Δύο από τα τρία μέλη που ανακοίνωσε χθες ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης έχουν διατελέσει στο παρελθόν στελέχη του ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ!
Ούτε μία μέρα δεν τήρησε η κυβέρνηση τη δέσμευση του Κυριάκου Μητσοτάκη περί σύστασης υπερκομματικής επιτροπής ειδικών για τη διερεύνηση της πολύνεκρης τραγωδίας στα Τέμπη. Τα πρόσωπα που ανακοίνωσε χθες ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης παραπέμπουν περισσότερο σε επιτροπή συγκάλυψης παρά διερεύνησης.
Δύο από τα τρία μέλη της επιτροπής έχουν διατελέσει στο παρελθόν στελέχη του ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ! Με δεδομένο, δηλαδή, ότι τα αίτια για τη διάλυση του ελληνικού σιδηροδρόμου είναι διαχρονικά, είναι πιθανόν τα δύο από τα τρία μέλη της «ανεξάρτητης» Αρχής να βρεθούν ελεγχόμενα για δικές τους παραλήψεις και αστοχίες! Απίθανα πράγματα από μία κυβέρνηση που προσεγγίζει τα πάντα με γνώμονα την επικοινωνιακή διαχείριση, κάτι που δημιουργεί εύλογες υποψίες για τη σύνθεση της επιτροπής.
Υποψίες που ενισχύει ακόμα περισσότερο η κοινή απόφαση Μητσοτάκη – Γεραπετρίτη να αναλάβει ο υπουργός Επικρατείας την αρμοδιότητα για τη διερεύνηση των αιτιών του δυστυχήματος. Μετά την παραίτηση του Κώστα Καραμανλή οι αρμοδιότητες που ανατίθενται στους υφυπουργούς Υποδομών και Μεταφορών Μιχάλη Παπαδόπουλο και Γιώργο Καραγιάννη «καταλαμβάνουν αυτοτελώς την έκδοση διοικητικών πράξεων, καθώς και παράλληλη με τον υπουργό νομοθετική πρωτοβουλία και κοινοβουλευτικό έλεγχο», όπως επισημαίνεται στο δελτίο Τύπου του υπουργείου.
Κατόπιν εντολής του πρωθυπουργού, λοιπόν, ο κ. Γεραπετρίτης ανακοίνωσε τη σύσταση ειδικής επιτροπής για τη διερεύνηση και ανάδειξη των συστημικών προβλημάτων και δυσλειτουργιών που οδήγησαν στη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών. Στην επιτροπή συμμετέχουν ο Ιωάννης Κωνσταντίνος Χαλκιάς, επίτιμος πρόεδρος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, ως πρόεδρος και οι Αθανάσιος Ζηλιασκόπουλος, καθηγητής Μεταφορών και Παραγωγής στο Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, και Βασίλειος Προφυλλίδης, καθηγητής Συγκοινωνιακής Τεχνικής στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, ως μέλη. Σύμφωνα με την ανακοίνωση, η επιτροπή θα επιτελέσει το έργο της στο συντομότερο δυνατό χρόνο και θα καλέσει τεχνικό προσωπικό, εμπειρογνώμονες ή όποιο άλλο πρόσωπο κρίνει απαραίτητο, προκειμένου να τη συνδράμουν.
Η πρώτη τοποθέτηση που προκαλεί πολλαπλά ερωτήματα είναι αυτή του Αθανάσιου Ζηλιασκόπουλου. Πρόκειται για τον άνθρωπο που διετέλεσε πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ την περίοδο 2010-2015. Ανέλαβε καθήκοντα όταν υπουργός Μεταφορών στην κυβέρνηση Γιώργου Παπανδρέου ήταν ο Δημήτρης Ρέππας και διατηρήθηκε στη θέση του κατά τα 2,5 χρόνια της συγκυβέρνησης Ν.Δ. – ΠΑΣΟΚ, με πρωθυπουργό τον Αντώνη Σαμαρά, έχοντας, όπως λεγόταν, ισχυρή πρόσβαση στο περιβάλλον του τότε προέδρου του ΠΑΣΟΚ Ευάγγελου Βενιζέλου.
Με την πρόφαση των Μνημονίων, ο κ. Ζηλιασκόπουλος προχώρησε σε περικοπές, αυξήσεις τιμών, περιορισμό συγκοινωνιακού έργου και μετατάξεις προσωπικού, ενώ σταμάτησε να λειτουργεί το σύστημα τηλεδιοίκησης. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που του χρεώνουν την απαξίωση της εταιρίας με σκοπό την ιδιωτικοποίησή της.
Εξάλλου, από το 2020 είναι πρόεδρος του Συμβουλίου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Εφοδιαστικής, αποτελώντας προσωπική επιλογή των υπουργών Ανάπτυξης Αδωνη Γεωργιάδη και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή, ενώ τον Ιούνιο του 2021 διορίστηκε πρόεδρος μη εκτελεστικό μέλος του ΤΑΙΠΕΔ.
Το άλλο πρόσωπο το οποίο γεννά εύλογα ερωτήματα για την αντικειμενικότητά του είναι ο Βασίλης Προφυλλίδης. Ο καθηγητής Συγκοινωνιακής Τεχνικής στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης έχει διατελέσει συνεργάτης του υπουργείου Μεταφορών, του υπουργείου Δημοσίων Εργων, του ΟΣΕ, του Δήμου Θεσσαλονίκης και των Γαλλικών Σιδηροδρόμων. Συγκεκριμένα, υπήρξε σύμβουλος του ΟΣΕ τη δεκαετία του 1980, στη συνέχεια ειδικός σύμβουλος στο υπουργείο Μεταφορών, ενώ τη δεκαετία του 1970 είχε διατελέσει στέλεχος των Γαλλικών Σιδηροδρόμων.
Εντύπωση, επίσης, προκαλεί το γιατί η κυβέρνηση δεν αναθέτει το έργο στην επιτροπή που η ίδια ίδρυσε πριν από έναν μήνα. Ο σχετικός νόμος, που δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως στις 21 Ιανουαρίου 2023, προβλέπει τη σύσταση ενός νέου ενιαίου και ανεξάρτητου φορέα, συγκεκριμένα αυτοτελούς δημόσιας υπηρεσίας, του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών. Σύμφωνα με το υπουργείο, αυτή η νέα διάρθρωση του ενιαίου φορέα, ο οποίος επιφορτίζεται με τη διερεύνηση των αεροπορικών και σιδηροδρομικών ατυχημάτων και συμβάντων, καθώς και με την ασφάλεια των μεταφορών, αναμένεται να του προσδώσει ενισχυμένη αξιοπιστία και λειτουργικότητα, επιτρέποντάς του να επιτελέσει απρόσκοπτα και αποτελεσματικά τις αρμοδιότητές του.