Η επιμονή του οικονομικού επιτελείου να επιβάλει ιδιαίτερα αυστηρούς όρους στο πρόγραμμα οδηγεί σε ασφυξία τις επιχειρήσεις. Αντιδρά και η ομοσπονδία των φοροτεχνικών
Μπούμερανγκ φαίνεται πως γυρνά η επιμονή του οικονομικού επιτελείου να επιβάλει ιδιαίτερα αυστηρούς όρους στο πρόγραμμα της επιστρεπτέας προκαταβολής, ζητώντας πλέον από σχεδόν 18.000 επιχειρήσεις να επιστρέψουν ολόκληρο το ποσό της κρατικής ενίσχυσης και μάλιστα άπαξ(!) με… τόκο, κάτι που συνεπάγεται και 18.000 λουκέτα το επόμενο χρονικό διάστημα.
Πρόκειται για μια παράλογη απαίτηση, καθώς οι εν λόγω επιχειρήσεις θα πρέπει να καταβάλουν το ποσό (συν τους τόκους) με μια εφάπαξ πληρωμή έως το τέλος του Ιανουαρίου 2023! Σε αντίθεση, φυσικά, με όσους επιστρέφουν κανονικά μέρος της κρατικής ενίσχυσης σε έως 96 μηνιαίες άτοκες δόσεις. Οπως γίνεται αντιληπτό, οι εν λόγω επιχειρήσεις που καλούνται να επιστρέψουν ολόκληρη την ενίσχυση με τόκο θεωρείται αδύνατο ότι θα μπορέσουν να βρουν ολόκληρο το ποσό μέχρι το τέλος του μήνα, οδηγώντας τους νομοτελειακά να βάλουν λουκέτο.
Ετσι, οδηγούμαστε στο εξής παράλογο: η κυβέρνηση να θεσπίζει μια «παράβαση» υποτίθεται για να προστατεύσει τις θέσεις εργασίας και η «ποινή» που επιβάλλει να έχει ως συνέπεια να χαθούν πολλαπλάσιες θέσεις εργασίας. Είναι δε επίσης παράλογο και αντι-ανταγωνιστικό το 100% του ποσού να πρέπει να επιστραφεί σε μια δόση και το 33% ή το 50% του ποσού σε 96 δόσεις!
Υπενθυμίζεται ότι στις 30 Δεκεμβρίου 2022 έληξε η προθεσμία που είχαν οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις και οι επαγγελματίες για να υποβάλουν τα απαιτούμενα δικαιολογητικά ώστε να διορθωθούν τυχόν λάθη ή να γίνουν διορθώσεις.
Πολλές είναι οι επιχειρήσεις και οι επαγγελματίες που, σύμφωνα με τον φοροελεγκτικό μηχανισμό, δεν πληρούσαν τελικά τους όρους. Οχι γιατί ήθελαν να εισπράξουν την ενίσχυση μη έχοντας τις προϋποθέσεις, αλλά γιατί οι όροι που έβαζε κατά καιρούς το οικονομικό επιτελείο σε ορισμένες περιπτώσεις είχαν αναδρομική ισχύ. H επιστρεπτέα προκαταβολή 3 δόθηκε με βάση την ΚΥΑ 233/2020 -η οποία δημοσιεύτηκε στις 12/10/2020- και αφορούσε τις επιχειρήσεις που επλήγησαν οικονομικά λόγω της εμφάνισης και της διάδοσης της νόσου του κορονοϊού Covid-19 για την περίοδο Μαρτίου 2020 – Αυγούστου 2020.
Στις υποχρεώσεις των δικαιούχων ήταν έως τις 31/12/2020 να διατηρήσουν τον αριθμό των εργαζομένων που απασχολούσαν κατά την 1η Αυγούστου 2020, βάσει των στοιχείων του συστήματος «Εργάνη». Αντίστοιχα, η επιστρεπτέα προκαταβολή 4 δόθηκε με βάση την ΚΥΑ 281/2020 -η οποία δημοσιεύθηκε στις 15/11/2020- και αφορούσε τις επιχειρήσεις που επλήγησαν οικονομικά λόγω της εμφάνισης και της διάδοσης της νόσου του κορονοϊού Covid-19 για την περίοδο Σεπτεμβρίου 2020 – Οκτωβρίου 2020. Στις υποχρεώσεις των δικαιούχων όσον αφορά τη διατήρηση προσωπικού ήταν έως τις 31/12/2020 να διατηρήσουν τον αριθμό των εργαζομένων που απασχολούσαν κατά την 1η Σεπτεμβρίου 2020, βάσει των στοιχείων του συστήματος «Εργάνη».
Ο… παραλογισμός της κυβέρνησης έχει να κάνει με το γεγονός ότι ο αριθμός των εργαζομένων που λαμβάνεται υπόψη στην αίτηση προκαταβολής αφορά περίοδο προγενέστερη από την περίοδο υποβολής της αίτησης, κατά την οποία οι πληγείσες από την πανδημία εταιρίες με την πτώση του τζίρου τους και τα δυσβάσταχτα κόστη μισθοδοσίας είχαν αναγκαστεί να προβούν σε μειώσεις προσωπικού.
Για παράδειγμα, η υποβολή της αίτησης για την κρατική ενίσχυση πραγματοποιήθηκε στα μέσα Οκτωβρίου του 2020, με την επιχείρηση να έχει διορία να αποκαταστήσει τον μέσο όρο του αριθμού των εργαζομένων που διέθετε τον Αύγουστο του ίδιου έτους έως την τελευταία ημέρα του 2020.
Πρόκειται για ένα χρονοδιάγραμμα που θεωρείται αδύνατο να επιτευχθεί, με αποτέλεσμα πολλές επιχειρήσεις να χάσουν την προθεσμία, αφού απαιτούνταν η πρόσληψη του κατάλληλου εξειδικευμένου προσωπικού, κάτι που απαιτεί χρόνο για την εξεύρεσή του.
Η ΠΟΦΕΕ
Την επαναλειτουργία της πλατφόρμας υποβολής δικαιολογητικών της επιστρεπτέας προκαταβολής έως την 30ή Ιανουαρίου και σειρά αλλαγών ζητά με επιστολή της προς το οικονομικό επιτελείο και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Φοροτεχνικών Ελευθέρων Επαγγελματιών (ΠΟΦΕΕ).
Ειδικότερα, υποστηρίζει ότι «για λόγους χρηστής διοίκησης πρέπει να αυξηθεί η διαφορά του μέσου όρου εργαζομένων κατά τους μήνες υποχρέωσης διατήρησης στις δύο μονάδες», ενώ προσθέτει πως «σε κάθε περίπτωση το επιστρεπτέο ποσό να μπορεί, αντί εφάπαξ, να επιστραφεί σε 96 ή λιγότερες δόσεις, ώστε να είναι εφικτή η αποπληρωμή του και να μη δημιουργηθούν ανυπέρβλητες αρρυθμίες στην ταμειακή επάρκεια και τη λειτουργία των επιχειρήσεων».