι για λόγους ασφαλείας η γέφυρα της Βαρυμπόμπης πρέπει να αντικατασταθεί. Στα σιδηροδρομικά, το υπουργείο έχει στη λίστα πέντε έργα ύψους 1,3 δισ. ευρώ και στο τέλος Ιανουαρίου θα καταθέσει πρόταση χρηματοδότησης από το Πρόγραμμα «Συνδέοντας την Ευρώπη 2» για τα έργα Σκα – Οινόη, Λιόσια – Κόρινθος, Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας και Ρίο – Πάτρα.
Παράταση
Από την πλευρά της, η υφυπουργός Μεταφορών Χριστίνα Αλεξοπούλου ανακοίνωσε ότι θα δοθεί παράταση ενός έτους (μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου) στο πρόγραμμα «Πράσινα Ταξί», παραδεχόμενη ότι δεν πάει καλά. Η ίδια παράταση δίνεται και στο e-Astypalea, ενώ στο «Φορτίζω Παντού» η υποβολή αιτήσεων παρατείνεται ως τις 31 Μαΐου.