Στην αίτηση αποφυλάκισής του απαλλάσσει τον εαυτό του, ρίχνοντας σε άλλους το… μπαλάκι των ευθυνών
Να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα επιχείρησε ο μοιραίος σταθμάρχης Λάρισας στην αίτηση αποφυλάκισης που κατέθεσε για να εξηγήσει τι συνέβη και συγκρούστηκαν τα δύο τρένα στα Τέμπη, με αποτέλεσμα τον θάνατο 57 ανθρώπων. Αν και έχει περάσει ενάμισης χρόνος από την τραγωδία και έχουν έρθει στο φως τα πορίσματα των πραγματογνωμόνων για τις συνθήκες και τα αίτια του σιδηροδρομικού δυστυχήματος, ο Βασίλης Σαμαράς επιμένει πως έκανε σωστά τη δουλειά του γυρίζοντας τα κλειδιά, αν και ως… διά μαγείας οι δύο αμαξοστοιχίες βρέθηκαν να κινούνται αντίθετα στην ίδια γραμμή.
«Κούμπωσε το κλειδί»
«Μέχρι σήμερα δεν μπορώ να συνειδητοποιήσω πώς έγινε το συμβάν. Θυμάμαι ότι, όταν γύρισα τα κλειδιά, αφού εισήλθε η αμαξοστοιχία 2597 στον πίνακα, οι λυχνίες ήταν λευκές σταθερά. Το μόνο που μπορώ να εικάσω είναι ότι το κλειδί κούμπωσε στιγμιαία και στη συνέχεια ξεκούμπωσε και γύρισε στην παρακαμπτήριο, δίχως όμως να αλλάξουν οι λυχνίες στον πίνακα» ισχυρίστηκε στην αίτηση αποφυλάκισής του, που έγινε δεκτή την 1η Αυγούστου από τον ειδικό εφέτη ανακριτή, ο οποίος αντικατέστησε την προσωρινή του κράτηση με τους όρους της απαγόρευσης εξόδου από τη χώρα και του κατ’ οίκον περιορισμού.
Στην αίτηση αποφυλάκισής του ο «μοιραίος» σταθμάρχης απαλλάσσει τον εαυτό του από τις ευθύνες, ρίχνοντας σε άλλους το… μπαλάκι των ευθυνών. «Κλήθηκα να αντιμετωπίσω αποκλειστικά μόνος μου έναν τεράστιο και πιεστικό φόρτο εργασίας, που συνοδευόταν από διάφορες βλάβες και προβλήματα» υποστηρίζει, επιρρίπτοντας ευθύνες στους συναδέλφους του που έφυγαν από την απογευματινή βάρδια πριν από τη λήξη της. «Από τις 24/2/2023 ως και τις 28/2/2023 μού ανατέθηκε από κ. Νικολάου υπηρεσία νυχτερινής βάρδιας, από ώρα 22.00 ως 07.00, στον σταθμό της Λάρισας ως μοναδικού σταθμάρχη. Η συγκεκριμένη νυχτερινή βάρδια είναι δύσκολη, διότι κατά τη διάρκειά της διέρχονταν από τον Σταθμό Λάρισας 13 δρομολόγια, εκ των οποίων τα 7 από ώρα 22.00 έως 23.00 και δύο μεταξύ των ωρών 23.00 με 00.30.
(…) Περί τις 22.10 με 22.15 ο Χ. Π. αποχώρησε χωρίς να ζητήσει την άδεια κανενός και έκατσε απέναντι, στην αποβάθρα. Το ωράριό του ήταν μέχρι τις 23.00. Λίγο μετά, περί ώρα 22.20 με 22.25, αναχώρησε και ο Κ. Π., ενώ είχε λάβει ειδική εντολή από τον επιθεωρητή Λάρισας Νικολάου Δημήτριο, καθώς και από τον κεντρικό σταθμάρχη Λάρισας Ζ. Γ. να παραμείνει στο πόστο μέχρι να φύγει η αμαξοστοιχία 62 και μέχρι να ομαλοποιηθεί η κυκλοφορία». Υπενθυμίζεται πως ο επιθεωρητής Δημήτρης Νικολάου είναι βασικός κατηγορούμενος στην υπόθεση, καθώς είχε ορίσει τον άπειρο Β. Σαμαρά ως μοναδικό σταθμάρχη στη νυχτερινή βάρδια. Και αυτός είχε προφυλακιστεί, αλλά αφέθηκε ελεύθερος τον περασμένο Μάρτιο, ύστερα από αίτηση αποφυλάκισης που είχε καταθέσει στο Συμβούλιο Εφετών Λάρισας, με τους όρους του κατ’ οίκον περιορισμού και εγγύησης 20.000 ευρώ.
