Κοροϊδία! Οι κυρώσεις γεμίζουν με ευρωπαϊκό χρήμα τα ταμεία του Κρεμλίνου, καλύτεροι πελάτες πλέον η Γαλλία και η Ισπανία
Οι ρωσικές εξαγωγές LNG στην Ευρώπη τον Νοέμβριο του 2023 ήταν 1.750.000 τόνοι, οι υψηλότερες στην Ιστορία, όπως ανακοίνωσε η Μόσχα. Επιπλέον, σύμφωνα με την «Izvestia», η Ρωσία επέστρεψε στους πέντε κορυφαίους προμηθευτές σιτηρών προς την Ευρωπαϊκή Ενωση. Οπως αποδεικνύεται από τους επικαιροποιημένους αριθμούς, οι αντι-ρωσικές κυρώσεις γίνονται όλο και πιο αναποτελεσματικές, αφού, παρά τις δηλώσεις και τις ανακοινώσεις, οι πραγματικοί δεσμοί «ανάγκης» Ρωσίας – Ε.Ε. είναι πιο ισχυροί απ’ όσο προμοτάρουν οι Βρυξέλλες.
- Από τον Β. Γαλούπη
Ο εμπορικός τζίρος μεταξύ της Ρωσίας και των κρατών της Ε.Ε. δεν έχει σταματήσει, παρά τις κυρώσεις. Οι χώρες της ευρωπαϊκής συμμαχίας, αν και εγκατέλειψαν το ρωσικό αέριο, δεν σταμάτησαν να αγοράζουν LNG από τη Ρωσική Ομοσπονδία – συνέβη το ακριβώς αντίθετο: από τον Ιανουάριο έως τον Ιούλιο του 2023, οι χώρες της Ε.Ε. αγόρασαν το 52% όλων των ρωσικών εξαγωγών υγροποιημένου αερίου.
Στο επτάμηνο
Με βάση τα αποτελέσματα του επταμήνου του 2023, που ανακοινώθηκαν πριν από τρεις ημέρες, οι εισαγωγές ρωσικού LNG στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 40% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2021, δηλαδή προ της έναρξης της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία.
Συγκεκριμένα, οι εισαγωγές από 15.000.000 κυβικά μέτρα εκτοξεύθηκαν στα 22.000.000. Ετσι, η Ρωσία έγινε ο δεύτερος μεγαλύτερος προμηθευτής καυσίμων στην Ε.Ε. μετά τις ΗΠΑ. Το περισσότερο φυσικό αέριο πήγε στη Γαλλία και την Ισπανία, που αύξησαν τις εισαγωγές ρωσικού LNG κατά 44% σε σύγκριση με το 2021, ενώ το Βέλγιο αγοράζει 2,3 φορές περισσότερο αέριο.
Στα 12 πακέτα κυρώσεων που επιβλήθηκαν κατά της Ρωσίας δεν υπάρχουν άμεσες απαγορεύσεις για την προμήθεια ρωσικού φυσικού αερίου στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Την περασμένη άνοιξη, εξάλλου, οι υπουργοί Ενέργειας της Ε.Ε. επέτρεψαν στα κράτη-μέλη να θεσπίσουν μονομερώς τέτοιες απαγορεύσεις, χωρίς να περιμένουν τις επόμενες αντι-ρωσικές κυρώσεις από τις Βρυξέλλες. Τα μέτρα, ωστόσο, έχουν αποτύχει. Η αύξηση των προμηθειών από τη Ρωσία στην ευρωπαϊκή αγορά οφείλεται στη συμφόρηση της Διώρυγας του Παναμά.
Το κόστος μεταφοράς δεξαμενόπλοιων LNG στη λεκάνη του Ατλαντικού αυξήθηκε από 90.000 δολάρια την ημέρα σε 160.000 δολάρια. Σε αυτό το πλαίσιο, οι προμήθειες από το Κατάρ μειώθηκαν σημαντικά, αλλά αυξήθηκαν από τη Ρωσία. Παραμένει άγνωστο κατά πόσο θα περιπλέξουν ακόμα περισσότερο την κατάσταση για την Ευρώπη το 2024 οι αμερικανικές κυρώσεις που επιβλήθηκαν τον περασμένο μήνα στο νέο ρωσικό έργο της Novatek «Arctic LNG 2», το τρίτο μεγάλης κλίμακας έργο της Μόσχας για την παραγωγή LNG.