Ο δήμαρχος της πόλης Κωνσταντίνος Ζέρβας μιλάει στη δημοκρατία για τα μεγάλα προβλήματα, τους αντιπάλους του και αποκαλύπτει τα σχέδιά του
- Συνέντευξη στον
Νίκο Πετρουλάκη
Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας, στην τελική ευθεία των εκλογών, ανοίγει τα χαρτιά του στη «δημοκρατία» για τα σχέδιά του, τα προβλήματα της πόλης και την εκλογική μάχη.
– Το βασικό ερώτημα των εκλογών είναι ένα: «Γιατί να ξαναψηφίσω Ζέρβα;». Ποιο είναι το διακύβευμα ή το δίλημμα των αυτοδιοικητικών εκλογών;
Γιατί η πόλη του 2023 δεν έχει καμία σχέση με αυτή του 2019 ή του 2015. Η Θεσσαλονίκη έχει κάνει σταθερά και ουσιαστικά βήματα μπροστά σε όλα τα επίπεδα και η δική μας δημοτική Αρχή έχει συμβάλει σε αυτό. Για να ολοκληρωθεί μια σειρά μεγάλων έργων, μια σειρά μεγάλων κατασκευαστικών προγραμμάτων, να ενισχυθεί το κύμα επενδύσεων των τελευταίων ετών, να προσελκύσουμε ακόμα περισσότερο τουρισμό, να ολοκληρωθεί ο ψηφιακός μετασχηματισμός και να μπορέσουμε να δούμε την πόλη εκεί που της αξίζει. Η συνέχεια είναι ο στόχος για να κλείσουμε επιτυχώς ένα μεγάλο κεφάλαιο που άνοιξε το 2019, έχει μετρήσιμους στόχους, βήματα, χρονοδιαγράμματα και υπακούει σε συγκεκριμένες προτεραιότητες. Γιατί δουλέψαμε πολύ, αντιμετωπίσαμε πολλές και μεγάλες προκλήσεις, δεν χάσαμε χρηματοδοτικό εργαλείο, δεν χάσαμε ευκαιρία και βάλαμε τη Θεσσαλονίκη σε όλους τους παγκόσμιους χάρτες του κόσμου. Αρα το δίλημμα είναι συγκεκριμένο: συνέχεια, ολοκλήρωση, οικονομική ανάπτυξη ή επιστροφή στα παλιά, ακυρώσεις έργων, δήθεν διαβούλευση και άνοιγμα της ψαλίδας με άλλες ευρωπαϊκές πόλεις. Θα συνεχιστεί και θα επιταχυνθεί αυτή η αναπτυξιακή πορεία ή θα γυρίσουμε σε ένα παρελθόν, που χαρακτηριζόταν από αναβλητικότητα, μιζέρια και αναποτελεσματικότητα.
– Ορισμένοι συνυποψήφιοί σας σάς ασκούν σκληρή κριτική. Τι απαντάτε;
Οι συνυποψήφιοί μου θα ήθελα να παρουσιάσουν το δικό τους σχέδιο, τις δικές τους προτεραιότητες, να υπερβούν εκθέσεις ιδεών και να μιλήσουν πιο συγκεκριμένα. Δέχομαι κριτική, αντιπολίτευση, διαφορετικά σχέδια. Δεν δέχομαι τον κυνισμό, τον μηδενισμό και τη λασπολογία. Αλλά οφείλουμε να πούμε μερικά πράγματα ακόμη. Οι μεν έρχονται να ακυρώσουν ξανά ώριμα έργα, όντας αμετανόητοι και εκφράζοντας διαχρονικά τις δυνάμεις εκείνες που ακύρωσαν πληθώρα μεγάλων έργων κατά το παρελθόν. Επιβάρυναν την αποπεράτωση του μετρό με εξωτικές και ανεφάρμοστες επιλογές και σε δεύτερη φάση με δικαστικές προσφυγές, ήταν αντίθετοι στην κατασκευή του νέου δημαρχείου, της νέας παραλίας, της υποθαλάσσιας αρτηρίας και οδήγησαν την πόλη σε υστέρηση υποδομών. Με έναν δήθεν προοδευτικό μανδύα, πιστεύουν ότι η πόλη μπορεί να εξελιχθεί με δύο ημερίδες για τη βιωσιμότητα και δύο happenings για τις συγκοινωνίες. Πουλάνε εξωστρέφεια και δικτύωση, χωρίς τίποτε μετρήσιμο. Οι δε τάζουν στους πάντες τα πάντα, υπόσχονται πληθωριστικά και ανεδαφικά πράγματα στην προσπάθειά τους να κερδίσουν λίγες παραπάνω ψήφους. Φτάνουν δε στο σημείο να προτείνουν έργα που εμείς έχουμε ήδη δρομολογήσει και αρχίζουν το αμέσως επόμενο διάστημα, για παράδειγμα την ανάπλαση της Εγνατίας Οδού. Τους ενημερώνω ότι αυτό είναι ενταγμένο στο πρόγραμμα Αστικής Αναζωογόνησης των Βασικών Εμπορικών Δρόμων, που έχουμε ήδη βάλει μπροστά.
