Συνεχίζει να «ζεματάει» στα πρατήρια καυσίμων, την ώρα που οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου έχουν αποκλιμακωθεί σημαντικά
Όργιο αισχροκέρδειας επικρατεί με τις τιμές της βενζίνης, που παραμένουν σε δυσθεώρητα επίπεδα για πολλούς μήνες, την ώρα, μάλιστα, που οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου έχουν αποκλιμακωθεί σημαντικά.
Συγκεκριμένα, η μέση πανελλαδική της απλής αμόλυβδης κινείται στα 1,894 ευρώ το λίτρο, με την πλειονότητα των πρατηρίων καυσίμων να πωλεί τη βενζίνη λίγο κάτω από τα 2 ευρώ το λίτρο! Πρόκειται για ακόμα μία «ληστεία» εις βάρος των καταναλωτών, καθώς φαίνεται πως έχει «παγιωθεί» η τιμή της αμόλυβδης στα επίπεδα των 2 ευρώ, με την κυβέρνηση να απουσιάζει πλήρως από κάθε συζήτηση ή και παρέμβαση για να πέσει η τιμή της, εκτιμώντας -προφανώς- ότι αυτά τα επίπεδα τιμών είναι ανεκτά για τον μέσο πολίτη. Αλλωστε, οι υψηλές τιμές όχι μόνο «ροκανίζουν» τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς, αλλά μαζί με το diesel επηρεάζουν και το κόστος των μεταφορών, που μεταφέρεται στα ράφια των σούπερ μάρκετ.
Θα πρέπει να σημειωθεί πως η τιμή της αμόλυβδης όταν ξέσπασε ο πόλεμος στην Ουκρανία κόστιζε σχεδόν 1,86 ευρώ το λίτρο, δηλαδή χαμηλότερα απ’ ό,τι σήμερα! Υπενθυμίζεται ότι το υψηλότερο επίπεδο που έφτασε η βενζίνη (μέση πανελλαδική τιμή) ήταν στις 15 Ιουνίου του 2022 τα 2,425 ευρώ το λίτρο. Παρ’ όλα αυτά, η κυβέρνηση συνεχίζει να απορρίπτει κάθε σκέψη για ένα τέτοιο μέτρο που θα έδινε ανάσα στους ιδιοκτήτες οχημάτων, όπως για παράδειγμα ένα νέο fuel pass ή η μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα ή/και του ΦΠΑ.
Τεράστιο κόστος
Αξίζει να σημειωθεί πως οι φορολογούμενοι θα πρέπει μέσα στους επόμενους τρεις μήνες να ταξιδέψουν τρεις φορές στα χωριά τους, την πρώτη για το Πάσχα και τις δυο επόμενες για τις διπλές κάλπες, κάτι που μεταφράζεται σε ένα τεράστιο κόστος από τη στιγμή που η τιμή της αμόλυβδης πλησιάζει τα 2 ευρώ το λίτρο.
Από την πλευρά τους, οι πρατηριούχοι «δείχνουν» τα διυλιστήρια ότι πωλούν σε υψηλές τιμές τα καύσιμα και υποστηρίζουν πως οι ίδιοι είναι υποχρεωμένοι να τα διαθέτουν στους καταναλωτές με ένα συγκεκριμένο νόμιμο κέρδος, στο οποίο, μάλιστα, το κράτος έχει βάλει και πλαφόν, συνεπώς δεν μπορούν να αισχροκερδήσουν.
Σε αντίθεση με όσα πιστεύουν οι καταναλωτές, η Ελλάδα δεν ακολουθεί τις τιμές του αργού πετρελαίου ή του brent, αλλά βασίζεται στις τιμές Platts. Μάλιστα, παράγοντες της αγοράς σημειώνουν πως ουδείς γνωρίζει πώς ακριβώς προκύπτουν οι συγκεκριμένες τιμές! Τα διυλιστήρια τιμολογούν με τον κινητό μέσο όρο των τελευταίων τεσσάρων ημερών αναφοράς του Platts, αλλά και τον κινητό μέσο όρο της ισοτιμίας του ευρώ με το δολάριο.
Συνεπώς, στην πράξη κανείς δεν γνωρίζει γιατί οι τιμές παραμένουν στα ύψη, όταν οι διεθνείς τιμές σε όλα τα είδη των πετρελαίων (αργό, brent) έχουν υποχωρήσει σημαντικά, και στο Platts που ακολουθεί η χώρα μας η μείωση είναι πολύ μικρή.
Παράδειγμα
Με άλλα λόγια, μπορεί η τιμή του αργού να αυξάνεται ή να μειώνεται, ωστόσο αυτό δεν σημαίνει ότι και οι τιμές των υγρών καυσίμων ακολουθούν την ίδια τροχιά. Για παράδειγμα, στις αρχές του 2023 η τιμή του Brent ήταν 84,40 δολάρια το βαρέλι και η τιμή της αμόλυβδης στα 1,842 ευρώ το λίτρο. Σήμερα η τιμή του Brent κινείται στα 76 δολάρια και η τιμή της βενζίνης στα 1,894 ευρώ!