Αρνητικό σε αυξήσεις μισθών και συντάξεων το Ταμείο, που κουνά το… δάχτυλο στην Ελλάδα επιμένοντας στις αποτυχημένες συνταγές που εφάρμοσε τα μνημονιακά χρόνια
Σ τις μνημονιακές του αποτυχημένες τακτικές προχωρά το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, το οποίο μπορεί να έχει αποχωρήσει από τη χώρα μας, αλλά συνεχίζει να λειτουργεί ως σύμβουλος της κυβέρνησης, στο πλαίσιο του άρθρου 4 του διεθνούς οργανισμού. Στα αποτελέσματα των ελέγχων που διενήργησε στην ελληνική οικονομία, το ΔΝΤ κουνά το… δάχτυλο στην Ελλάδα, σημειώνοντας προκλητικά πως «πρέπει να υπάρξουν αντιστάσεις στις πιέσεις για δαπάνες σε μη διακριτικούς τομείς, όπως οι μισθοί και οι συντάξεις του δημόσιου τομέα, που εξακολουθούν να βρίσκονται σε υψηλά επίπεδα σε σύγκριση με άλλες χώρες».
Με άλλα λόγια, το ΔΝΤ λέει πως η Ελλάδα έχει μεγαλύτερες συντάξεις από πολλές άλλες χώρες του κόσμου, χωρίς φυσικά να επισημαίνει ποιες. Στο κείμενο συμπερασμάτων αναφέρει επίσης πως οι κρίσιμες κοινωνικές δαπάνες, όπως οι στοχευμένες κοινωνικές μεταβιβάσεις, η υγειονομική περίθαλψη και η εκπαίδευση, θα πρέπει να προστατεύονται ή να επεκταθούν χωρίς αποκλεισμούς. Οι συνεχείς προσπάθειες για την ενίσχυση του δικτύου κοινωνικής ασφάλειας, μεταξύ άλλων μέσω μιας ενιαίας πύλης για παροχές, θα προστατεύσουν καλύτερα τους ευάλωτους.
Ο πληθωρισμός
Οπως αναφέρει το ΔΝΤ, μια πιθανή κλιμάκωση του πολέμου Ρωσίας – Ουκρανίας και η σύγκρουση στη Μέση Ανατολή θα μπορούσαν να διαταράξουν το εμπόριο και να προκαλέσουν νέες πιέσεις στις τιμές ενέργειας και τροφίμων. Ο πληθωρισμός προβλέπεται να υποχωρήσει στο 2% έως το τέλος του 2025, καθώς οι πιέσεις στον δομικό πληθωρισμό θα εκτονωθούν σταδιακά, παρά τη συνεχιζόμενη ομαλοποίηση των τιμών τροφίμων και καυσίμων.
Η διατήρηση επίμονα υψηλού πληθωρισμού στην ευρωζώνη και επιτόκια υψηλότερα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα θα επιβάρυναν την περιφερειακή και εγχώρια ζήτηση. Τα πιο συχνά ακραία κλιματικά φαινόμενα θα μπορούσαν να διαταράξουν τον τουρισμό και τη συνολική οικονομική δραστηριότητα. Αντίθετα, η επιτάχυνση των φιλόδοξων διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, σε συνδυασμό με τις ισχυρότερες του αναμενομένου αντιδράσεις της αγοράς στην αναβάθμιση σε επενδυτική βαθμίδα, θα μπορούσαν να βελτιώσουν περαιτέρω τις προοπτικές ανάπτυξης.
Αν και η Ελλάδα δεν έχει καταλήξει ακόμα σε συμφωνία με την Κομισιόν για το ποσοστό του πρωτογενούς πλεονάσματος που θα πρέπει να επιτυγχάνει από το 2024 και έπειτα, το ΔΝΤ αναφέρει πως η διατήρηση πρωτογενούς πλεονάσματος περίπου 2% μεσοπρόθεσμα θα βελτιώσει περαιτέρω τη βιωσιμότητα του χρέους, παρέχοντας παράλληλα πρόσθετο χώρο για δημόσιες επενδύσεις και κρίσιμες κοινωνικές δαπάνες.
Το ΔΝΤ αναφέρει ότι η ανάπτυξη παρέμεινε ισχυρή το 2023. Το πραγματικό ΑΕΠ συνέχισε να αυξάνεται με σταθερό ρυθμό το πρώτο εξάμηνο του 2023 κατά 2,5% (σε εποχικά προσαρμοσμένο ετησιοποιημένο ρυθμό). Η ιδιωτική κατανάλωση ενισχύθηκε λόγω της αύξησης των πραγματικών μισθών και της σταδιακής μείωσης των υπερβολικών αποταμιεύσεων των νοικοκυριών που προκλήθηκαν από την πανδημία.
Το πραγματικό ΑΕΠ προβλέπεται να αυξηθεί κατά 2,5% και 2% το 2023 και το 2024, αντίστοιχα, πριν μετριαστεί μεσοπρόθεσμα. Ωστόσο, μετά τη λήξη της χρηματοδότησης από το NGEU, το 2026, και τη χαμηλή ακόμη δυνητική ανάπτυξη, η αύξηση του ΑΕΠ προβλέπεται να συγκρατηθεί σε περίπου 1,25% μεσοπρόθεσμα.