Επιχείρησαν μεθοδικά να επηρεάσουν την ψήφο του εκλογικού σώματος, στήνοντας ψεύτικο αφήγημα υπέρ της «νικήτριας Χάρις»
Το νέο «βατερλό» των δημοσκοπικών εταιριών στις ΗΠΑ επιβεβαιώνει ότι ο ρόλος τους είναι όχι μόνο αχρείαστος και αναξιόπιστος, αλλά και επικίνδυνος για τη δημοκρατία. Και δεν είναι η πρώτη φορά που εξευτελίζονται σε κοινή θέα τέτοιου είδους εταιρίες. Το είδαμε στις εκλογές του 2016 στις ΗΠΑ, στο Βrexit, στο ελληνικό δημοψήφισμα του 2015 και σε πολλές ακόμα αναμετρήσεις.
- Από τον Βασίλη Γαλούπη
Οι αμερικανικές δημοσκοπικές εμφάνιζαν ως «ντέρμπι» τις προχθεσινές εκλογές. Εδιναν την εικόνα «θρίλερ» και παρουσίαζαν την Κάμαλα Χάρις ως φαβορί, επειδή δήθεν ανέκαμπτε τις τελευταίες ημέρες. Κατά τις εταιρίες, ο Τραμπ ήταν σχεδόν ηττημένος πριν καν ανοίξουν οι κάλπες. Οσο κι αν αποποιούνται τις ευθύνες τους τέτοιου είδους «μαγαζιά», εμφανίζοντας ότι πρόκειται για «επιστημονικά εργαλεία», στην πραγματικότητα επιχειρούν με μια ψεύτικη εικόνα να επηρεάσουν το σώμα των ψηφοφόρων προκειμένου να αλλάξει την ψήφο του. Αρκετοί ψηφοφόροι, άλλωστε, συνηθίζουν να πηγαίνουν, όπως λέμε στην καθομιλουμένη, με τον νικητή, έτσι ώστε να βρίσκονται στο στρατόπεδο των winners ή να έχει νόημα η ψήφος τους.
Οι δημοσκόποι διαφημίζουν ότι κάνουν επιστημονική δουλειά, αλλά στην πραγματικότητα εξυπηρετούν σκληρές πολιτικές σκοπιμότητες. Οπως στο κατά φαντασίαν «ντέρμπι» των αμερικανικών εκλογών ή πολύ περισσότερο όταν έβλεπαν ως νικήτρια τη… Χάρις. Ο Ντόναλντ Τραμπ, όμως, έκανε τριπλό… περίπατο. Οι προσδοκίες για τη Χάρις κατεδαφίστηκαν μαζί με τα fake news των δημοσκόπων. Ο Τραμπ, που θα κέρδιζε αν συγκέντρωνε 270 έδρες, χθες το βράδυ είχε ήδη 292. Η Χάρις μόλις 224. Ο Τραμπ έλαβε 72 εκατ. ψήφους, η Χάρις μόλις 67 εκατ. Ο Τραμπ «καθάρισε» και τα άλλα δύο Σώματα, τη Βουλή και τη Γερουσία.
Είτε βασίζονται σε επιστημονική πρακτική είτε είναι εμπειρικοί… φαρμακοτρίφτες, οι δημοσκόποι χρηματοδοτούνται προκειμένου να διαμορφώνουν μια ατζέντα που δεν εκφράζει την πραγματικότητα, αλλά τα «θέλω» κομμάτων και συμφερόντων. Αντίθετα, οι στοιχηματικές εταιρίες, που είναι κυνικές μεν, αξιόπιστες δε, επειδή αν αποτύχουν στις πιθανότητες των υποψηφίων θα έχουν μεγάλες ζημιές και θα υποχρεωθούν σε «λουκέτο», προέβλεψαν με ακρίβεια την επικράτηση του Τραμπ.
Προχθές, ανήμερα των εκλογών, η «δημοκρατία» επέλεξε να εκτιμήσει τις πιθανότητες βάσει των κορυφαίων στοιχηματικών εταιριών των ΗΠΑ και της Βρετανίας, όχι των παραπλανητικών δημοσκοπήσεων. Καμία στοιχηματική δεν είχε ως φαβορί τη Χάρις. Αντίθετα, όλες τους έδιναν ξεκάθαρο προβάδισμα στον Τραμπ, με παράσταση νίκης άνω του 54%. Ασφαλώς έπεσαν μέσα στο αποτέλεσμα. Ακριβώς επειδή οι στοιχηματικές εταιρίες δεν ενδιαφέρονται για πολιτικά παιχνίδια και τον επηρεασμό της κοινής γνώμης, ούτε είναι διαπλεκόμενες με τα κόμματα.
