Σοβαρά ερωτήματα για την έκθεση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ που υιοθετεί τουρκικές θέσεις και δημοσιοποιήθηκε με την εκλογή Μπάιντεν
Οι εξελίξεις στα Ελληνοτουρκικά είναι συνεχείς και δυστυχώς τις περισσότερες φορές έχουν αρνητικό πρόσημο για την Ελλάδα. Η χθεσινή εξέλιξη όμως με την έκθεση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ, που εμφανίζεται να υιοθετεί τουρκικές θέσεις, μπορεί να εκληφθεί και ως μαχαιριά των ΗΠΑ. Αδυναμία δηλώνει το Στέιτ Ντιπάρτμεντ να προσκομίσει πλήρη κατάλογο με επιβεβαιωμένες τουρκικές παραβιάσεις του ελληνικού εναέριου χώρου, από την 1η Ιανουαρίου 2017, γιατί -όπως αναφέρει έκθεση του αμερικανικού υπουργείου Εξωτερικών- η Ελλάδα και οι ΗΠΑ δεν μοιράζονται την ίδια άποψη ως προς το εύρος του ελληνικού εναέριου χώρου.
Αυτή η έκθεση του αμερικανικού ΥΠΕΞ, σύμφωνα με όσα μετέδωσε πρώτο το Κυπριακό Πρακτορείο Ειδήσεων, επιδόθηκε στις ηγεσίες των επιτροπών Εξωτερικών και Αμυνας της Βουλής και της Γερουσίας, βάσει των προνοιών του νόμου για την ανατολική Μεσόγειο (East Med Act.). Η σχετική έκθεση απεστάλη στο Κογκρέσο πριν από περίπου οκτώ μήνες (στις 18 Μαρτίου 2020). Δυστυχώς η έκθεση μοιάζει σαν να είναι γραμμένη από την τουρκική πλευρά και είναι σίγουρο ότι θα δημιουργήσει προβλήματα, γιατί δηλώνει σαφώς ότι η διαφορά χωρικών υδάτων (6 ν.μ.) με εναέριο χώρο (10 ν.μ.) δεν συνάδει με το Διεθνές Δίκαιο, άρα δεν καταγράφει τις παραβιάσεις μεταξύ 6 και 10 ναυτικών μιλίων.
Δηλαδή οι Αμερικανοί δεν μπορούν να δεχτούν ότι η Τουρκία παραβιάζει τον εθνικό εναέριο χώρο, της Ελλάδας, όταν τα αεροσκάφη της πετούν μεταξύ 6 και 10 ν.μ., γιατί ακολουθώντας το Διεθνές Δίκαιο ο εναέριος χώρος μιας χώρας συμπίπτει με τα χωρικά ύδατα. Μέχρις εδώ θα μπορούσε να γίνει δεκτό ότι οι ΗΠΑ ακολουθούν το γράμμα του Διεθνούς Δικαίου, αλλά ακολουθούν και την πάγια τακτική τους, των ίσων αποστάσεων. Κι όμως η συγκεκριμένη έκθεση δεν καταγράφει ούτε καν υπερπτήσεις νησιών και παραβιάσεις κάτω από 6 ν.μ., διότι «η Ελλάδα και οι γείτονές της δεν συμφώνησαν για οριοθέτηση συνόρων στις περιοχές όπου επικαλύπτονται τα νόμιμα θαλάσσια δικαιώματά τους».
Εδώ όμως πρέπει να γίνει κατανοητό ότι η Τουρκία δεν κάνει παραβιάσεις επειδή η Ελλάδα διεκδικεί χωρικά ύδατα πέραν της μέσης γραμμής, όπου υπάρχουν αντικείμενες ακτές σε απόσταση κάτω των 24 ν.μ. ή 12 ν. μ.
Σύμφωνα με διπλωματικές πηγές, για την έκθεση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ επισημαίνεται ότι τα όρια των ελληνικών χωρικών υδάτων, όπως και τα θαλάσσια σύνορα μεταξύ της Ελλάδας και της Τουρκίας είναι ξεκάθαρα καθορισμένα εδώ και χρόνια στη βάση του συμβατικού και του εθιμικού Διεθνούς Δικαίου και δεν τυγχάνουν ουδεμίας αμφισβήτησης.
Συγκεκριμένα, όσον αφορά το νοτιοανατολικό Αιγαίο και την ανατολική Μεσόγειο, σημειώνουν οι ίδιες διπλωματικές πηγές, τα θαλάσσια σύνορα έχουν καθοριστεί από τη συμφωνία Ιταλίας – Τουρκίας που υπογράφηκε στην Αγκυρα στις 4 Ιανουαρίου 1932, καθώς και το πρακτικό που αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της εν λόγω συμφωνίας και υπεγράφη στην Αγκυρα στις 28 Δεκεμβρίου 1932. Η Ελλάδα, ως διάδοχο κράτος, βάσει της Συνθήκης των Παρισίων του 1947, απέκτησε την κυριαρχία επί των Δωδεκανήσων χωρίς καμία αλλαγή στα θαλάσσια σύνορα, όπως αυτά είχαν συμφωνηθεί μεταξύ Ιταλίας και Τουρκίας.
Πάντως είναι απορίας άξιον πώς άλλαξαν οι άνεμοι στις ΗΠΑ μετά την αλλαγή του ενοίκου του Λευκού Οίκου και πρώτη φορά ο αμερικανικός παράγοντας τάσσεται με τόσο ξεκάθαρο τρόπο υπέρ των τουρκικών θέσεων. Γιατί έγινε τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο αυτή η δημοσιοποίηση της έκθεσης;
Δυστυχώς η έκθεση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ συσκοτίζει το γεγονός ότι η Τουρκία κάνει συστηματικά παραβιάσεις κάτω των 6 ν.μ. είτε σε κάποια νησιά, που δεν αναγνωρίζει ως ελληνικά, σύμφωνα με τη λογική της των γκρίζων ζωνών, είτε σε κάποια νησιά που αναγνωρίζει ως ελληνικά, αλλά θεωρεί ότι θα έπρεπε να είναι αποστρατιωτικοποιημένα.
Σε καμία από αυτές τις περιπτώσεις παραβίασης του εθνικού εναέριου χώρου της Ελλάδας δεν υπάρχει καταγραφή και φυσικά καταδίκη. Οι ΗΠΑ δεν παίρνουν θέση. Και να σημειωθεί ότι αυτή η δημοσιοποίηση ήρθε την ημέρα που έγινε υπερπτήση από ζεύγος τουρκικών μαχητικών F-16 άνωθεν των Οινουσσών, στα 26.000 πόδια.