Το πρωτοφανές μπάχαλο για ένα βίντεο βιασμού -ή και όχι- που είδαν αστυνομικοί και εισαγγελείς επιβεβαιώνει την κοινή πεποίθηση πως «μόνο στην Ελλάδα γίνονται αυτά» και το 70% των πολιτών που δεν έχει καμία εμπιστοσύνη στους θεσμούς.
Από τον Βασίλη Γαλούπη
Ούτε σε τριτοκοσμικές χώρες δεν θα μπορούσε να συμβεί τέτοια ασυμφωνία… χαρακτήρων μεταξύ Ελληνικής Αστυνομίας και εισαγγελικών Αρχών, καθώς η μια ακύρωνε τον ρόλο και τις διαπιστώσεις της άλλης, με παρέμβαση το βράδυ ακόμα και του Αρείου Πάγου! Ο οποίος, αντί να αναφερθεί στην Αστυνομία, τα έβαλε με τον εύκολο στόχο: τα ΜΜΕ και τα social media.
Μια τέτοια σοβαρή υπόθεση, ύστερα από καταγγελία τουρίστριας για βιασμό στη Μύκονο, μετατράπηκε σ’ ένα αλαλούμ που εκθέτει όλες τις πλευρές, δείχνοντας μια εικόνα αποσύνθεσης κι ασυνεννοησίας, μακριά από τις προσδοκίες των κατοίκων αυτού του τόπου.
Το χάος ξεκίνησε νωρίς το μεσημέρι, όταν όλα τα ηλεκτρονικά ΜΜΕ μετέδωσαν την είδηση πως αφέθηκαν ελεύθεροι δίχως περιοριστικούς όρους τρεις Πακιστανοί μετά την παραδοχή τους ότι βίασαν 23χρονη τουρίστρια στη Μύκονο. Οσο το κύμα οργής στα social media μετατρεπόταν σε τσουνάμι επειδή αφέθηκαν ελεύθεροι οι φερόμενοι ως δράστες, έβλεπαν το φως της δημοσιότητας εμπλουτισμένα ρεπορτάζ, βασισμένα κυρίως σε αστυνομικές πηγές. Με αναφορές ακόμα και στο ότι είναι «έκπληκτοι και ταυτόχρονα οργισμένοι οι αστυνομικοί της Μυκόνου, που με κόπο κατάφεραν να ταυτοποιήσουν τους τρεις άνδρες από το Πακιστάν ως δράστες βιασμού, αλλά ο ανακριτής τούς άφησε ελεύθερους».
Σύμφωνα με τα ρεπορτάζ, το περιστατικό έγινε στις 30 Ιουνίου με θύμα Νοτιοαφρικανή. Τα στελέχη της ΕΛ.ΑΣ. κατάφεραν, αξιοποιώντας το βιντεοληπτικό υλικό, να ταυτοποιήσουν τρεις υπηκόους Πακιστάν, ηλικίας 23, 27 και 28 ετών, οι οποίοι κατά την εξέτασή τους ομολόγησαν την πράξη τους. Ο ένας από αυτούς είχε απαθανατίσει τον βιασμό με το κινητό τηλέφωνό του, με τη γυναίκα να μην έχει τις αισθήσεις της, βίντεο το οποίο βρήκαν οι αστυνομικοί και το συμπεριέλαβαν στη δικογραφία, μετά τη σύλληψή τους το απόγευμα του περασμένου Σαββάτου.
Ομως, το απόγευμα υπήρξε ανατροπή, όταν το ΑΠΕ, επικαλούμενο εισαγγελικές πηγές, έκανε λόγο για «σεξουαλική συνεύρεση με απόλυτη συναίνεση της καταγγέλλουσας τουρίστριας» και ότι «σε βάρος των ανδρών από το Πακιστάν σχηματίστηκε δικογραφία, μετήχθησαν στον εισαγγελέα Πρωτοδικών Σύρου και στη συνέχεια αφέθηκαν ελεύθεροι χωρίς περιοριστικούς όρους». Σύμφωνα με το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, κατόπιν εξέτασης των βίντεο «προκύπτει ότι όλες οι σεξουαλικές πράξεις που καταγράφονται έγιναν με την απόλυτη συναίνεση της 23χρονης, χωρίς να υπάρχουν στοιχεία βιασμού». Οπως και ότι «η γυναίκα φέρεται να μην ήταν υπό την επήρεια ναρκωτικών ουσιών ή αλκοόλ». Δηλαδή, οι αστυνομικοί που είδαν το βίντεο διαπίστωσαν βιασμό σε μια αβοήθητη κι αναίσθητη γυναίκα από τρεις άνδρες, ενώ οι εισαγγελικές Αρχές, βλέποντας το ίδιο βίντεο, διαπίστωσαν σεξουαλική συνεύρεση μιας γυναίκας, με πλήρεις τις αισθήσεις της, με τρεις άνδρες. Κομφούζιο!
Διχογνωμία
Σαν να μην έφτανε αυτή η διχογνωμία πλήρους απόκλισης για το ίδιο βίντεο, έσπευσε στη συνέχεια να πάρει θέση και ο Αρειος Πάγος. Με ανακοίνωσή του κάνει λόγο για «διαρροή πληροφοριών που έχει ως συνέπεια την παραπληροφόρηση», με αφορμή «δημοσιεύματα του ηλεκτρονικού Τύπου», σαν να επρόκειτο για κατά φαντασίαν ρεπορτάζ κι όχι βασισμένα σε αστυνομικές πηγές, όπως έτσι κι αλλιώς ανέφεραν τα ΜΜΕ.
Κατά τον Αρειο Πάγο, όσα δημοσιεύθηκαν «δεν αποτελούν περιεχόμενο της δικογραφίας» και «θα συμβουλεύαμε τους αυτόκλητους “δικαστές” και “εισαγγελείς” να προσφέρουν μια βασική υπηρεσία στο κοινωνικό σύνολο: να αποδεχθούν τις βασικές αρχές του κράτους δικαίου και ιδίως ν’ αναγνωρίσουν ότι οι μόνοι αρμόδιοι να κρίνουν, κατά το Σύνταγμα και τους νόμους, είναι οι δικαστές και οι εισαγγελείς της χώρας». Ενα προφανέστατο «άδειασμα» από τον Αρειο Πάγο, μέσω γενικολογιών, προς την Αστυνομία για τις διαρροές, αλλά χτυπώντας τα ΜΜΕ.
Απ’ όποια οπτική κι αν προσεγγίσει κανείς αυτό το θέμα, ό,τι κι αν ισχύει τελικά, ασφαλώς και πρόκειται για ένα αδιανόητο φιάσκο, θεσμικό και λειτουργικό, που θα άρμοζε μόνο σε Μπανανίες.