Το επίπεδο των φόρων που εφαρμοζόταν μέχρι τώρα και ήταν της τάξης του 2,5% θα εκτοξευθεί, καθώς τα οχήματα που εισάγονται στις ΗΠΑ στο εξής θα επιβαρύνονται με δασμούς συνολικού ύψους 27,5% της αξίας τους!
Μετά τον χάλυβα και το αλουμίνιο, εν αναμονή της ξυλείας για κατασκευές και του χαλκού μεταξύ άλλων, ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ επιμένει στις αποσταθεροποιητικές για την παγκόσμια οικονομία κινήσεις του, ανακοινώνοντας αργά το βράδυ της Τετάρτης την επιβολή επιπρόσθετων τελωνειακών δασμών 25% στα αυτοκίνητα που εισάγονται στις ΗΠΑ.
Οι δασμοί αυτοί θα εφαρμοστούν σε όλα τα οχήματα που δεν είναι κατασκευασμένα στις ΗΠΑ, θα τεθούν σε ισχύ στις 2 Απριλίου και θα αρχίσουν να εισπράττονται από την 3η Απριλίου, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, ενώ ακολούθως με τη γνωστή επιχειρηματολογία εσωτερικής κατανάλωσης τόνισε πως στόχος της κυβέρνησής του είναι μόνο ένας: «Θέλουμε να κάνουμε να πληρώσουν οι χώρες που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας και μας παίρνουν τον πλούτο μας».
Αντιδράσεις
Λίγες ώρες αργότερα, σύμβουλός του, ξεκαθάριζε πως οι δασμοί που ανακοίνωσε ο Αμερικανός πρόεδρος θα «προστεθούν» στους προϋπάρχοντες. Ως εκ τούτου, με τα νέα δεδομένα, το επίπεδο των δασμών που εφαρμοζόταν μέχρι τώρα και ήταν της τάξης του 2,5% θα εκτοξευθεί, καθώς τα οχήματα που εισάγονται στις ΗΠΑ στο εξής θα επιβαρύνονται με δασμούς ύψους 27,5% της αξίας τους.
Οπως ήταν αναμενόμενο, έντονες ήταν οι αντιδράσεις της διεθνούς κοινότητας και ειδικά των χωρών εκείνων που αντιμετωπίζουν την απόφαση Τραμπ -εύλογα- ως απειλή για τη δική τους βιομηχανία παραγωγής αυτοκινήτων. Η πρώτη αντίδραση ήρθε από τον «γείτονα» του Τραμπ, τον Καναδό πρωθυπουργό Μαρκ Κάρνι, που κατήγγειλε απευθείας επίθεση εναντίον των εργαζομένων στον Καναδά και διεμήνυσε ότι «θα αμυνθούμε, θα υπερασπιστούμε τις βιομηχανίες μας, θα υπερασπιστούμε τη χώρα μας». Την ίδια στιγμή στο γνωστό χλιαρό μοτίβο, ερχόταν η τοποθέτηση της Ε.Ε. διά στόματος της προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, που τόνισε μέσω X πως λυπάται βαθιά για την απόφαση, προσθέτοντας πως οι Βρυξέλλες θα συνεχίσουν να αναζητούν λύσεις μέσω διαπραγματεύσεων με την Ουάσινγκτον.
