Φθηνότερα προϊόντα επέλεξαν οι καταναλωτές – Ικανοποιητική η αγοραστική κίνηση στην εορταστική περίοδο, αλλά χωρίς ισόρροπη κατανομή
Προτίμηση στα φθηνότερα προϊόντα έδειξαν οι καταναλωτές κατά τη φετινή εορταστική περίοδο, με σχεδόν 4 στις 10 επιχειρήσεις να πραγματοποιούν προσφορές/ εκπτώσεις ακόμα και αυτές τις ημέρες ως ανάχωμα στις σωρευτικές πληθωριστικές πιέσεις. Μπορεί το μερίδιο των επιχειρήσεων (το 29%) με υψηλότερες πωλήσεις να υπερβαίνει το αντίστοιχο περσινό, ωστόσο τρεις στις δέκα κατέγραψαν χαμηλότερες πωλήσεις.
- Από τον Βασίλη Παπακωνσταντόπουλο
Αυτό επισημαίνει η έρευνα του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ (ΙΝ.ΕΜΥ. ΕΣΕΕ), τονίζοντας ότι σε γενικές γραμμές η κίνηση στην αγορά μοιάζει να ομαλοποιείται έπειτα από μια μακρά περίοδο επάλληλων κρίσεων (οικονομικής, υγειονομικής, ενεργειακή). Πάντως στις μισές (48%) επιχειρήσεις με βελτιωμένες πωλήσεις η εν λόγω αύξηση δεν ξεπέρασε το 10%. Αντίθετα, στις επιχειρήσεις με μειωμένες πωλήσεις σε σχέση με πέρυσι το 55% αυτών εμφανίζει υποχώρηση πωλήσεων έως 20%.
Αξίζει να σημειωθεί ότι για τις επιχειρήσεις που κατέγραψαν αύξηση των πωλήσεων, η τελευταία δεν κατανεμήθηκε ισόρροπα μεταξύ των επιμέρους κλάδων του λιανικού εμπορίου. Κατά κύριο λόγο καλύτερες επιδόσεις κατέγραψαν οι επιχειρήσεις τροφίμων και άλλου λιανικού (βιβλία, παιχνίδια, κοσμήματα, αθλητικά, καλλυντικά και ανθοπωλεία), δηλαδή οικονομικές δραστηριότητες που σχετίζονται με το εορταστικό τραπέζι και τα δώρα. Στο ίδιο πλαίσιο, οι πωλήσεις σε ένδυση και υπόδηση κινήθηκαν κοντά στον μέσο όρο, ενώ η άνοδος σε οικιακό εξοπλισμό ήταν η πιο ασθενής.
Παρά τις πιέσεις που έχει ασκήσει σωρευτικά ο πληθωρισμός στις τιμές και κατ’ επέκταση στο διαθέσιμο εισόδημα τον τελευταίο χρόνο, το 34% των επιχειρήσεων εμφανίζεται πολύ υψηλό πολύ/ πάρα πολύ υψηλό βαθμό ικανοποίησης αναφορικά με τις πωλήσεις κατά την εορταστική περίοδο. Σχεδόν 1 στις 4 εμφανίζεται μέτρια ικανοποιημένη, ενώ το 29% λίγο έως καθόλου. Βέβαια, τα παραπάνω ευρήματα σχετίζονται και με τις μάλλον συγκρατημένες προσδοκίες που είχαν δημιουργηθεί μεταξύ των επιχειρηματιών.
Οσον αφορά την επόμενη μέρα, οι προκλήσεις και η ρευστότητα στην αγορά καθιστούν τις επιχειρήσεις επιφυλακτικές σχετικά με τις προβλέψεις των πωλήσεων για τις χειμερινές εκπτώσεις του 2024. Οι μισές επιχειρήσεις εκτιμούν πως οι εν λόγω πωλήσεις θα κινηθούν σε μέτρια επίπεδα, ενώ μία στις τέσσερις αναμένει επιδείνωση. Βασικοί παράγοντες τροφοδότησης αυτής της αβεβαιότητας είναι αφενός οι πληθωριστικές πιέσεις στα εισοδήματα και κυρίως το αυξημένο κόστος προμηθευτών και αφετέρου η συμπίεση του περιθωρίου κέρδους, ώστε να μην περάσουν οι ανατιμήσεις εξ ολοκλήρου στην τελική τιμή.
Ενδεικτικά αναφέρεται πως για δύο στις τρεις επιχειρήσεις το κόστος εμπορευμάτων αυξήθηκε από 11% έως 30%. Το αυξημένο λειτουργικό κόστος, η φορολόγηση και η διαχείριση των ανατιμήσεων αποτελούν τα σημαντικότερα προβλήματα για τις επιχειρήσεις. Στο μεταξύ, άρχισαν χθες οι χειμερινές εκπτώσεις, με τον υπουργό Ανάπτυξης Κώστα Σκρέκα και τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών Σταύρο Καφούνη να επισκέπτονται καταστήματα στο κέντρο της Αθήνας.
Ο κ. Καφούνης εξέφρασε την ελπίδα τα αποτελέσματα των εκπτώσεων να είναι ανάλογα των προσδοκιών του εμπορικού κόσμου, συνεχίζοντας την ανοδική τάση που επέδειξαν κατά την εορταστική περίοδο. Από την πλευρά του, ο κ. Σκρέκας τόνισε ότι οι εκπτώσεις βοηθούν τους καταναλωτές να προμηθευτούν προϊόντα σε πολύ χαμηλότερες τιμές.