Μηνύματα (κόντρα στις μόδες της εποχής) προς πάσα κατεύθυνση, αλλά κυρίως προς τον Αρχιεπίσκοπο, για τα απαράδεκτα ανοίγματά του προς τους γκέι
Η πρόσφατη συνέντευξη του Ιερωνύμου έμοιαζε περισσότερο πολιτική, παρά εκκλησιαστικού ηγέτη. Θεωρήθηκε ότι έδειξε υπερβολική ανεκτικότητα για τον γάμο των ομόφυλων ζευγαριών, είπε ότι έχει βγάλει τη νέα ταυτότητα αν και γνωρίζει τις αντιδράσεις εντός Εκκλησίας, λέγοντας ότι αυτές οι ομάδες «έχουν στενά μυαλά», ενώ έκανε ακόμα και άνοιγμα για… μπίζνες από κοινού με την Πολιτεία για την αξιοποίηση της εκκλησιαστικής περιουσίας.
- Από τον Βασίλη Γαλούπη
Λίγες ώρες μετά, η Ιερά Σύνοδος τάχθηκε κατά του πολιτικού γάμου γενικώς, άρα και των ομόφυλων ζευγαριών, «αδειάζοντας» με εγκύκλιο τον Αρχιεπίσκοπο. Ομως, και ο ίδιος ο Ιερώνυμος είχε φροντίσει πρώτος να «ακυρώσει» τα δικά του λεγόμενα. Τον Μάιο του 2016 δήλωνε στην έναρξη των εργασιών της 1ης Πανθεσσαλικής Ιερατικής Σύναξης ότι «η εκκλησιαστική περιουσία είναι δική μας, δεν ανήκει στο κράτος, δεν πωλείται, δεν υποθηκεύεται. Η ίδια η Εκκλησία θα τη διαχειριστεί».
Αποδείχθηκε για ακόμα μια φορά ότι ο Ιερώνυμος θέλει απλά να τα έχει καλά με όλους. Ο πρόσφατος λόγος του είχε ξεκάθαρα πολιτική χροιά, με ασυνήθιστα -αν όχι αλλόκοτα- ανοίγματα για Αρχιεπίσκοπο. Ομως, τα όρια του εκάστοτε Αρχιεπισκόπου δεν μπορούν να καθορίζονται από τις μόδες, τις κατά καιρούς τάσεις, την επικαιρότητα, τα μηνύματα συμπάθειας στα social media και τα δημοσκοπικά ρεύματα. Οσα διατυπώνει ο επικεφαλής της Εκκλησίας δεν είναι θέμα άποψης, αλλά αρχών. Και κυρίως Γραφών. Οι παγιωμένες θέσεις της Εκκλησίας έχουν μια σταθερή πορεία 20 αιώνων. Παραμένουν αναλλοίωτες από τις πολιτικές, κοινωνικές και προσωπικές εξελίξεις. Η βάση τους βρίσκεται στις Αγιες Γραφές, όχι στο σήμερα.
Η «επαναφορά» στον άξονα και στις σταθερές της Εκκλησίας για τον Ιερώνυμο ήταν διπλά οδυνηρή. Δεν ήταν μόνο το «χτύπημα» από την Ιερά Σύνοδο, αλλά και ο λόγος του μητροπολίτη Φθιώτιδας, Συμεών. Ενας λόγος που έβγαζε φωτιές, και μάλιστα από έναν μητροπολίτη που χαρακτηρίζεται ήπιων τόνων. Είναι σπάνιο ένας μητροπολίτης να χρησιμοποιεί, και μάλιστα δύο τρεις φορές, το «ρε» όταν μιλά on camera, όπως συνέβη στη χριστουγεννιάτικη εκδήλωση του Ωδείου της Μητρόπολης «Γερμανός ο Μελωδός».
Είπε, μεταξύ άλλων, ο μητροπολίτης Φθιώτιδος:
• «Πιστεύουμε στην παραδοσιακή ελληνική ορθόδοξη οικογένεια, όπως τη μάθαμε κι όπως είναι κι όπως θα είναι. Οπως θέλει η ίδια η ζωή, η ίδια η φύση, ο τρόπος με τον οποίο ερχόμαστε στον κόσμο. Κάποιος πατέρας και κάποια μάνα αγαπήθηκαν για να έρθουμε εμείς πάνω στον κόσμο».
• «Σ’ αυτή την οικογένεια πιστεύουμε, αυτή την οικογένεια στηρίζουμε, κι αν κάποιος μας θεωρεί συντηρητικούς, ε, ναι, τέτοια συντήρηση τη θέλουμε. Ναι, είμαστε συντηρητικοί, ρε! Τι θέλεις; Να χαίρεσαι την πρόοδό σου, το σκοτάδι της προόδου σου!»
– «Είμαστε συντηρητικοί και θα μείνουμε συντηρητικοί. Ναι, θέλουμε να είμαστε συντηρητικοί. Αμα σου αρέσει κι άμα σου κάνει. Θα στηρίζουμε αυτή την οικογένεια, αγαπώντας κάθε άνθρωπο, χωρίς εξαιρέσεις».
