Στόχος η ενεργειακή αναβάθμιση 60.000 κατοικιών κάθε χρόνο. Επιδότηση για την απόκτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Από τον Βασ. Παπακωνσταντόπουλο
Το φθινόπωρο θα «τρέξει» ο τρίτος κύκλος του «Εξοικονόμηση κατ’ οίκον», με τον προϋπολογισμό να εκτιμάται γύρω στα 300.000.000-350.000.000 ευρώ. Το πρόγραμμα θα είναι παρόμοιο με τα δύο προηγούμενα, με κάποιες τροποποιήσεις, όπως είπε ο Κωστής Χατζηδάκης, ενώ την περίοδο 2021-2027 τα κονδύλια θα πολλαπλασιαστούν και δεν θα προέρχονται μόνο από κοινοτικά προγράμματα, αλλά και από δύο άλλες πηγές: από δάνεια «φιλικά» προς τους καταναλωτές και από φορολογικά κίνητρα από το υπουργείο Οικονομικών.
Και στον τρίτο κύκλο του «Εξοικονόμηση κατ’ οίκον» οι ιδιοκτήτες παλαιών κτισμάτων θα επωφεληθούν με επιδοτήσεις για εργασίες όπως η αντικατάσταση κουφωμάτων, η θερμομόνωση, η αναβάθμιση παροχής ζεστού νερού, η αναβάθμιση συστήματος θέρμανσης/ψύξης κ.ά. Οι τροποποιήσεις, στις οποίες αναφέρθηκε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, θα αφορούν, σύμφωνα με πληροφορίες, την απλοποίηση διαδικασιών και την εξασφάλιση μεγαλύτερου αριθμού ωφελουμένων. Στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα το ΥΠΕΝ θέτει ως στόχο την ενεργειακή αναβάθμιση 60.000 κατοικιών κάθε χρόνο για την επόμενη δεκαετία.
Σε διαδικτυακή συζήτηση με την ΟΝΝΕΔ ο κ. Χατζηδάκης ανακοίνωσε και ειδικό πρόγραμμα επιδότησης της αγοράς ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, σκούτερ και ποδηλάτων, τονίζοντας ότι ακόμα και μέσα στον Ιούνιο θα παρουσιαστεί για διαβούλευση το σχετικό νομοσχέδιο. Η επιδότηση για τα Ι.Χ. δεν θα είναι κλιμακωτή, δεν θα συναρτάται δηλαδή με την αξία του αυτοκινήτου. Θα είναι συγκεκριμένη και θα ισχύει για όλους τους τύπους αυτοκινήτων.
Συγκριτικά με την επιδότηση από το κράτος για την αγορά ηλεκτρικού Ι.Χ. η ενίσχυση για την αγορά σκούτερ ή ποδηλάτου θα είναι μεγαλύτερη ποσοστιαία και πιο ωφέλιμη για τον αγοραστή. Τα χρήματα θα προέλθουν από το Ταμείο των Ρύπων, ενώ στον σχεδιασμό των υπουργείων Οικονομικών, Μεταφορών και Περιβάλλοντος αποτελεί βασικό πυλώνα η δημιουργία υποδομών φόρτισης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων.
Στο μεταξύ, σε τροπολογία που κατατίθεται σήμερα στη Βουλή περιλαμβάνεται διάταξη με την οποία θεσπίζονται γρήγορες διαδικασίες για την προσωρινή δημιουργία ποδηλατοδρόμων και πεζοδρόμων. Ακολουθώντας το παράδειγμα πολλών ευρωπαϊκών πόλεων, δίνεται η δυνατότητα στους δήμους με απόφαση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής να δημιουργούνται προσωρινοί διάδρομοι κίνησης πεζών, προσωρινοί ποδηλατόδρομοι και «περιοχές ήπιας κυκλοφορίας» σε τοπικές οδούς ή σε περιοχές κατοικίας.
Επίσης, να γίνεται προσωρινός χαρακτηρισμός ως πεζόδρομων τοπικών οδών με αυξημένη κίνηση πεζών και συγκεντρωμένες χρήσεις εστίασης, προκειμένου να εξασφαλίζεται ο απαραίτητος χώρος για την ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων και για την ασφαλή κίνηση των πεζών, συμπεριλαμβανομένων των ατόμων με αναπηρία και των εμποδιζόμενων ατόμων. Το ΥΠΕΝ εκπονεί ήδη έναν οδηγό εφαρμογής των ρυθμίσεων αυτών που θα σταλεί στους δήμους.