«Ασχημα νέα» για τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, την οικονομία, την Ε.Ε. αλλά και τις ίδιες τις ΗΠΑ χαρακτήρισε χθες την απόφαση Τραμπ ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ, ζητώντας αποφασιστική απάντηση από την Ε.Ε., σε μια στιγμή μάλιστα κατά την οποία η Γερμανία βρίσκεται αντιμέτωπη με τον εφιάλτη της ύφεσης. Την Πέμπτη η Ευρωπαϊκή Ενωση επανήλθε, σημειώνοντας πως ήδη προετοιμάζει την απάντησή της στους επιπρόσθετους δασμούς 25% που ανακοίνωσε ο Τραμπ στα αυτοκίνητα που εισάγονται στις ΗΠΑ. «Εχουμε αυτήν την ανακοίνωση για αυτοκίνητα. Την επόμενη εβδομάδα κατανοούμε ότι θα τεθεί σε ισχύ μια νέα σειρά μέτρων από τις ΗΠΑ, όπως αυτοί αποκαλούν τους αμοιβαίους δασμούς τους. Λυπούμαστε για όλα αυτά, αλλά προετοιμαζόμαστε για όλα» δήλωσε ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ολοφ Γκιλ και πρόσθεσε: «Δεν μπορώ να σας δώσω ακριβές χρονοδιάγραμμα για το πότε θα έρθει η πιθανή απάντησή μας σε αυτές τις ενέργειες που δεν έχουν ακόμη τεθεί σε εφαρμογή, αλλά μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι η (απάντηση) θα είναι έγκαιρη, στιβαρή, προσεκτικά σταθμισμένη και ότι θα επιτύχει το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα».
Κλιμάκωση
Ο χειμαρρώδης Τραμπ, όμως, δεν στάθηκε στην αρχική του δήλωση. Τα ξημερώματα της Πέμπτης (ώρα Ελλάδος) είχε σπεύσει να κλιμακώσει περισσότερο τη ρητορική του, δηλώνοντας μέσω Truth Social πως αν η Ευρωπαϊκή Ενωση ενώσει τις δυνάμεις της για να «κάνει οικονομική ζημιά» στις ΗΠΑ, θα προχωρήσει στην επιβολή δασμών μεγάλης κλίμακας, πολύ μεγαλύτερων από ό,τι σχεδιάζεται επί του παρόντος, για να προστατευτεί ο καλύτερος φίλος που είχαν ποτέ αυτές οι χώρες.
Εντονη ήταν και η αντίδραση της κυβέρνησης της Ιαπωνίας, χώρας οι εξαγωγές της αυτοκινητοβιομηχανίας της οποίας αντιπροσωπεύουν περίπου το ένα τρίτο του συνόλου με προορισμό τις ΗΠΑ. Ο Ιάπωνας πρωθυπουργός Σιγκέρου Ισίμπα ξεκαθάρισε πως το Τόκιο θα ανταποδώσει με προσήκοντα μέτρα, προσθέτοντας πως, φυσικά, θα εξεταστούν όλες οι επιλογές. Η κυβέρνησή του διά στόματος εκπροσώπου της Γιοσιμάσα Χαγιάσι προειδοποίησε εναντίον του μεγάλου αντίκτυπου που θα έχουν η επίθεση του Αμερικανού προέδρου Τραμπ με την επιβολή επιπρόσθετων τελωνειακών δασμών στις εμπορικές και οικονομικές σχέσεις των ΗΠΑ και της Ιαπωνίας, καθώς και στην παγκόσμια οικονομία στο σύνολό της, και το πολυμερές εμπορικό σύστημα.
Οι δασμοί του Τραμπ στα Ι.Χ. πριμοδοτούν την Tesla
Λένε ότι οι κρίσεις παράγουν ευκαιρίες. Εντούτοις, από τη συγκεκριμένη κρίση που προκαλεί η απόφαση του Ντόναλντ Τραμπ να επιβάλει δασμούς 25% στα αυτοκίνητα που δεν κατασκευάζονται στις ΗΠΑ ποιος βγαίνει κερδισμένος; Σύμφωνα με το Bloomberg, υπό προϋποθέσεις, η Tesla Inc. του Ιλον Μασκ θα μπορούσε να χαρακτηριστεί η αυτοκινητοβιομηχανία που θα εκτεθεί λιγότερο στη νέα κατάσταση που διαμορφώνεται. Οπως επισημαίνουν οικονομικοί αναλυτές, αυτό θα συμβεί καθώς η Tesla Inc. κατασκευάζει όλα τα οχήματά της στις ΗΠΑ, σε αντίθεση με άλλες μεγάλες εταιρίες της αυτοκινητοβιομηχανίας, όπως είναι οι Hyundai, Volkswagen και General Motors, που αναμένεται να υποστούν σημαντικότατες οικονομικές πιέσεις λόγω των νέων δασμών.
