Η Ελλάδα έγινε μία από τις ακριβότερες χώρες της Ευρώπης σε καύσιμα και ηλεκτρικό, ενώ το κύμα ακρίβειας θα συνεχιστεί και το 2023
«Φωτιά» έχουν πάρει οι τιμές σχεδόν σε όλο το φάσμα της οικονομίας, με τους καταναλωτές να βρίσκονται κυριολεκτικά σε απόγνωση, αφού οι ανατιμήσεις ξεπερνούν ακόμα και τον μηνιαίο μισθό τους.
Η Ελλάδα έχει μετατραπεί σε μία από τις ακριβότερες χώρες σε όλη την Ευρώπη στη βενζίνη, στο πετρέλαιο θέρμανσης, αλλά και στο ηλεκτρικό ρεύμα, την ώρα που ο μέσος όρος των μισθών στη χώρα μας παραμένει σχεδόν στον… πάτο της ευρωπαϊκής κατάταξης.
Με την κυβέρνηση να αρνείται πεισματικά τη μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης και του ΦΠΑ στα τρόφιμα, λόγω του υψηλού δημοσιονομικού κόστους, οι πολίτες ετοιμάζονται για εφιαλτικούς μήνες, αφού, πέρα από τις απλησίαστες τιμές στα ράφια των σούπερ μάρκετ και στα πρατήρια καυσίμων, έρχεται και το «σοκ» των τριψήφιων αριθμών στους λογαριασμούς του ρεύματος, που στα περισσότερα νοικοκυριά αγγίζουν έως και έναν βασικό μισθό!
Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία για την ελληνική οικονομία και την ακρίβεια που μαστίζει τα ελληνικά νοικοκυριά. Ο μέσος μισθός στη χώρα μας βρίσκεται στη 19η θέση από τους 27 της Ευρωπαϊκής Ενωσης, καθώς, σύμφωνα με τα στοιχεία, ανέρχεται στα 1.116 ευρώ τον μήνα. Ωστόσο, θα πρέπει να σημειωθεί πως για τον υπολογισμό των ελληνικών μισθών πραγματοποιείται αναγωγή με τους 14 μισθούς που προβλέπει η ελληνική νομοθεσία στους 12 μισθούς που είναι η βάση υπολογισμού στην Ε.Ε.
Με βάση τους 14 μισθούς, οι μέσες αποδοχές στη χώρα μας πέφτουν ακόμα χαμηλότερα, στα 956 ευρώ τον μήνα, δηλαδή η Ελλάδα κατεβαίνει στην 24η θέση των 27 κρατών-μελών.
Την ίδια ώρα, όμως, η Ελλάδα διαθέτει την 4η υψηλότερη τιμή της απλής αμόλυβδης βενζίνης σε όλη την Ευρώπη, καθώς έχει «σκαρφαλώσει» στα 1,85 ευρώ το λίτρο, ενώ σε πολλές περιοχές της χώρας έχει ξεπεράσει κατά πολύ και τα 2 ευρώ. Παράγοντες της αγοράς σημειώνουν πως η πορεία ανόδου των διεθνών τιμών του πετρελαίου θα οδηγήσει τις τιμές της βενζίνης πάνω από το όριο των 2 ευρώ και στις μεγάλες αστικές περιοχές, μέσα στους επόμενους μήνες.
Οι φόροι αντιστοιχούν σχεδόν σε ποσοστό 60% της τελικής τιμής στην Ελλάδα και αυτός είναι και ο βασικότερος παράγοντας για το γεγονός πως στη χώρα μας πωλείται σχεδόν η ακριβότερη αμόλυβδη βενζίνη στην Ευρώπη. Πρακτικά, όταν η τιμή στην αντλία είναι 1,85 ευρώ το λίτρο, μόνο οι φόροι είναι 1,11 ευρώ, δηλαδή η «καθαρή» τιμή είναι μόλις 0,74 ευρώ το λίτρο!
Για μια απλή διαδρομή από την Αθήνα έως την Πάτρα, με τη μέση τιμή στα 1,85 ευρώ, ο οδηγός θα πρέπει να πληρώσει βενζίνη 29,21 ευρώ. Για την ίδια διαδρομή με το ίδιο όχημα πριν από σχεδόν έναν χρόνο (τιμή αμόλυβδης 1,510 ευρώ) θα πλήρωνε 23,84 ευρώ, δηλαδή 5,37 ευρώ λιγότερα. Στην «κορυφή» της λίστας με τις χώρες που έχουν ακριβότερη τιμή βενζίνης σε σχέση με την Ελλάδα είναι οι Ολλανδία (2,018 ευρώ), Φινλανδία (1,90 ευρώ) και Δανία (1,89 ευρώ), χώρες που διαθέτουν τους υψηλότερους μισθούς σε όλη την Ευρώπη (Δανία 3.914 ευρώ), Φινλανδία (2.509 ευρώ) και Ολλανδία (2.152 ευρώ).
Στον αντίποδα, χώρες όπως η Σλοβακία, η Ρουμανία και η Βουλγαρία έχουν χαμηλότερους μισθούς από την Ελλάδα και ταυτόχρονα πολύ χαμηλότερες τιμές στην απλή αμόλυβδη.