ΜΜΕ: Πλερέζες και συστημική ορφάνια μετά την… ήττα τους
Είναι τόσο δημοκρατικά κι ελεύθερα τα ελληνικά, ευρωπαϊκά και αμερικανικά ΜΜΕ, που χθες τα ξημερώματα έκλαιγαν με μαύρο δάκρυ για την πανωλεθρία της Κάμαλα Χάρις. Σε όλα τα τηλεοπτικά στούντιο επικρατούσε μια διάχυτη κατάθλιψη, επειδή νικούσε ο Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος παρουσιάζεται επί χρόνια ως το «μεγάλο κακό», που θα αφανίσει την ανθρωπότητα. Οι καλοπληρωμένες ατζέντες που προώθησε η κυβέρνηση Μπάιντεν, όπως η woke και η ουκρανική, τείνουν να μπουν στο χρονοντούλαπο της Ιστορίας. Κάπως έτσι τα ΜΜΕ, αφού κορόιδεψαν για εβδομάδες το ακροατήριό τους, ένιωσαν συστημική… ορφάνια απ’ όταν «κλείδωσε» και η Πενσιλβάνια.
Το CNN θύμιζε οπαδικό κανάλι. Αρνούνταν να δει ότι ο Τραμπ κερδίζει και για ώρα παρουσίαζε μόνο μικρές περιφέρειες στις οποίες για ένα διάστημα ήταν ακόμα μπροστά η Κάμαλα. Τα ελληνικά κανάλια, που περίμεναν τη Χάρις να… καλπάζει, άρχισαν να αναρωτιούνται γρήγορα τι θα συμβεί με τον περίπου… Νοστράδαμο Τραμπ και πόσο μπορεί να κάνει κακό στην Ευρώπη και στα Ελληνοτουρκικά. Λες και μέχρι τώρα τα Ελληνοτουρκικά και το Κυπριακό πάνε περίφημα. Ο κάποτε έγκυρος «Econo- mist» παρουσίασε με το που έκλεισαν οι κάλπες ένα γκάλοπ με νικήτρια τη Χάρις. Σε ανάλογο κλίμα και οι «New York Times», που δεν σεβάστηκαν καν την ιστορία τους, εμφανίζοντας ως πλανητάρχη την Κάμαλα μία μέρα προτού πάνε οι Αμερικανοί να ψηφίσουν, δήθεν επειδή έτσι έδειχνε η… έρευνά τους.
Ο καθένας έβγαζε από την… κοιλιά του ό,τι ήθελε την προχθεσινή βραδιά. Εκφράζοντας ευσεβείς πόθους, αλλά δίχως καμία επαφή με την πραγματικότητα. Και αν από τα ελληνικά ΜΜΕ δεν υπάρχουν ιδιαίτερες προσδοκίες, θα περίμενε κανείς μεγαλύτερη σοβαρότητα από ναυαρχίδες σαν το CNN, τον «Economist» ή τους «New York Times».
Ελληνικά κανάλια
Σε ελληνικά κανάλια και ραδιόφωνα ακούστηκαν και ατάκες για… Δελφινάριο. Οπως η ερμηνεία ότι ο Τραμπ νιώθει πως χάνει, επειδή βγήκε και είπε σε οπαδούς του, που περίμεναν στις ουρές, ότι «πάμε καλά». Ή ότι οι ανατολικές πολιτείες των ΗΠΑ ψηφίζουν Δημοκρατικούς και θυμίζουν Β’ Αθήνας. Αγουροξυπνημένοι παρουσιαστές χθες το πρωί, θέλοντας να δείξουν ότι παίζουν τις αμερικανικές εκλογές στα δάχτυλα και ότι παρακολουθούσαν τις εξελίξεις όλο το βράδυ, μιλούσαν για το Ουισκόνσιν και τη Βόρεια Καρολίνα με τέτοια άνεση και οικειότητα, σαν να πρόκειται για τα χωριά τους, κάνοντας και εκτιμήσεις.
Αν κάτι φάνηκε έντονα στις αμερικανικές εκλογές, είναι η έλλειψη αντικειμενικής πληροφόρησης. Η αυτολογοκρισία και η καθοδηγούμενη ενημέρωση επικράτησαν ξανά. Αλλωστε, ακόμα και στα social media τα μόνα χωρίς λογοκρισία που υπάρχουν είναι το X του «φιλοτραμπικού» και «κακού» Μασκ και το ΤikΤok των «αυταρχικών» Κινέζων. Ο… φιλελεύθερος Ζάκερμπεργκ, με το facebook και όσα «κανάλια» κινούνται γύρω του, έχει προσαρμοστεί στο ευρωπαϊκό και το αμερικανικό «κατέβασμα» αναρτήσεων με το… έτσι θέλω.