Τράπεζες και servicers πρέπει να ανταποκρίνονται με μεγαλύτερη ταχύτητα στα αιτήματα των οφειλετών και να αιτιολογούν πιθανή απόρριψη του αιτήματος
Από τον ερχόμενο μήνα αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή η νέα πλατφόρμα για την ψηφιακή υποβολή των αιτήσεων ρύθμισης οφειλών από οφειλέτες με «κόκκινα» δάνεια. Πρόκειται για ένα σύστημα βάσει του οποίου τράπεζες και servicers θα πρέπει να ανταποκρίνονται με μεγαλύτερη ταχύτητα στα αιτήματα των οφειλετών και παράλληλα να αιτιολογούν πιθανή απόρριψη του αιτήματος.
Με τον τρόπο αυτό η Τράπεζα της Ελλάδος θα έχει τη δυνατότητα να παρακολουθεί τις ρυθμίσεις «κόκκινων» δανείων και την εφαρμογή του Κώδικα Δεοντολογίας που έχει θεσπίσει και θα πρέπει να τηρείται από όλους τους πιστωτές, δηλαδή τόσο από τις εταιρίες διαχείρισης όσο και τις τράπεζες.
Η ΤτΕ επιχειρεί να επιβάλει τυποποιημένες διαδικασίες, κυρίως προς τις εταιρίες διαχείρισης, για τις οποίες υπάρχουν και τα περισσότερα παράπονα. Οπως έχει δηλώσει ο διοικητής Γιάννης Στουρνάρας, θέλει να ακολουθηθεί πιστά ο Κώδικας Δεοντολογίας και από τις εταιρίες διαχείρισης, ενώ προανήγγειλε αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο, οι οποίες θα συμβάλουν στη βελτίωση λειτουργίας του συστήματος. Βασική επιδίωξη, η οποία πιθανότητα θα λάβει τη μορφή νομοθετικής παρέμβασης από την επόμενη κυβέρνηση, θα είναι η καλύτερη και ταχύτερη ανταπόκριση των εταιριών στα αιτήματα – ερωτήματα των οφειλετών.
Την ίδια ώρα, φαίνεται πως αρχίζει να αποκτά έναν μικρό ρυθμό το ενδιαφέρον των δανειοληπτών που έχουν δάνειο σε καθυστέρηση, προκειμένου να προχωρήσουν άμεσα στη ρύθμισή του, εκμεταλλευόμενοι κάποιο από τα διαθέσιμα εργαλεία που υφίστανται. Την τάση αυτή ενισχύουν και οι αποφάσεις της ΕΚΤ για αυξήσεις επιτοκίων, που αναμφίβολα προκαλεί προβληματισμό στους οφειλέτες για την επόμενη ημέρα και για το τελικό ύψος στο οποίο θα διαμορφωθούν τα επιτόκια.
Στο μεταξύ, φαίνεται να αλλάζουν ρότα τράπεζες και servicers, οι οποίοι, θέλοντας να εκμεταλλευτούν το θετικό momentum που υπάρχει, κάνουν με μεγαλύτερη ευκολία αποδεκτά αιτήματα των δανειοληπτών είτε για ένταξη στον εξωδικαστικό συμβιβασμό είτε για διμερείς συμφωνίες.
Αυτό, εξάλλου, φαίνεται και από τα διαθέσιμα στοιχεία που υπάρχουν και τα οποία δείχνουν αύξηση των ρυθμίσεων που κυμαίνονται στα επίπεδα των 700.000.000 έως 800.000.000 σε μηναία βάση. Από αυτά τα περίπου 250.000.000 ρυθμίζονται μέσα από τον εξωδικαστικό και άλλα 450.000.000 με 550.000.000 μέσω διμερών συμφωνιών μεταξύ τραπεζών – servicers και οφειλέτη.
Οπως έχει ανακοινωθεί πρόσφατα από την Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, τον Μάιο παρατηρήθηκε ο υψηλότερος αριθμός ρυθμίσεων οφειλών και οριστικών υποβολών αιτήσεων στα δύο χρόνια λειτουργίας του μηχανισμού.
Συγκεκριμένα:
• Τον Μάιο του 2023 πραγματοποιήθηκαν 805 ρυθμίσεις οφειλών και 1.996 οριστικές υποβολές αιτήσεων ρύθμισης. Συνολικά, μέχρι το τέλος Μαΐου του 2023 έχουν πραγματοποιηθεί 5.435 ρυθμίσεις οφειλών, οι οποίες αντιστοιχούν σε 1,83 δισ. ευρώ αρχικών οφειλών.
• Ο αριθμός των νέων αιτήσεων που εισήχθησαν στην πλατφόρμα ενισχύθηκε τον Μάιο του 2023, μετά τις πρόσφατες βελτιώσεις στον εξωδικαστικό μηχανισμό, και ανήλθε σε 4.243, αυξημένος κατά 900 σε σχέση με τον μέσο όρο των έξι προηγούμενων μηνών. Αυξημένες κατά 50%, σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες, ήταν και οι οριστικές υποβολές αιτήσεων.
Σημαντική είναι, επίσης, η διατήρηση του ποσοστού εγκρισιμότητας των ρυθμίσεων από τους χρηματοδοτικούς φορείς σε υψηλό επίπεδο, το οποίο κυμάνθηκε στο 72% τους τελευταίους έξι μήνες.