Τέσσερα τρένα
Στην αίτηση αποφυλάκισης ο Βασίλης Σαμαράς σημείωσε πως ο ίδιος διαχειριζόταν τέσσερα τρένα το μοιραίο βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου 2023, επιρρίπτοντας ευθύνες σε άλλους συναδέλφους του. Ανέφερε χαρακτηριστικά: «Στις 23.02, που αφίχθηκε η αμαξοστοιχία 62 στον σταθμό, ήμουν στο γραφείο κινήσεως. Βγήκα για να δω το τρένο που έμπαινε μέσα εκείνη την ώρα πριν σταματήσει και ξαναμπήκα στο σταθμαρχείο για να ενημερώσω τον Σταθμό Παλαιοφαρσάλων ότι η αμαξοστοιχία 62 αφίχθη και πλέον ήταν η γραμμή ελεύθερη για να αναχωρήσει η αμαξοστοιχία 1564 από Παλαιοφάρσαλο για Λάρισα. Ενημέρωσα τον σταθμάρχη Παλαιοφαρσάλων μέσω σταθερού τηλεφώνου. Λόγω της προηγούμενης κατάστασης δεν πρόλαβα να κάνω χάραξη για είσοδο της αμαξοστοιχίας 62. Το σταθερό τηλέφωνο και το GSM-R χτυπούσαν συνέχεια. Στα δύο τηλέφωνα με καλούσε συνέχεια ο ρυθμιστής κυκλοφορίας και με ρωτούσε επίμονα τι θα γίνει με το εμπορικό τρένο που μετέφερε σωλήνες και ήταν στον Σταθμό Παλαιοφαρσάλων και έπρεπε να πάει στη Θεσσαλονίκη. Εγώ του απαντούσα ότι έπρεπε να φύγουν πρώτα τα επιβατικά τρένα και μετά να διευθετήσουμε το εμπορικό. Εκείνος επέμενε να το διώξουμε όσο πιο γρήγορα μπορούμε, γιατί ήταν επείγον. Διαχειριζόμουν εκείνη τη στιγμή ταυτόχρονα τέσσερα τρένα».
Βγάζει υπαίτιο τον νεκρό μηχανοδηγό της επιβατικής αμαξοστοιχίας
Ευθύνες στον νεκρό μηχανοδηγό της μοιραίας επιβατικής αμαξοστοιχίας ρίχνει ο σταθμάρχης Βασίλης Σαμαράς, υποστηρίζοντας ότι ο ίδιος ήταν… απασχολημένος, ενώ τα δύο τρένα είχαν λάβει τροχιά σύγκρουσης. «Οταν έκλεισαν οι πόρτες της αμαξοστοιχίας 62 και ήταν έτοιμη να αναχωρήσει, ο μηχανοδηγός μέσω ραδιοτηλεφώνου μού είπε “Λάρισα, ακούει την 62;”, εγώ απάντησα “Ακούει” και “Με νούμερο 47 περνάτε κόκκινο φωτόσημο ως φωτόσημο εισόδου Νέων Πόρων”, χωρίς να του αναφέρω ότι κινείται ελεύθερα στη γραμμή ανόδου. Η αμαξοστοιχία αναχώρησε 23.04 προς Νέους Πόρους. Ο μηχανοδηγός μού είπε “εντάξει” και είμαι σίγουρος ότι επανέλαβε το τηλεγράφημα 47. Ομως, δεν μου έδωσε δικό του νούμερο τηλεγραφήματος, ως όφειλε» ανέφερε.
Ως προς το μοιραίο λάθος με τα κλειδιά, που οδήγησαν τα δύο τρένα στην ίδια γραμμή, υποστήριξε: «Παλαιότερα, τον Νοέμβριο ή τον Δεκέμβριο, είχα ενημερωθεί ότι το κλειδί 101Α και 101Β δεν γυρνούσε ηλεκτρικά, και πήγε ο κλειδούχος να το γυρίσει χειροκίνητα. Το κούμπωνε χειροκίνητα και, μόλις γυρνούσε την πλάτη του, εκείνο γυρνούσε από μόνο του. Η λυχνία στον πίνακα ελέγχου στην περίπτωση εκείνη αναβόσβηνε συνέχεια. Δεν αντιλήφθηκα εάν είχε βλάβη ο πίνακας ελέγχου κατά την αναχώρηση της αμαξοστοιχίας ή, έστω, μετά την αναχώρηση της αμαξοστοιχίας. Εάν έδειξε κάτι τέτοιο, ήμουν απασχολημένος και δεν το πρόσεξα. Δεν διαπίστωσα κάποια βλάβη στον πίνακα ελέγχου που να αφορά το κλειδί 118».