Δηλώσεις Παναγιωτόπουλου που δείχνουν παντελή έλλειψη βιομηχανικής στρατηγικής για το πρόγραμμα των τεσσάρων σκαφών
Την παντελή έλλειψη βιομηχανικής στρατηγικής για το πρόγραμμα των τεσσάρων νέων φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού αποκάλυψαν οι αντιφατικές δηλώσεις του υπουργού Εθνικής Αμυνας Νίκου Παναγιωτόπουλου κατά τη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Εθνικής Αμυνας & Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής επί θεμάτων της εγχώριας Αμυντικής Βιομηχανίας.
«Το δίλημμα που προκύπτει αν θα αναθέσουμε εξ ολοκλήρου το έργο στα ναυπηγεία της χώρας που θα προτιμηθεί, οποιαδήποτε αν είναι αυτή, ή αν θα επιλέξουμε την Ελλάδα, θα κινδυνεύσουμε να περάσουν αρκετά χρόνια και σκάφη να μην έχουμε» ήταν η χαρακτηριστική απάντησή του στην εύλογη, κατά τον ίδιο, παραίνεση όλων των κομμάτων της αντιπολίτευσης να ναυπηγηθούν όσες περισσότερες φρεγάτες γίνεται σε ελληνικά ναυπηγεία. «Θυμίζω ότι του χρόνου θα παραδοθεί η τελευταία από τις επτά πυραυλακάτους που άρχισαν να ναυπηγούνται από ελληνικά ναυπηγεία το 2001. Δεν μπορούμε να διανοηθούμε ανάλογο πρόγραμμα ναυπήγησης» συμπλήρωσε.
Από την άλλη πλευρά, ο υπουργός δήλωσε ότι «η ιδανική συνθήκη είναι να έχουμε τουλάχιστον ένα ναυπηγείο που θα μπορεί να διεκπεραιώσει σε εύλογο χρόνο αυτήν την εμβληματική δουλειά για το Πολεμικό Ναυτικό» και ότι στο τελικό στάδιο διαπραγματεύσεων για το πρόγραμμα ναυπήγησης των τεσσάρων νέων φρεγατών θα τεθεί όρος καθορισμού συγκεκριμένου ποσοστού συμμετοχής της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας.
Προσδιορίζοντας -και ενώ κατά τον ίδιο η διαδικασία αξιολόγησης των προσφορών συνεχίζεται- το κόστος κάθε φρεγάτας σε 1 δισ. ευρώ, χαρακτήρισε το ναυπηγικό μέρος μικρό ποσοστό του έργου (50.000.000 έως 60.000.000 ευρώ), και περιέγραψε ως τομείς εμπλοκής, με μορφή υπεργολαβίας, συνεργιών και συμπαραγωγής, της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας τα οπλικά και ηλεκτρονικά συστήματα των πλοίων.
Επίσης ο υπουργός εξέφρασε την ευχή «να επιταχυνθεί η διαγωνιστική διαδικασία για τον Σκαραμαγκά, ώστε να αποκτήσει η χώρα ένα ναυπηγείο, ικανό να αναλάβει το έργο κατασκευής νέων φρεγατών σε εύλογο χρόνο και να εμπλακεί η εγχώρια αμυντική βιομηχανία». Η δήλωση θα μπορούσε να ερμηνευτεί ως αιχμή για τον υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα, υπό την εποπτεία του οποίου εξελίσσεται η διαδικασία αλλαγής του ιδιοκτησιακού καθεστώτος των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, αλλά και ως έμμεση προτροπή προς τους ενδιαφερόμενους ξένους οίκους στην αναζήτηση του εγχώριου βιομηχανικού εταίρου.