Οι δύο τελευταίοι θάνατοι σε Κω και Νέα Μάκρη επανέφεραν στο προσκήνιο τις τραγικές ελλείψεις. Παροπλισμένα είναι τα μισά ασθενοφόρα της Αττικής
Ακόμα κι αν η κυβέρνηση Μητσοτάκη είχε -και εξακολουθεί να έχει- ως «σημαία» της τέσσερα χρόνια τώρα την κατάργηση του δημόσιου χαρακτήρα του Εθνικού Συστήματος Υγείας (ΕΣΥ) και την πλήρη ιδιωτικοποίηση των παροχών υγείας προς τους πολίτες, παρόλο που η έλευση της πανδημίας του Covid-19 δεν της επέτρεψε να «τρέξει» τα σχέδιά της όπως θα ήθελε, δεν είναι λογικό να εγκαταλείπει το ΕΣΥ κυριολεκτικά στην τύχη του, ενώ ακόμα δεν έχει στήσει το νέο μοντέλο που θα το διαδεχθεί. Γιατί μια τέτοια τακτική στοιχίζει ζωές καθημερινά.
Ηδη, τα επιχειρήματα περί πολυτελούς ΕΣΥ, άδειων ΜΕΘ μετά την πανδημία και γιατρών που δεν προσλαμβάνονται στα νησιά για να μην κάθονται τους 8 μήνες εκτός σεζόν έχουν στοιχίσει χιλιάδες νεκρούς λόγω κορονοϊού, αλλά και κάθε φορά που ένας πολίτης έχει ανάγκη τις δημόσιες υπηρεσίες υγείας. Διάλυση υποδομών, ελλείψεις υγειονομικού και διοικητικού προσωπικού και εφοδιαστικής υποστήριξης, ακόμα και φαρμάκων, εν μέσω επικοινωνιακών ψεμάτων για δήθεν «στήριξη» της υγείας και παρουσίασης μιας «μαγικής» εικόνας που μόνο το υπουργείο Υγείας βλέπει.
Ο ανιψιός της 63χρονης που πέθανε στην καρότσα του αγροτικού στην Κω, περιγράφοντας την κατάσταση, δεν αφήνει περιθώρια παρερμηνείας: «Το 2023 στο νησί του Ιπποκράτη δεν έχουμε προσωπικό. Δεν έχουμε πνευμονολόγο, δεν έχουμε καρδιολόγο, παθολόγο, παιδίατρο. Εχουμε νοσοκομείο και δεν έχουμε γιατρό. Κι αυτό ισχύει εδώ και χρόνια. Οι κάτοικοι της Κω έχουν αγανακτήσει. Φεύγουν οι κάτοικοι της Κω και πηγαίνουν στην Τουρκία για απλές εξετάσεις».
Με αφορμή τα δύο τραγικά περιστατικά που ήρθαν στη δημοσιότητα σε Κω και Νέα Μάκρη, με τους θανάτους μιας 63χρονης (πέθανε στην καρότσα αγροτικού, λόγω έλλειψης προσωπικού στα ασθενοφόρα που υπάρχουν στο νησί) και μιας 19χρονης εγκύου (περίμενε επί ώρες ένα ασθενοφόρο, όπως κατήγγειλαν οι συγγενείς της), τα οποία κατέδειξαν με τον τραγικότερο τρόπο τις ελλείψεις, ο πρόεδρος των εργαζομένων του ΕΚΑΒ Γιώργος Μαθιόπουλος προχώρησε σε καταγγελίες με στοιχεία για τα ασθενοφόρα της Αττικής.
Κακή συντήρηση
Σύμφωνα με όσα είπε στο Action24, σχεδόν ο μισός στόλος του ΕΚΑΒ είναι ακινητοποιημένος λόγω θεμάτων συντήρησης, ενώ επεσήμανε ότι, αν και υπάρχει εσωτερικό συνεργείο για τις απαραίτητες επισκευές, αυτό έχει αφεθεί χωρίς τεχνικό προσωπικό εδώ και χρόνια, παρά τις εκκλήσεις και τις αιτήσεις του σωματείου για διορισμό προσωπικού. «Εδώ στην Αθήνα υπάρχει τεράστιο πρόβλημα. Εχουμε 40-45 ασθενοφόρα στην Αττική, ενώ χρειάζονται πάνω από 100 για να λειτουργήσουμε. Από τα 90-95 ως οχήματα ασθενοφόρα που έχουμε, τα 35-40 είναι μόνιμα ακινητοποιημένα στα πάρκινγκ των εταιριών που τα έχουν προμηθεύσει στο ΕΚΑΒ» δήλωσε χαρακτηριστικά.
Σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, που καυχιέται για το τουριστικό της προϊόν, τα στοιχεία που υπάρχουν για τα νησιά προκαλούν απογοήτευση. Βάσει επίσημων καταγραφών, οι Κυκλάδες και άλλες πόλεις και περιοχές της χώρας διαθέτουν μόλις ένα ασθενοφόρο, κι αυτό στις περισσότερες περιπτώσεις αναγκάζεται να λειτουργεί με μόλις μία βάρδια, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τα ωράρια αλλά και την ξεκούραση του ελλιπούς προσωπικού. Σύμφωνα δε με το ethnos.gr, προσλήψεις στο ΕΚΑΒ δεν έχουν γίνει από το 2016 – τότε, μάλιστα, έγιναν και 500 συνταξιοδοτήσεις.
Τέλος, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων Δημόσιων Νοσοκομείων (ΠΟΕΔΗΝ) Μιχάλης Γιαννάκος επιβεβαιώνει στην «Καθημερινή» ότι «κάθε καλοκαίρι βρισκόμαστε στο ίδιο έργο θεατές! Κινδυνεύουν ανθρώπινες ζωές λόγω υποστελέχωσης του ΕΚΑΒ στα νησιά του Αιγαίου».