«Αγκάθια» οι αλλαγές δύο ημέρες πριν από την εκπνοή της προθεσμίας και το lockdown. Τι υποστηρίζουν οι εμπλεκόμενες πλευρές
Λίγες ώρες πριν από την κατάθεση των δεσμευτικών οικονομικών προσφορών για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού αύριο, Παρασκευή, πυκνώνουν οι πιέσεις για παράταση της προθεσμίας. Πυκνώνουν ταυτόχρονα και οι πιέσεις προς το ΤΑΙΠΕΔ από αυτούς που θεωρούν ότι έπειτα από επτά παρατάσεις, τα τελευταία δυόμισι χρόνια, δεν χρειάζεται να υπάρξει νέα αναβολή στον διαγωνισμό για την παραχώρηση του οδικού άξονα.
Όμως, η κοινοπραξία Roadis Transportation Holding S.L.U. – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις όσο και άλλες κοινοπραξίες που έχουν υποβάλει αρκετές φορές τις τελευταίες εβδομάδες το αίτημά τους για αναβολή υποστηρίζουν ότι είναι απαραίτητη κυρίως για δύο λόγους: Πρώτον, επειδή υπήρξε σημαντική επιβάρυνση στον προγραμματισμό και στην προετοιμασία των προσφορών των υποψήφιων σχημάτων λόγω της πανδημίας Covid-19 και της καραντίνας που επιβλήθηκε σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Δεύτερον, επειδή «οι αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου του ΤΑΙΠΕΔ στις 29/10/2020 και 09/11/2020 εισήγαγαν στην Πρόσκληση του Διαγωνισμού κρίσιμες αλλαγές μόλις δύο ημέρες πριν την εκπνοή της σχετικής προθεσμίας».
Όπως υποστηρίζουν όσοι θεωρούν ότι πρέπει το ΤΑΙΠΕΔ να δώσει παράταση, την περασμένη άνοιξη η επιβολή απαγόρευσης κυκλοφορίας ίσχυσε από τις 23/3/2020 ως τη σταδιακή άρση περιοριστικών μέτρων στις 4/5/2020, χρονικό διάστημα για το οποίο κρίθηκε απαραίτητο να δοθεί παράταση στον διαγωνισμό για μια περίοδο έξι μηνών (13/4/2020-9/10/2020). Στον ίδιο διαγωνισμό σήμερα, με την επιβολή της απαγόρευσης κυκλοφορίας να βρίσκεται σε ισχύ από τις 7/11/2020 και τουλάχιστον ως τις 14/12/2020, δεν έχει δοθεί καμιά παράταση.
Οι τροποποιήσεις των τευχών του διαγωνισμού στις 9/11/2020 ήταν απολύτως ουσιώδεις στο μέτρο που έχουν επίπτωση σε μια σειρά σημαντικών στοιχείων από τα οποία εξαρτάται η διαμόρφωση της προσφοράς κάθε υποψηφίου. Συγκεκριμένα, επηρεάζουν την κοστολόγηση του έργου, τα προβλεπόμενα έσοδα, τη χρηματοδοτική δομή και την εξασφάλιση χρηματοδότησης από τις συνεργαζόμενες τράπεζες (που δεσμεύονται να στηρίξουν κάθε υποψήφιο με την παροχή της ζητούμενης Επιστολής Χρηματοδοτικής Υποστήριξης) και εν τέλει την αποτίμηση του έργου και την οριστικοποίηση της Αμοιβής Παραχώρησης και της δεσμευτικής επένδυσης που κάθε υποψήφιος θα προσφέρει με την προσφορά του.
Αναφέρεται, για παράδειγμα, ότι με τις από 29/10/2020 και 9/11/2020 αποφάσεις του Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ «εισήχθησαν στα τεύχη του διαγωνισμού κρίσιμες αλλαγές της τελευταίας στιγμής, οι οποίες μάλιστα κοινοποιήθηκαν στους υποψηφίους μόλις μία ημέρα πριν την εκπνοή της ημερομηνίας κατά την οποία θα έπρεπε οι υποψήφιοι να δηλώσουν τυχόν αλλαγές στα σχήματα τους.
Δηλαδή παρασχέθηκε στους επενδυτές χρονικό περιθώριο μόλις μίας ημέρας, προκειμένου να αποφασίσουν και να συμφωνήσουν την τυχόν μεταβολή στη σύνθεση του σχήματός τους ή στα ποσοστά συμμετοχής των επιμέρους μελών του και να γνωστοποιήσουν τις εν λόγω μεταβολές στο ΤΑΙΠΕΔ, συνοδεύοντας την εν λόγω γνωστοποίηση με όλα τα αναγκαία δικαιολογητικά και έγγραφα».
Υπήρξαν, προσθέτουν, «τροποποιήσεις άρθρων με τις οποίες μεταβάλλεται το αντικείμενο των επικείμενων εργασιών, όπως οι εργασίες ανάταξης τεχνικών, γεφυρών κ.λπ. Επιπρόσθετα, τροποποιείται και μειώνεται η Χρηματοδοτική Συμβολή Δημοσίου όσον αφορά το κόστος υλοποίησης επικείμενων εργασιών από € 80.000.000 σε € 60.000.000, ενώ εισάγονται και ουσιώδεις αλλαγές ως προς τη διαδικασία βελτιωμένων προσφορών και τη δυνατότητα τροποποίησης των όρων και της δομής χρηματοδότησης της δεσμευτικής προσφοράς του προτιμητέου επενδυτή».
Η άλλη πλευρά τονίζει ότι όποιος διαβάσει τις ανακοινώσεις ορισμένων υποψηφίων, που τώρα ζητούν παράταση, προς το Χρηματιστήριο με αφορμή τα αποτελέσματα εξαμήνου ή εννεαμήνου θα διαπιστώσει ότι αναφέρουν ότι δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα στην προετοιμασία προσφορών λόγω της πανδημίας. «Αφού επισημαίνουν ότι όλα βαίνουν καλώς με τα τμήματα προσφορών, γιατί τώρα ζητούν παράταση;» αναρωτιούνται.