Θεσμοθετούνται βελτιωμένα φορολογικά προνόμια για την απόκτηση ηλεκτρικών οχημάτων και την ανάπτυξη σημείων φόρτισης σε όλη τη χώρα
Από τον Βασίλη Παπακωνσταντόπουλο
Με αρκετές αλλαγές σε σχέση με το κείμενο που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης. Προβλέπονται, μεταξύ άλλων, βελτιωμένα φορολογικά κίνητρα για την απόκτηση ηλεκτρικών οχημάτων, μικρότερο περιβαλλοντικό τέλος στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα τεχνολογίας Euro 4 (πριν από το 2009), απαγόρευση των εισαγωγών των ακόμα παλαιότερων και εξαιρετικά ρυπογόνων οχημάτων (τεχνολογίας Euro 1, 2 και 3), αλλά και διευκόλυνση των ιδιωτών για την εγκατάσταση υποδομών φόρτισης σε πολυκατοικίες (ένα θέμα που είχε αναδείξει η «δημοκρατία»).
Μετά τη δημόσια διαβούλευση, η ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας προχώρησε σε οκτώ βασικές αλλαγές στο νομοσχέδιο, με στόχο την παροχή φορολογικών κινήτρων για την ελάφρυνση του κόστους χρήσης ενός ηλεκτρικού οχήματος αλλά και την ανάπτυξη σημείων φόρτισης.
1. Το περιβαλλοντικό τέλος στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα τεχνολογίας Euro 4 (αυτοκίνητα 10ετίας-12ετίας και άνω) μειώνεται στα 3.000 ευρώ (έναντι 4.000 που είχε προταθεί αρχικά). Εισάγεται επίσης περιβαλλοντικό τέλος 1.000 ευρώ στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα τεχνολογίας Euro 5A (αυτοκίνητα 8ετίας και άνω). Σύμφωνα με το ΥΠΕΝ, με τον τρόπο αυτόν εξορθολογίζεται το ύψος του περιβαλλοντικού τέλους και αντιμετωπίζονται πιο αυστηρά τα παλαιά μεταχειρισμένα οχήματα τύπου Εuro 5A, τα οποία μέσω του σκανδάλου «Dieselgate» και της παραποίησης των μετρήσεων ρύπων σε χιλιάδες πετρελαιοκίνητα οχήματα ώθησαν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να διατάξει προκαταρκτική έρευνα και πλήθος κρατών-μελών να επιβάλουν υψηλά πρόστιμα και να απαγορεύσουν την κυκλοφορία τους στα αστικά κέντρα. Παραμένει η πρόβλεψη για απαγόρευση των εισαγωγών των ακόμα παλαιότερων και εξαιρετικά ρυπογόνων οχημάτων (τεχνολογίας Euro 1, 2 και 3).
2. Οχήματα που ταξινομούνται ως δίκυκλα ή τρίκυκλα, καθώς και τα ηλεκτρικά ποδήλατα, ωφελούνται από το φορολογικό κίνητρο της έκπτωσης δαπάνης προσαυξημένης κατά 50%, όπως τα λοιπά οχήματα. Έτσι, για ένα ηλεκτρικό δίκυκλο, η αξία του θα υπολογίζεται προσαυξημένη κατά 50%, βελτιώνοντας το φορολογικό αποτέλεσμα της εταιρίας που ωφελείται από το κίνητρο.
3. Ηλεκτρικά οχήματα αξίας έως 50.000 ευρώ (λιανική τιμή προ φόρων) θα εξαιρούνται από το τεκμήριο διαβίωσης, ενώ για ηλεκτρικά οχήματα αξίας άνω των 50.000 ευρώ ορίζεται τεκμήριο διαβίωσης 4.000 ευρώ.
4. Για την εγκατάσταση δημοσίως προσβάσιμων υποδομών φόρτισης που τροφοδοτούνται αποκλειστικά από ΑΠΕ θεσπίζεται ακόμα πιο αυξημένος συντελεστής απόσβεσης παγίων και έκπτωση δαπάνης (70%, έναντι 50% που είχε προβλεφθεί αρχικά).
5. Αποσαφηνίζεται η διαδικασία που θα επιτρέπει τη δωρεάν στάθμευση των ηλεκτρικών οχημάτων στους χώρους ελεγχόμενης στάθμευσης των πόλεων, με γνώμονα την όσο το δυνατόν πιο εύκολη και γρήγορη εξυπηρέτηση των κατόχων τέτοιων οχημάτων.
6. Ορίζεται επακριβώς το πλαίσιο των αρμοδιοτήτων των φορέων που εποπτεύουν την αγορά της ηλεκτροκίνησης.
7. Προβλέπεται η εκπόνηση σχεδίου φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και από τους μικρούς δήμους της χώρας, ώστε να επιτευχθεί η μέγιστη γεωγραφική κάλυψη με υποδομές φόρτισης τα επόμενα χρόνια.
8. Απλοποιείται περαιτέρω η διαδικασία εγκατάστασης ιδιωτικών σημείων φόρτισης σε όλες τις κατηγορίες κτιρίων και ειδικότερα στις πολυκατοικίες. Συγκεκριμένα, η γενική συνέλευση των συνιδιοκτητών του κτιρίου θα δικαιούται, με απόφαση της απόλυτης πλειοψηφίας των συνιδιοκτητών, να εναντιωθεί στην πραγματοποίηση της εγκατάστασης λόγω ουσιώδους παρεμπόδισης της χρήσης των υπόλοιπων χώρων στάθμευσης ή κοινόχρηστων χώρων του κτιρίου, ενώ στο προσχέδιο του νόμου μπορούσε να εναντιωθεί χωρίς να επικαλείται καμία αιτία.