Ο Κύπριος youtuber, γιος ιερέα με θείο αγνοούμενο, έκανε την έκπληξη στη Μεγαλόνησο, έχοντας πατριωτική ατζέντα. Διχάζει η περίπτωσή του
Ξαφνικά, πριν από λίγα χρόνια, τα κόμματα ένιωσαν ότι ανακάλυψαν μέσα στις δημοφιλείς ιντερνετικές πλατφόρμες τη νέα βαθιά φλέβα χρυσού. Δεν νοείται σήμερα καμπάνια εν όψει εκλογών δίχως τα επιμελώς ατημέλητα βίντεο στο ΥouΤube, στο ΤikΤok ή στο facebook. Μια δυο ατάκες χιούμορ, κάμποσα δήθεν ερασιτεχνικά πλάνα «καθημερινότητας» και μια δόση από αυτο-τσαλάκωμα θεωρούνται -ή έτσι νομίζουν- η τέλεια συνταγή για το επικοινωνιακό άνοιγμα στο μεγάλο κοινό, που πλέον δεν προσεγγίζεται μέσω τηλεόρασης.
- Από τον Βασίλη Γαλούπη
Μόνο που σε αυτό το διαδικτυακό Ελ Ντοράντο τα κόμματα έφτασαν τελευταία. Γι’ αυτό και τώρα που η πολιτική έχει μεταφερθεί στο ίντερνετ, οι πολιτικοί δείχνουν από απλά ερασιτέχνες έως φτηνοί τυχοδιώκτες μπροστά σε επαγγελματίες όπως ο Φειδίας. Που ναι μεν δεν είναι πολιτικοί, αλλά παίζουν στο γήπεδό τους. Σε ένα καθημερινό πινγκ πονγκ με χιλιάδες και εκατομμύρια ακολούθους, μια ζωντανή αλληλεπίδραση που έχουν ξεχάσει εδώ και δεκαετίες πια οι πολιτικοί και τα κόμματα.
Ο Φειδίας Παναγιώτου, ένας παντελώς άσχετος με την πολιτική, βγήκε μόνος του τρίτο… κόμμα στις ευρωεκλογές της Κύπρου με 20%. Χαρακτηρίζεται από τον διεθνή Τύπο «φαινόμενο», αλλά μάλλον επειδή είναι ο πρώτος που πετυχαίνει κάτι τέτοιο. Το πιθανότερο είναι να ακολουθήσουν κι άλλοι.
Οσο τα κόμματα δεν είναι ικανά να παράγουν πολιτική και ευτελίζουν τον ίδιο τον ρόλο τους τόσο δημοφιλείς περσόνες του ίντερνετ θα διεκδικούν χώρο και εκτός διαδικτύου επειδή απλά είναι νέοι, πετυχημένοι, χαριτωμένοι και αγαπητοί σε ένα πολύ μεγαλύτερο ακροατήριο. Γιατί όχι και στην πολιτική, όταν τα έδρανα των Κοινοβουλίων έχουν αδειάσει από ιδέες από τους επαγγελματίες πολιτικούς; Αλλωστε, πρώτα τα παραδοσιακά κόμματα ήταν αυτά που κοίταξαν να κερδίσουν ψήφους από βουλευτές σταρ της τηλεόρασης, ηθοποιούς, τραγουδιστές και αθλητές, αδιαφορώντας αν στην πλειοψηφία τους δεν είχαν τίποτα να πούνε ως πολιτικοί. Ομως, η μπογιά της τηλεόρασης ξεθώριασε. Οι πιο δημοφιλείς άνθρωποι σήμερα δρουν σήμερα στο ΥouΤube και το ΤikΤok. Κάποιοι είναι ολότελα αυτοδημιούργητοι, με ακροατήριο που ξεπερνά μεγαθήρια του κανονικού star system.
Κάπως έτσι το σκέφτηκε ο Φειδίας, που απόρησε γιατί εν μέσω τέτοιας πολιτικής ένδειας δεν μπορεί να διεκδικήσει κι αυτός την ψήφο. Προκαλώντας έτσι ένα συντριπτικό κάταγμα στο πολιτικό σκηνικό της Κύπρου. Και, ταυτόχρονα, διαλύοντας τις τελευταίες αυταπάτες περί της πραγματικής δυναμικής των κομματικών και παραδοσιακών επικοινωνιακών μηχανισμών στον σημερινό κόσμο. Στην πραγματικότητα το ποσοστό του Κύπριου είναι ο πρώτος θρίαμβος της μη πολιτικής. Της αντιπολιτικής. Στην εποχή που τα κόμματα δεν μπορούν να μαζέψουν ούτε μερικές εκατοντάδες κόσμο στις συγκεντρώσεις τους και οι συνεντεύξεις των πολιτικών αρχηγών στα κανάλια κάνουν αρνητικά ρεκόρ τηλεθέασης, influencers σαν τον Φειδία χτίζουν το πιστό κοινό τους μεθοδικά στο YouTube ή σε άλλες πλατφόρμες. Το 71% των ψήφων που πήρε ο Φειδίας ήταν μέχρι 49 ετών.