– Ποια είναι η βασική προτεραιότητα στο πρόγραμμά σας;
Είναι η ολοκλήρωση όλων των μεσαίων και μεγάλων έργων υποδομής που έχουμε αρχίσει, η ορατή βελτίωση της καθημερινότητας, με αιχμή στα θέματα της καθαριότητας και του κυκλοφοριακού -ιδιαίτερα σύνθετα ζητήματα λόγω και της σημαντικής οικονομικής ανάπτυξης των τελευταίων ετών- και η διατήρηση ή ενίσχυση της αναπτυξιακής πορείας της πόλης με συνέχεια των επενδύσεων, προσέλκυση νέων και δημιουργία πολλών χιλιάδων θέσεων εργασίας. Μεσοπρόθεσμα έχουμε υιοθετήσει τον στόχο της κλιματικής ουδετερότητας και της έξυπνης πόλης μέχρι το 2030, καθώς συμμετέχουμε στη σχετική πρωτοβουλία της ευρωπαϊκής επιτροπής για τις 100 πρώτες ευρωπαϊκές πόλεις με αυτό το όραμα. Ολα αυτά που περιγράφω δεν είναι απλές ιδέες και προτάσεις για το μέλλον έχουν δρομολογηθεί και υλοποιούνται.
– Είστε ικανοποιημένος γενικά από την εικόνα της Θεσσαλονίκης;
Είμαι ικανοποιημένος επειδή βλέπω μια πόλη να προσπαθεί, να το παλεύει, να έχει βάλει μπροστά τις μηχανές της. Επειδή βλέπω μια πόλη να δημιουργεί θέσεις εργασίας, νέο πλούτο, να προσελκύει νέες επενδύσεις, να σχεδιάζει νέα έργα. Είμαι ικανοποιημένος που αφήσαμε πίσω μας τις εικόνες της δεκαετίας 2010-2020, με μαραμένη τοπική αγορά, σταματημένα εργοτάξια και λαμαρίνες παντού και απουσία οράματος.
– Το 2019, αλλά και κατά τη διάρκεια της θητείας σας, μιλήσατε πολύ για υποδομές και αναπλάσεις του δημόσιου χώρου. Προχωρήσατε σε αυτούς τους τομείς;
Τρέχουμε το μεγαλύτερο τεχνικό πρόγραμμα όλων των εποχών, με έργα σε κάθε γειτονιά. Εχουμε αυτή τη στιγμή σε εξέλιξη τέσσερα κατασκευαστικά προγράμματα, με παρεμβάσεις μεγάλης και μεσαίας κλίμακας -οδικό δίκτυο, φωτισμός, πεζοδρόμια-, και έχουμε δρομολογήσει εμβληματικές παρεμβάσεις που αρχίζουν το αμέσως επόμενο διάστημα, όπως ανάπλαση του άξονα της Αριστοτέλους, δημιουργία ντεκ στην παλιά παραλία, νέο κτιριακό συγκρότημα Στάβλων Παπάφη, πάρκο για όλους, μουσείο Ολοκαυτώματος και νέα μορφή στην ανατολική είσοδο της πόλης. Αρα η απάντηση είναι καθαρή. Ναι, προχωρήσαμε. Προχωρήσαμε με βήμα ταχύ, ξεπεράσαμε δυσκολίες, έχουμε έργο ήδη ορατό στην καθημερινότητα και ρεαλιστική συνέχεια, με εξασφαλισμένους πόρους.
– Ποια είναι τα δύο σημαντικότερα προβλήματα σήμερα στη Θεσσαλονίκη και πώς θα τα αντιμετωπίσετε;
Το κυκλοφοριακό μπορώ να πω ότι μας ταλαιπωρεί και -αν θέλετε- μας αδικεί ως πόλη, γιατί, ενώ έχουμε κάνει άλματα, διαμορφώνει μια δύσκολη καθημερινότητα. Δεύτερο πρόβλημα -ζήτημα, ορθότερα, για εμάς- είναι η βελτίωση της καθαριότητας. Και τα δύο αυτά ζητήματα σχετίζονται με την οικονομική ανάπτυξη της πόλης – μεγαλύτερη κινητικότητα, περισσότερα απορρίμματα, κατασκευές, ανακαινίσεις. Και τα δύο ζητήματα απαιτούν υποδομές. Μετρό, ΟΑΣΘ και περισσότεροι τροχονόμοι, μαζί με ολοκληρωμένο το δίκτυο ποδηλατοκίνησης και εναλλακτικής κινητικότητας, θα βελτιώσουν αισθητά την πραγματικότητα. Ειδικά για την καθαριότητα, έχω δεσμευτεί ότι το 2024 είναι έτος-ορόσημο. Επεκτείνουμε δίκτυο υπόγειων κάδων σε όλη την πόλη και παραλαμβάνουμε 100 επιπλέον οχήματα, και θα έχουμε σε λειτουργία δύο συστήματα ανακύκλωσης, άρα στους τομείς που πρέπει να βελτιωθούμε έχουμε ήδη αρχίσει με σχέδιο να το κάνουμε.