ΕΚΠΟΙΖΩ: Πληθαίνουν οι καταγγελίες των καταναλωτών για τη νέα πολιτική τιμών που ακολουθούν οι ασφαλιστικές εταιρίες
Πληθαίνουν το τελευταίο οκτάμηνο οι καταγγελίες πολιτών στην ΕΚΠΟΙΖΩ για την έκρηξη τιμών στον τομέα της ιδιωτικής ασφάλισης. Μεταξύ άλλων, αναφέρονται υπέρογκες αυξήσεις των ασφαλίστρων υγείας, ιδίως στα παλιά ασφαλιστήρια (ισόβιας ή μακροχρόνιας διάρκειας), που κυμαίνονται από 12% έως 15%, σε μια εποχή που οι καταναλωτές πλήττονται από την ακρίβεια και δηλώνουν αδυναμία να ανταποκριθούν στον συγκεκριμένο ρυθμό αύξησης.
Σύμφωνα με την ΕΚΠΟΙΖΩ, η αναπροσαρμογή των ασφαλίστρων, ιδίως στις συμβάσεις ασφάλισης υγείας ισόβιας ή μακροχρόνιας διάρκειας, κυμαίνεται στο ανώτατο όριο του δείκτη του ΙΟΒΕ, με περιπτώσεις μάλιστα που το ξεπερνούν. Οι ασφαλισμένοι καλούνται είτε να αποδεχθούν τις αυξήσεις με σκοπό να διατηρήσουν σε ισχύ το συμβόλαιό τους είτε να διακόψουν την ισόβια ασφαλιστική τους σύμβαση. Από την πρακτική αυτή διαφαίνεται η πρόθεση των ασφαλιστικών εταιριών να προχωρήσουν σε ακύρωση των ως άνω συμβολαίων, προωθώντας τα ετησίως ανανεούμενα συμβόλαια, στα οποία δεν αναλαμβάνουν καμία δέσμευση για το ύψος του ασφαλίστρου και την έκταση των παροχών.
Συχνό φαινόμενο, ιδίως στα επενδυτικά και συνταξιοδοτικά προγράμματα, αποτελεί η έλλειψη προσυμβατικής ενημέρωσης από τους πιστοποιημένους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές. Οι καταναλωτές λαμβάνουν το κείμενο της προσυμβατικής ενημέρωσης την ίδια στιγμή που υπογράφουν τη σύμβαση, με αποτέλεσμα να μη γνωρίζουν εκ των προτέρων για τους όρους και το περιεχόμενο της σύμβασης, αλλά και τους μελλοντικούς κινδύνους, προκειμένου να σταθμίσουν τα οφέλη και να έχουν σαφή εικόνα. Πέρα απ’ αυτό, οι ασφαλιστικές εταιρίες πολλές φορές επικαλούνται προσχηματικά επιχειρήματα προκειμένου ο καταναλωτής να μην αποζημιωθεί ως προς την κάλυψη χειρουργικών επεμβάσεων ή διαγνωστικών εξετάσεων, ενώ παραπλανούν τους καταναλωτές σε σχέση με τα προσφερόμενα προγράμματα.
Η ΕΚΠΟΙΖΩ. καλεί τα συναρμόδια υπουργεία να προχωρήσουν άμεσα στην τροποποίηση του νομοθετικού πλαισίου, ώστε να εξαλειφθούν οι καταχρηστικές πρακτικές των ασφαλιστικών εταιριών σχετικά με τις υπέρογκες αυξήσεις των ασφαλίστρων. Ζητά επίσης από τις ασφαλιστικές εταιρίες να εγκαταλείψουν την τακτική των υπέρογκων και αδικαιολόγητων αυξήσεων των ασφαλίστρων, ιδίως στα ισόβια ή μακροχρόνια συμβόλαια υγείας, αλλά και να ενημερώνουν με διαφάνεια για τον τρόπο που υπολογίζονται οι αναπροσαρμογές.
Ενδεικτικές περιπτώσεις καταγγελιών:
1. «Διαμαρτύρομαι για την κατά 12,5% αύξηση των ασφαλίστρων κατά το έτος 2024 στο υπ’ αριθ. … συμβόλαιο ατομικής ασφάλισης ζωής».
2. «Διαμαρτύρομαι για την αύξηση των ασφαλίστρων στο συμβόλαιό μου “Νοσοκομειακό … ισόβιας διάρκειας, ημερομηνίας έναρξης 16/5/2011. Συγκεκριμένα, κατά το έτος 2023 η επιβληθείσα αύξηση ήταν 10%. Κατά το έτος 2024 επεβλήθη νέα επιπλέον αύξηση 11,7%. Και, όπως φαίνεται, από το 2023 έως και το 2024 συνολικά η αύξηση έφτασε το υπέρογκο ποσοστό του 22,6%».
3. «Η ασφαλιστική εξακολουθεί να μη δημοσιοποιεί ποιοι είναι οι αντικειμενικοί παράγοντες από τους οποίους εξαρτάται η αναπροσαρμογή του ασφαλίστρου (και τους οποίους πρέπει να μπορεί να ελέγξει και να επιβεβαιώσει καθένας, είτε ασφαλισμένος είτε δημόσιος ελεγκτικός φορέας). Και αυτό ενώ επικαλείται την “αρχή της διαφάνειας”!
4. «Με τη γέννηση του παιδιού μας στο … μας δόθηκε από την ασφαλιστική εταιρία … δωρεάν 6μηνο ασφαλιστήριο συμβόλαιο. Στις 2/5/2024 έγινε εισαγωγή του βρέφους στο … λόγω νόσησης από Covid-19 και, παρά την τηλεφωνική διαβεβαίωση από υπάλληλο της εταιρίας, μετά το πέρας της νοσηλείας του βρέφους η ασφαλιστική εταιρία με ενημέρωσε για τη μη κάλυψη των σχετικών δαπανών. Τους απάντησα εκθέτοντας τα γεγονότα και με ενημέρωσαν μέσω Απόδειξης Υποβολής Αιτίασης ότι θα απαντήσουν εντός 50 ημερών».