– «Δεν απορρίπτουμε κανέναν. Σεβόμαστε τους πάντες, αλλά απαιτούμε και να μας σέβονται. Και να μη μας κοροϊδεύουν. Φτάνει πια! Εως εδώ. Εως εδώ πια! Απαιτούμε να μας σέβονται. Να σέβονται τον πατέρα μας και τη μάνα μας, τα μνήματα των γονέων μας».
– «Να αφήσουν τις αμερικανιές! Ελλάδα είναι εδώ. Βρήκαμε θεωρίες, δεν τολμά να πει κανείς μια κουβέντα, “ομοφοβικός”… Πού το βρήκατε, ρε; Πού το βρήκατε; Αμάν πια, μας έχετε τυφλώσει με την ψευτοπρόοδό σας! Είδαμε πού οδηγείται η ανθρωπότητα».
«Θα μείνουμε όρθιοι, αγαπημένοι κι ενωμένοι, παραδοσιακοί, προοδευτικοί, συντηρητικοί, Ελληνες αισιόδοξοι, με ελπίδα και με δύναμη. Μην πτοείστε. Χρόνια πολλά κι ευλογημένα».
Για τον Συμεών αυτή είναι η γλώσσα της αλήθειας της Εκκλησίας. Θεώρησε ότι έπρεπε να γίνει ο πρώτος που θα βγει μπροστά, μετά τη… χαλαρή συνέντευξη του Ιερωνύμου, για να υπερασπιστεί τους εκατομμύρια Ελληνες που εξακολουθούν, παρά τις καθημερινές επιθέσεις και ειρωνείες εναντίον τους, να πιστεύουν στην Εκκλησία, στον χριστιανισμό, στη δύναμη της οικογένειας και της παράδοσης. Και να μπορούν να το διατυπώνουν, όπως επιτάσσουν η ελευθερία της δημοκρατίας και ο σεβασμός στα «πιστεύω» καθενός.
Ο δυναμισμός στην ομιλία του μητροπολίτη Φθιώτιδας -όπου θύμισε Χριστόδουλο- ήταν ουσιαστικά ένα ξέσπασμα υπέρ της οικογένειας και των παραδόσεων, όπως και του συνεκτικού ρόλου της Εκκλησίας στην κοινωνία. Ο Συμεών είπε σε έντονο ύφος ό,τι φοβήθηκε να δηλώσει ο Ιερώνυμος, ότι «δεν απορρίπτουμε κανέναν, σεβόμαστε τους πάντες, αλλά απαιτούμε και να μας σέβονται. Και να μη μας κοροϊδεύουν. Απαιτούμε να μας σέβονται».
Είναι φανερό ότι η υποχώρηση του Ιερωνύμου στις πιέσεις από τα ΜΜΕ, τα social media και διάφορες ΜΚΟ δεν έγινε ανεκτή από τους ίδιους τους εκπροσώπους της Εκκλησίας σε όλη τη χώρα. Αυτούς, δηλαδή, που έχουν μια σαφώς πιο στενή κι άμεση επαφή με το ποίμνιο. Και που ασφαλώς γνωρίζουν καλύτερα από καθέναν ότι η θρησκεία αποτελεί βασικό πυλώνα για την πλειονότητα του κόσμου, σε αντίθεση με όσα κυκλοφορούν αβάσιμα ως τάσεις και μόδες.
Το πρόβλημα φαίνεται ότι αρχίζει από τη στιγμή που ο ίδιος ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος νομίζει ότι η σημασία της Ορθοδοξίας, η αξία της οικογένειας, η ίδια η πίστη και η παράδοση χρειάζονται κάποιου είδους… επικαιροποίηση, ένα… upgrade, ώστε να συνεχίσουν να απευθύνονται στο ευρύ κοινό. Ενώ στην πραγματικότητα συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο.
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΦΘΙΩΤΙΔΟΣ ΣΥΜΕΩΝ
Θεολόγος και επίσκοπος της Εκκλησίας της Ελλάδος
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Ο κατά κόσμον Ιωάννης Βολιώτης γεννήθηκε το 1977 στην Κοζάνη. Σπούδασε Νομική και Θεολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Συνέχισε ως υποψήφιος διδάκτωρ στην Ιστορία της Φιλοσοφίας κι έκανε μεταπτυχιακό στο ΑΠΘ. Το 2011 εντάχθηκε στο δυναμικό της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών. Χειροτονήθηκε πρεσβύτερος από τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών Ιερώνυμο. Στις 25 Ιουνίου 2014 διορίστηκε από τον Αρχιεπίσκοπο και την Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος Πρωτοσύγκελος και γενικός διευθυντής των διοικητικών υπηρεσιών της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών. Στις 11 Οκτωβρίου 2019 εξελέγη μητροπολίτης Φθιώτιδος με 62 ψήφους επί συνόλου 79.