Με επιστολή στους αρμόδιους υπουργούς και σε όλα τα κόμματα ζητά νομοθετική παρέμβαση για την προστασία των δανειοληπτών και φρένο στους servicers
Επείγουσα επιστολή προς τους αρμόδιους υπουργούς Οικονομικών και Ανάπτυξης και όλα τα πολιτικά κόμματα για το θέμα των πλειστηριασμών απέστειλε η Ενωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας της ΓΣΕΕ, με αφορμή την απόφαση-σοκ της Ολομέλειας του Αρείου Πάγου. Επισημαίνει ότι το πρόβλημα θα οξυνθεί ακόμα περισσότερο μετά το διαφαινόμενο δικαστικό «ελευθέρας» στα funds και ζητά άμεση νομοθετική παρέμβαση για την προστασία των δανειοληπτών.
«Η πρωτοφανής σπουδή που έδειξε το δικαστικό σύστημα, σε αντίθεση με τη συνήθη πρακτική έκδοσης των δικαστικών αποφάσεων σε βάθος μακρού χρόνου, προκειμένου να άρει τη νομική διχογνωμία για τις εφαρμοστέες διατάξεις σχετικά με το αν οι εταιρίες διαχείρισης νομιμοποιούνται ως διάδικοι εντείνει την αίσθηση ανισορροπίας μεταξύ των εταιριών αυτών και του ευάλωτου δανειολήπτη. Η μέχρι σήμερα εμπειρία από τη διαχείριση απαιτήσεων από τις εταιρίες ειδικού σκοπού δείχνει ότι αυτές “επιδιώκουν” τη ρευστοποίηση, δηλαδή τον πλειστηριασμό του ακινήτου (ειδικά όταν αυτό έχει σημαντική εμπορική αξία), αφού έτσι θα έχουν μεγαλύτερο κέρδος από αυτό που θα προέκυπτε από μια μακροχρόνια ρύθμιση του δανείου με τον οφειλέτη» αναφέρει στην ανακοίνωσή της η ένωση.
Μεταξύ άλλων, χαρακτηρίζει απαραίτητο να υπάρξει νομοθετική ρύθμιση, έτσι ώστε να γνωστοποιείται στον δανειολήπτη-οφειλέτη της απαίτησης το ύψος της αξίας της μεταβίβασης του δανείου του, είτε πρωτογενώς είτε στη δευτερογενή αγορά. Με τον τρόπο αυτό, και αφού ληφθεί υπόψη το περιθώριο κέρδους της αποκτώσας εταιρίας, ο οφειλέτης θα μπορεί να επικαλεστεί σε μία δικαστική εμπλοκή την τεράστια διαφορά της τιμής απόκτησης με την απαίτηση σε βάρος του από τον επισπεύδοντα, ώστε να διαπιστωθεί αν παραβιάζεται η συνταγματική αρχή της αναλογικότητας.
Επίσης, να υπάρξει άμεσα προστασία της πρώτης κατοικίας για την κατηγορία εκείνη των συνανθρώπων μας οι οποίοι, με εισοδηματικά και κοινωνικά/οικογενειακά κριτήρια, αδυνατούν να αντεπεξέλθουν στην αποπληρωμή του δανείου τους, αφού ληφθεί υπόψη και η προγενέστερη συνέπειά τους, είτε στην καταβολή των δόσεων είτε στην τήρηση των ενδεχόμενων ρυθμίσεων. Η προστασία αυτή να παρέχεται με ειδική διάταξη, ανεξάρτητη του Ν.4738/2020 και της διαδικασίας του μέρους δεύτερου αυτού (φορέας απόκτησης και επαναμίσθωσης), με τη μεσολάβηση ενός δικαστικού σχηματισμού και με την πλήρωση τυπικών προϋποθέσεων στο πλαίσιο του νόμου Κατσέλη.
Πέρα απ’ αυτό, ζητά την κατάργηση της παράλληλης δυνατότητας εφαρμογής από τους servicers των ν. 3956/2003 και 4354/2015, τουλάχιστον κατά το μέρος που αφορά την υποχρέωση για προηγούμενη διαπραγμάτευση με τον οφειλέτη προ της μεταβίβασης του δανείου, με το να είναι αυτή (η διαπραγμάτευση) υποχρεωτική. Παράλληλα, η εταιρία διαχείρισης θα πρέπει να υποχρεωθεί να υποβάλει κατάλληλη και βιώσιμη πρόταση για τον δανειολήπτη, συνοδευόμενη από τη σχετική τεκμηρίωση, αφού λάβει υπόψη τις πραγματικές οικονομικές δυνατότητές του, έτσι ώστε να μη γίνεται προσχηματικά, μόνο και μόνο για να τηρηθούν στοιχειωδώς τα στάδια της διαδικασίας επίλυσης καθυστερήσεων του Κώδικα Δεοντολογίας Τραπεζών. Η τυχόν απόρριψη αντιπρότασης του δανειολήπτη να είναι αιτιολογημένη, ούτως ώστε να μπορεί να είναι και δικαστικώς ελέγξιμη.