Με την τιμή της αμόλυβδης να προσεγγίζει τα 2,40 ευρώ ανά λίτρο αναζητούν «φόρμουλα» για αποκλιμάκωση
Με την τιμή της βενζίνης να προσεγγίζει τα 2,40 ευρώ ανά λίτρο, χωρίς να υπάρχει στον ορίζοντα κανένα «παράθυρο» αποκλιμάκωσης των τιμών, το οικονομικό επιτελείο αναζητά τη «φόρμουλα» για τη μείωση των τιμών στα καύσιμα. Τα στελέχη του οικονομικού επιτελείου έχουν αποκλείσει κατηγορηματικά το σενάριο μείωσης των έμμεσων φόρων που επιβάλλονται στα καύσιμα, όπως είναι ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης και ο ΦΠΑ, καθώς, όπως σημειώνουν, το δημοσιονομικό κόστος είναι πολύ υψηλό.
Παρότι στελέχη του υπουργείου Οικονομικών άφησαν να διαρρεύσει τις προηγούμενες εβδομάδες ότι στο τραπέζι έχει επιστρέψει το σενάριο μείωσης των φόρων, το θέμα απέκλεισε ο ίδιος ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας από το βήμα της Βουλής, καθώς το μέτρο κρίνεται ασύμφορο για τα δημόσια οικονομικά, καθώς η εφαρμογή του, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του ΥΠΟΙΚ, θα προκαλούσε μια «μαύρη» τρύπα στα έσοδα 3,4 δισ. ευρώ.
Τα σενάρια που προκρίνονται αυτή την ώρα είναι είτε η επέκταση του Fuel Pass μετά το τέλος Ιουνίου, με μεγαλύτερα ποσά επιδότησης τον μήνα, δηλαδή των 13,5 ευρώ που ισχύει σήμερα, αν και θεωρείται και πάλι «σταγόνα στον ωκεανό» στην τσέπη των καταναλωτών, είτε να εφαρμοστεί και στη βενζίνη το «μοντέλο» που έχει υιοθετηθεί στο πετρέλαιο κίνησης, δηλαδή απευθείας επιδότηση στην αντλία. Ωστόσο, η νέα άνοδος των διεθνών τιμών του πετρελαίου έχει σημάνει νέο συναγερμό στο οικονομικό επιτελείο, καθώς στην ουσία αυτή η εξέλιξη προαναγγέλλει και νέα άνοδο στις τιμές της βενζίνης. Έτσι, μια επιδότηση στην αμόλυβδη θα μπορούσε να ελαφρύνει τις τιμές στην αντλία κατά τουλάχιστον 20-30 λεπτά του ευρώ ανά λίτρο.
Τι υποστηρίζουν
Με τη μέση τιμή σήμερα στα 2,30 ευρώ το λίτρο, η αμόλυβδη θα πωλούνταν προς 2,00-2,10 ευρώ το λίτρο στις περισσότερες περιοχές της Ελλάδας. Σε περίπτωση όμως που η τιμή εκτοξευτεί στα 2,50 ευρώ το λίτρο, η ίδια παρέμβαση θα έφερνε την τιμή της αμόλυβδης λίγο χαμηλότερα από τα σημερινά επίπεδα, δηλαδή θα «εξανέμιζε» την κρατική παρέμβαση.
Στελέχη του οικονομικού επιτελείου σημειώνουν πως αντίστοιχη εξίσωση με παρόμοια αποτελέσματα εκτιμάται και για το ενδεχόμενο μείωσης του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα. Μια μείωση κατά 50%, δηλαδή από τα σχεδόν 0,70 ευρώ σήμερα στα 0,35 ευρώ, θα υπήρχε κίνδυνος να «εξανεμιστεί», μαζί με το σχεδόν 1,2 δισ. ευρώ που θα κόστιζε αυτή η παρέμβαση, σε περίπτωση νέας αύξησης των τιμών της βενζίνης.
Η εξίσωση εκτιμάται ότι απαιτεί δυνατούς «λύτες», με τις τελικές αποφάσεις να λαμβάνονται κοντά στις 15 Ιουνίου, καθώς η τρέχουσα επιδότηση με το Fuel Pass λήγει στο τέλος του τρέχοντος μήνα.