Καταστράφηκαν από την κακοκαιρία «Daniel» συνολικά 180 χλμ. της γραμμής Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Ποιες παρεμβάσεις σχεδιάζει ο ΟΣΕ
Τεράστιες είναι οι καταστροφές της κακοκαιρίας «Daniel» στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας, με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΣΕ, Παναγιώτη Τερεζάκη, να εκτιμά ότι για την πλήρη αποκατάσταση του δικτύου θα χρειαστούν περίπου δύο χρόνια.
- Από τον Βασίλη Παπακωνσταντόπουλο
Μιλώντας στο ITC 2023 – 6ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών εξήγησε ότι έχουν καταστραφεί συνολικά 180 χλμ. δικτύου, εκ των οποίων 50 χλμ. διπλής γραμμής στον άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης, 80 χλμ. στο τμήμα Παλαιοφάρσαλου – Καλαμπάκας και 50 χλμ. στο τμήμα Λάρισας – Βόλου. «Χρειάστηκαν μερικές ώρες και εκατομμύρια τόνοι νερού για να χαθεί ό,τι χτίσαμε μέσα σε τόσα χρόνια. Το 2023 έχει φανεί πολύ “σκληρό” για τον σιδηρόδρομο. Πρώτα θρηνήσαμε 57 νεκρούς στα Τέμπη και πριν από λίγες χάσαμε τις υποδομές που παραλάβαμε πριν από 20 ημέρες» δήλωσε ο κ. Τερεζάκης.
Τα δύο κέντρα
Οπως είπε, «χάθηκαν» δύο κέντρα interlocking, το ένα στον Δομοκό, που παραδόθηκε πριν από 20 ημέρες, και το άλλο στον Παλαιοφάρσαλο, που ήλεγχε τη Λάρισα. Για τα δύο παραπάνω κέντρα χρειάζονται διαγωνισμοί για την αποκατάστασή τους, σε μία «μακροχρόνια και επίπονη» διαδικασία. Ο κ. Τερεζάκης εκτίμησε, μάλιστα, ότι θα χρειαστούν -σε ένα αισιόδοξο σενάριο- έξι μήνες για να «τρέξει» ο διαγωνισμός, ενώ για την παραλαβή και τη λειτουργία των συστημάτων θα χρειαστεί ένας χρόνος.
Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΣΕ, στην παρούσα φάση εξετάζεται το μέγεθος της καταστροφής, ενώ πρέπει να πέσει η στάθμη του νερού για να φανεί το εύρος των ζημιών στη σιδηροδρομική γέφυρα βόρεια της Λάρισας, στον Πηνειό. Αν αυτή είναι σοβαρή, ο χρόνος και το κόστος αποκατάστασης θα αυξηθούν.
Αναφερόμενος στο χρονοδιάγραμμα των παρεμβάσεων, ο κ. Τερεζάκης σημείωσε ότι τον επόμενο μήνα θα αποκατασταθεί η γραμμή Δομοκού – Λάρισας, την οποία έχουν αναλάβει τέσσερις ανάδοχοι, ώστε να λειτουργεί μία προσωρινή καθοδική γραμμή. Πρόκειται για προσωρινή γραμμή με ταχύτητες 80 χλμ.
Μέλημα, μεταξύ άλλων, είναι να κυκλοφορεί το εμπορευματικό τρένο, καθώς το Ικόνιο, το Θριάσιο και ο ΟΛΘ έχουν κορεστεί από χιλιάδες κοντέινερ. Ενδιάμεσα θα αρχίσει να κατασκευάζεται και να ανατάσσεται η γραμμή ανόδου, για την οποία θα απαιτηθούν περίπου 11 μήνες, ενώ στη συνέχεια, στους επόμενους 11 μήνες, θα ακολουθηθεί η ίδια διαδικασία για τη γραμμή καθόδου.