Ο Στουρνάρας συστήνει στην κυβέρνηση επαναξιολόγηση, ενώ ζητά να αλλάξουν και τα κριτήρια για την παροχή κοινωνικών επιδομάτων
Να επαναξιολογηθούν όλες οι φοροαπαλλαγές και να αλλάξουν τα κριτήρια για την παροχή κοινωνικών επιδομάτων συστήνει προς την κυβέρνηση ο διοικητής της Τραπέζης της Ελλάδος Γιάννης Στουρνάρας. Πρόκειται για μια σύσταση που δεν κατατίθεται για πρώτη φορά από τον κεντρικό τραπεζίτη, αφού το ίδιο πρότεινε και πριν από μερικούς μήνες.
Τα τελευταία χρόνια, οι φοροαπαλλαγές έχουν αυξηθεί τόσο σε πλήθος όσο και σε κόστος στον Κρατικό Προϋπολογισμό. Συγκεκριμένα, το κράτος δαπάνησε το 2023 πάνω από 15,5 δισ. ευρώ για φοροαπαλλαγές, οι οποίες αυξήθηκαν σε 1.064 από 1.047. Τα τελευταία χρόνια, στη σκιά της πανδημίας και της ενεργειακής κρίσης, προστέθηκαν στη λίστα των απαλλαγών και εκπτώσεων 245 νέες ρυθμίσεις με το συνολικό κόστος για τον Προϋπολογισμό να έχει αυξηθεί από 8,96 δισ. ευρώ τον Σεπτέμβριο του 2019 στα 15,55 δισ. ευρώ τον Σεπτέμβριο του 2023.
To κόστος
Στη φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων υπάρχουν 239 απαλλαγές και εκπτώσεις που κοστίζουν 5,396 δισ. ευρώ, με το μεγαλύτερο ποσό, ύψους 3,85 δισ. ευρώ, να προέρχεται από το αφορολόγητο όριο για μισθωτούς, συνταξιούχους και αγρότες. Στον φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων εφαρμόζονται 206 απαλλαγές και εκπτώσεις ύψους 1,846 ευρώ δισ. ευρώ, με ωφελούμενες 48.248 επιχειρήσεις. Στη φορολογία κεφαλαίου καταγράφονται 87 εκπτώσεις και απαλλαγές στον ΕΝΦΙΑ, στον ειδικό φόρο ακινήτων, σε μεταβιβάσεις, γονικές παροχές, κληρονομιές και δωρεές, ύψους 5,514 δισ. ευρώ.
Πέρα από τις φοροαπαλλαγές προτείνει:
• Διεύρυνση της φορολογικής βάσης.
• Η αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής των ελεύθερων επαγγελματιών να γίνεται με την παροχή ικανών κινήτρων προς τους καταναλωτές για μη απόκρυψη των συναλλαγών.
• Η αύξηση του μισθολογικού κόστους που έχει σημειωθεί να συνδυαστεί με τη μείωση ή την επιδότηση των ασφαλιστικών εισφορών.
• Προσεκτικά κριτήρια επιλογής των δικαιούχων κοινωνικών παροχών, πέραν των φορολογικών δηλώσεων.
Ως προς τα κοινωνικά επιδόματα, κρίνεται αναγκαία η θέσπιση προσεκτικών κριτηρίων επιλογής, πέραν των φορολογικών δηλώσεων, και η καλύτερη στόχευση των κοινωνικών δαπανών, καθώς σε οικονομίες όπως η ελληνική, στις οποίες υπάρχει εκτεταμένη απόκρυψη των εισοδημάτων, θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη και άλλα κριτήρια, πέραν των φορολογικών δηλώσεων. Η συνήθης πρακτική χορήγησης επιδομάτων με βάση μόνο τα δηλωθέντα εισοδήματα σε μια οικονομία με αυξημένη φοροδιαφυγή οδηγεί σε ανορθολογική και άδικη χρησιμοποίηση των δημόσιων πόρων.
Επιτάχυνση του ΑΕΠ στο 1,7% το α’ τρίμηνο «βλέπει» η ΕτΕ
Επιτάχυνση του ρυθμού οικονομικής ανάπτυξης το 1ο τρίμηνο του 2024 στο 1,7% σε ετήσια βάση προοιωνίζεται η πρόσφατη πληροφόρηση από τους πρόδρομους δείκτες οικονομικής δραστηριότητας που έχουν δημοσιευθεί για τους πρώτους μήνες του 2024, βάσει του υποδείγματος της Διεύθυνσης Οικονομικής Ανάλυσης της Εθνικής Τράπεζας για τη βραχυπρόθεσμη πρόβλεψη του ΑΕΠ για το επόμενο τρίμηνο.
Η επιτάχυνση είναι αξιοσημείωτη έπειτα από την αισθητή επιβράδυνση που σημειώθηκε κατά το 2ο εξάμηνο του 2023 (στο 1,6% ετησίως κατά μ.ό.) λόγω των επιπτώσεων από την καταστροφική πλημμύρα στη Θεσσαλία αλλά και την προσωρινή εξασθένηση των επενδύσεων πάγιου κεφαλαίου. Συγκεκριμένα, κατά τους πρώτους μήνες του 2024 παρατηρείται βελτίωση της εμπιστοσύνης όσον αφορά τις προοπτικές της ζήτησης, στους περισσότερους επιχειρηματικούς κλάδους, καθώς και αυξανόμενη διάθεση για επενδύσεις σε πάγιο κεφάλαιο, αλλά και περαιτέρω προσλήψεις εργαζομένων.
Ο δείκτης οικονομικού κλίματος για την Ελλάδα αυξήθηκε στο 106,9 κατά μέσο όρο το 1ο τρίμηνο του 2024 -και στο 108,4 τον Μάρτιο, που αποτελεί υψηλό 7 μηνών- από 105,6 το 4ο τρίμηνο του 2023. Η βελτίωση των περισσότερων κλαδικών υποδεικτών, σύμφωνα με τις επιμέρους απαντήσεις των αντίστοιχων ερευνών, αντανακλά την αυξημένη ζήτηση του 1ου τριμήνου του 2024 και τις προοπτικές ενίσχυσης της οικονομικής δραστηριότητας τους επόμενους μήνες σε βασικούς επιχειρηματικούς τομείς.