Στο ΥouΤube έχει 2.400.000 ακολούθους, έχοντας ασχοληθεί από τα 19 με τo ιντερνετικό κανάλι του. «Γιατί η πολιτική δεν μαθαίνεται μέσα σε τέσσερις μήνες; Δύο μήνες που ασχολούμαι ήδη έχω μάθει πολλά» έλεγε πριν από τις εκλογές, με μια εφηβική άγνοια κινδύνου, που τελικά του έφερνε περισσότερους ψήφους. Οταν ανακοίνωνε την υποψηφιότητά του τον περασμένο Ιανουάριο φορούσε σορτσάκι, σακάκι και τρεις γραβάτες. Ελεγε ότι ένας από τους στόχους του είναι να προσελκύσει νέους στις κάλπες, κάτι που πράγματι πέτυχε, αφού το ποσοστό συμμετοχής αυξήθηκε στην Κύπρο: «Η νεολαία δεν ασχολείται καθόλου με τα πολιτικά. Μόνο το 52% των κάτω των 25 ετών έχει εκλογικό βιβλιάριο. Δεν έχω ψηφίσει ποτέ μου και δεν έχω ιδέα από πολιτική. Ομως, με εμένα που με αγαπά ο κόσμος μπορεί να ενδιαφερθούν κι άλλοι για τις εκλογές, να θελήσουν να μάθουν για την Ευρώπη κ.λπ.».
Παραδεχόταν ότι είναι «ένα καλό πείραμα να δούμε αν οι ακόλουθοι που έχω μετατραπούν και σε ψήφους», ενώ αποκάλυπτε ότι «μεγάλωσα σε πατριωτική οικογένεια, ο θείος μου είναι αγνοούμενος του πολέμου το 1974». Εφτασε να έχει υψηλά έσοδα από το ΥouΤube και πλέον διαχειρίζεται μια «επιχείρηση με 7-8 εργαζομένους». Η επιτυχία των λογαριασμών που διαθέτει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης του αποφέρει περίπου 50.000 ευρώ τον μήνα. Αξιοποιώντας την κατάντια της πολιτικής και την απομάκρυνση των πολιτών από τα κόμματα ο Φειδίας είναι ο μεγάλος νικητής «έκπληξη» των ευρωπαϊκών εκλογών. Οταν το πολιτικό σκηνικό φτάνει σε αδιέξοδα τόσο μεγάλα όσο το σημερινό, πολλοί ψηφοφόροι προσπαθούν να αντιδράσουν με τρόπους που θα κλονίσουν το σύστημα, αναδεικνύοντας ακόμα και ουρανοκατέβατους από άλλα οικοσυστήματα, όπως το ιντερνετικό. Ποιος μπορεί να τους κατηγορήσει; Ο Φειδίας έφτασε ψηλά επειδή απευθύνεται σε ένα μαζικά κορεσμένο κοινό.
Επρεπε να κάνει όλο και πιο ακραία πράγματα για να διατηρεί το ενδιαφέρον των ακολούθων του. Θάφτηκε δέκα μέρες σε ένα φέρετρο μαζί με ένα φίδι. Κράτησε το χέρι του πάνω σε ένα αμάξι επί 70 ώρες. Ταξίδεψε στην Ασία χωρίς μετρητά, ζητώντας από τους περαστικούς να τον κερνάνε. Εστησε αντίσκηνο επί μέρες έξω από την εταιρία του Ιλον Μασκ για να βγάλει μια φωτογραφία μαζί του. Τελικά, αποδείχθηκε πως η πιο εύκολη από όλες τις προκλήσεις ήταν να εκλεγεί ευρωβουλευτής. Αντί για προεκλογική καμπάνια και πολυσέλιδα προγράμματα, αρκούσε το σαχλούτσικο «φτάνει με τα κόμματα, σας αγαπάω όλους». Σημεία των καιρών.
ΦΕΙΔΙΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ
Κύπριος ευρωβουλευτής και ΥouΤuber
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Γεννήθηκε το 2000 στη Λευκωσία. Είναι γιος παπά, στον Στρατό υπηρέτησε στα ΟΥΚ και το 2019 άρχισε να αναρτά βίντεο στο ΥouΤube. Το 2022 ξεκίνησε μια αποστολή να αγκαλιάσει τον Ιλον Μασκ, κάτι που κατάφερε τρεις μήνες μετά περιμένοντας έξω από τα κεντρικά γραφεία του twitter. Στο κανάλι του στο YouTube έχει σήμερα περισσότερους από 2.400.000 ακολούθους. Τον Απρίλιο 2024 ανακοίνωσε την ανεξάρτητη και αντικομματική υποψηφιότητά του για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Πέτυχε να εκλεγεί με ποσοστό 19,4%, τερματίζοντας στην τρίτη θέση.