Πώς η ΤΕΔΡΑ ΙΚΕ με αρχικό κεφάλαιο 2.000 ευρώ και διαδικασίες-εξπρές εξασφάλισε συμβόλαια συνολικού ύψους 165.000 €!
Ρεπορτάζ Β. Γαλούπης
Αν δεν ήξερε κάποιος σε ποια χώρα ζει, τότε, με όσα φέρνουμε στο φως σήμερα, θα μπορούσε να υποθέσει βάσιμα ότι η Ελλάδα είναι ο παράδεισος των start up εταιριών, με τις πιο ταχείες διαδικασίες στον κόσμο και τις μεγαλύτερες ευκαιρίες. Πώς αλλιώς μπορεί να εξηγηθεί ότι μια εταιρία που ιδρύθηκε με αρχικό κεφάλαιο 2.000 ευρώ στις 20 Ιανουαρίου 2020 «κατάφερε» να υπογράψει deal 55.200 ευρώ ακριβώς έναν μήνα μετά, στις 21 Φεβρουαρίου 2020; Με απευθείας ανάθεση, μάλιστα!
Η «δημοκρατία» συνεχίζει και σήμερα τις αποκαλύψεις σχετικά με τις απευθείας αναθέσεις του ΑΔΜΗΕ εν μέσω πανδημικής κρίσης, και όχι μόνο. Και η υπόθεση των συμβάσεων μεταξύ ΑΔΜΗΕ – ΤΕΔΡΑ ΙΚΕ παρουσιάζει εξίσου σπουδαίο ενδιαφέρον, αφού κάθε φορολογούμενος πληρώνει τον -πλέον ημικρατικό- ΑΔΜΗΕ μέσω του λογαριασμού ρεύματος. Κατά συνέπεια, ο πολίτης έχει λόγο για κάθε ευρώ που δαπανά ο ΑΔΜΗΕ, ειδικά όταν πρόκειται για απευθείας αναθέσεις.
Στις 20 Ιανουαρίου 2020 δημοσιεύεται στην Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδας η ανακοίνωση «σύστασης εταιρίας μέσω υπηρεσίας μιας στάσης», με την επωνυμία ΤΕΔΡΑ ΙΚΕ και έδρα την Ηλιούπολη.
Στο καταστατικό της, η νεοσύστατη εταιρία αναφέρει ότι σκοπός της είναι οι υπηρεσίες παροχής επιστημονικών τεχνικών συμβουλών γενικά, οι υπηρεσίες μηχανικών για ενεργειακά έργα και οι υπηρεσίες διαχείρισης έργων για κατασκευαστικά έργα. Οι κεφαλαιακές εισφορές, αξίας 2.000 ευρώ, που αντιστοιχούν σε 1.000 εταιρικά μερίδια, καλύφθηκαν από τους Αθανάσιο Δράτσα και Παντελή Δράτσα του Αθανασίου. Σύμφωνα με τα επίσημα έγγραφα του ΑΔΜΗΕ, η ΤΕΔΡΑ καταθέτει προσφορά στον Ανεξάρτητο Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας μόλις τέσσερις ημέρες μετά τη σύστασή της, στις 24/01/2020.
Αστραπιαία, στις 04/02/2020, η Διεύθυνση Νέων Εργων Μεταφοράς του ΑΔΜΗΕ αιτείται τη σύναψη σύμβασης παροχής υπηρεσιών για «τον συντονισμό της παρακολούθησης και εποπτείας των έργων ανάπτυξης του συστήματος μεταφοράς με στόχο την περαιτέρω βελτίωση της έγκαιρης και εύρυθμης υλοποίησής τους». Επισυνάπτοντας και το e-mail με την πρόταση σχεδίου σύμβασης του Αθ. Δράτσα, τον οποίο και αναφέρει ονομαστικά, και όχι ως εταιρία ΤΕΡΝΑ ΙΚΕ, όπως θα υπέθετε κανείς για επίσημο έγγραφο. Με πρωτόγνωρη ταχύτητα για τα ελληνικά -αν όχι παγκόσμια- δεδομένα, μόλις δύο ημέρες αργότερα, στις 06/02/2020, ο ΑΔΜΗΕ εγκρίνει «τη σύναψη σύμβασης με την εταιρία ΤΕΔΡΑ ΙΚΕ, με τίμημα 55.200 ευρώ, αρχής γενομένης από 24/02/2020 και με διάρκεια ενός έτους».
Στην απόφαση έγκρισης αναφέρονται μεταξύ άλλων:
• «Τα παραπάνω έργα απαιτούν υψηλού επιπέδου συντονισμό της παρακολούθησης και εποπτείας τους, προκειμένου να επιτευχθούν τα αυστηρά χρονοδιαγράμματα υλοποίησής τους».