Ειδικότερα και σύμφωνα με τον αναλυτή της CFRA Research, Γκάρετ Νέλσον, η Tesla είναι η λιγότερο εκτεθειμένη στις επιπτώσεις των δασμών χάρη στις εγχώριες παραγωγικές της εγκαταστάσεις, αλλά -όπως υπογραμμίζει- θα υποστεί κι αυτή συνέπειες. Η ίδια η εταιρία, βέβαια, τόνισε μέσω ανάρτησης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ότι τα αυτοκίνητά της είναι τα «πιο αμερικανικής κατασκευής» στην αγορά. Αντίστοιχα, αξίζει να σημειωθεί πως εκτός της Tesla Inc., και η Ford Motor Co., η οποία παράγει περίπου το 80% των αυτοκινήτων της στις ΗΠΑ, αναμένεται να αντιμετωπίσει λιγότερες συνέπειες σε σχέση με τους ανταγωνιστές της, αν και ούτε εκείνη θα μείνει ανεπηρέαστη.
Σε ελεύθερη πτώση οι μετοχές των αυτοκινητοβιομηχανιών διεθνώς
Σαν βόμβα έπεσε στις αγορές η είδηση της ανακοίνωσης επιβολής επιπρόσθετων δασμών ύψους 25% στα εισαγόμενα αυτοκίνητα στις ΗΠΑ. Η μετοχή της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας General Motors κατέγραψε κάθετη πτώση, σχεδόν 8%, με το άνοιγμα του χρηματιστηρίου της Νέας Υόρκης, ελάχιστες ώρες μετά τις δηλώσεις Τραμπ και, παρά τη μικρή ανάκαμψη της μετοχής στη διάρκεια της ημέρας, η πτώση συνεχίστηκε στο 6,38%. Η εταιρία Ford κατέγραφε επίσης πτώση 2,57%, η Stellantis κατά 3,01%, η Toyota 2,86% και η Honda 2,81%.
Στην Ευρώπη οι μετοχές των αυτοκινητοβιομηχανιών επίσης κατέγραψαν πτώση: Στο χρηματιστήριο της Φρανκφούρτης η μετοχή της BMW υποχωρούσε κατά 2,60% γύρω στις 16.00 (ώρα Ελλάδας), της Mercedes κατά 4,17%, της Porsche κατά 4,68% και της Volkswagen κατά 2,42%. Στη Γουόλ Στριτ η μετοχή της Tesla παρέμενε πάντως στο «πράσινο», καθώς κατέγραφε άνοδο 1,62%. Οι αναλυτές της RBC Capital Markets θεωρούν ότι ο κολοσσός των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπορεί να ωφεληθεί από τους δασμούς στον ανταγωνισμό του με τις άλλες εταιρίες, δεδομένου ότι κατασκευάζει οχήματα στις ΗΠΑ.
Ο ευρωπαϊκός σύνδεσμος κατασκευαστών εξοπλισμού και εξαρτημάτων αυτοκινήτων (CLEPA) κάλεσε πάντως χθες τους φορείς χάραξης πολιτικής να δώσουν προτεραιότητα στην εξεύρεση λύσεων για τους εμπορικούς φραγμούς, μετά τις ανακοινώσεις Τραμπ. «Οι δασμοί αυτού του ύψους θα διαταράξουν τη ροή αγαθών, θα αυξήσουν το κόστος παραγωγής και τελικά θα κάνουν τα αυτοκίνητα πιο ακριβά για τους καταναλωτές, ακόμη και στις ΗΠΑ» ανέφερε η CLEPA στην ανακοίνωσή της. Οπως προειδοποίησε, «πρόκειται για μια απειλή για την οικονομική και βιομηχανική ανθεκτικότητα του δυτικού κόσμου».