• «Για τους λόγους αυτούς, καθίσταται επιτακτική η άμεση σύναψη σύμβασης παροχής υπηρεσιών με εξωτερικό πάροχο υπηρεσιών συντονισμού της παρακολούθησης και εποπτείας των εν λόγω έργων για ένα έτος, καθώς η ανάγκη αυτή δεν μπορεί να καλυφθεί με χρήση των υφιστάμενων πόρων της εταιρίας».
• «Στο πλαίσιο αυτό, μετά από αναζήτηση παρόχων υπηρεσιών που ασχολούνται με παρόμοια αντικείμενα, επιλέχθηκε η εταιρία ΤΕΔΡΑ ΙΚΕ, δεδομένου ότι διαθέτει αποδεδειγμένα μεγάλη εμπειρία και τεχνική επάρκεια σε αντίστοιχα έργα δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας. Η προσφορά της εταιρίας ΤΕΔΡΑ ανέρχεται σε 55.200 ευρώ και κρίνεται εύλογη και συμφέρουσα για το είδος των παρεχόμενων υπηρεσιών».
Στις 21/02/2020 αναρτάται η σύμβαση ΔΕΑ με αριθμό 99724 μεταξύ ΑΔΜΗΕ και ΤΕΔΡΑ ΙΚΕ.
Το πρώτο θεμελιώδες ερώτημα που προκύπτει έχει να κάνει με το κριτήριο του ΑΔΜΗΕ για την ανάθεση του έργου. Βάσει ποιων δεδομένων, δηλαδή, κρίνει ότι η ΤΕΔΡΑ ΙΚΕ «διαθέτει αποδεδειγμένα μεγάλη εμπειρία και τεχνική επάρκεια σε αντίστοιχα έργα δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας»; Μια εταιρία που συστάθηκε πριν από δυο τρεις εβδομάδες θεωρείται από τον ΑΔΜΗΕ… έμπειρη; Έτσι δίνει δουλειές, και απευθείας μάλιστα, ο ΑΔΜΗΕ; Με τέτοια αξιολόγηση;
Ακόμα, όμως, κι αν υποθέσει κάποιος ότι οι συντελεστές της εταιρίας έχουν πράγματι εμπειρία ως άτομα, είναι διαφορετικά τα στάνταρ για ανάθεση έργου σε μια εταιρία. Και ως εταιρία κρίνει ο ΑΔΜΗΕ την ΤΕΔΡΑ στα επίσημα έγγραφά του. Δεν ενδιαφέρουν όποιες τυχόν δεξιότητες των μελών μιας ΙΚΕ για την ανάληψη ενός συμβολαίου. Δεν αξιολογεί βιογραφικά ο ΑΔΜΗΕ – εταιρίες επιλέγει. Και η συγκεκριμένη εταιρία δεν έχει παρελθόν.
Το δεύτερο ερώτημα είναι επίσης σημαντικό. Σε ποιους άλλους παρόχους απευθύνθηκε ο ΑΔΜΗΕ και γιατί δεν αναφέρει ούτε αυτούς ούτε τις προσφορές τους; Με ποια κριτήρια, δηλαδή, η προσφορά της εν λόγω ΙΚΕ κρίθηκε εύλογη και συμφέρουσα; Υπήρχαν κι άλλες προσφορές που κρίθηκαν ασύμφορες και ζητούσαν περισσότερα από 55.000 ευρώ; Ενα ακόμα εύλογο ερώτημα, που χρήζει διευκρινίσεων, έχει να κάνει με το τι ακριβώς εννοεί ο ΑΔΜΗΕ όταν διατυπώνει επιχείρημα περί συντονισμού και παρακολούθησης έργων. Ελέγχεται, επίσης, αν πρόκειται περί σύννομης ανάθεσης για παροχές ύψους 55.200 ευρώ, βάσει του ορίου απευθείας αναθέσεων, αλλά και αν επρόκειτο για πράγματι απαραίτητη υπηρεσία.
Αν αυτό ισχύει, τότε γιατί δεν έγινε έστω ένας συνοπτικός διαγωνισμός ή κάτι παρόμοιο; Και, τέλος, πώς είναι δυνατόν μια εταιρία που δεν έχει κλείσει ούτε έναν μήνα ζωής να έχει, όπως φαίνεται, λόγο στη σύμβαση για ένα έργο, έστω κι αν αυτό είναι αμφίβολης αναγκαιότητας;
Τι πραγματικά συνέβη σ’ αυτή την περίπτωση; Διότι ο κοινός νους πολλά μπορεί να υποθέσει.