Όσοι είχαν την ίδια εργασιακή σχέση είχαν προφορική εντολή να φεύγουν μετά τη λήξη του 8ώρου, και όχι στο 9ωρο της βάρδιας τους
Ελεύθερος αφέθηκε χθες μετά την απολογία του ο συμβασιούχος σταθμάρχης ο οποίος είχε βάρδια μαζί με έναν μόνιμο συνάδελφό του προτού αναλάβει ο 59χρονος Βασίλης Σαμαράς, που προκάλεσε τη σιδηροδρομική τραγωδία και τον θάνατο 57 ανθρώπων στα Τέμπη.
Ο συμβασιούχος σταθμάρχης απολογήθηκε στον εφέτη ανακριτή Σωτήρη Μπακαΐμη για το κακούργημα της διατάραξης ασφάλειας συγκοινωνιών και για τα πλημμελήματα της ανθρωποκτονίας και πρόκλησης σωματικής βλάβης από αμέλεια κατά συρροή.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο κατηγορούμενος, που κατέθεσε απολογητικό υπόμνημα 30 σελίδων, υποστήριξε ότι τόσο ο ίδιος όσο και οι άλλοι συμβασιούχοι σταθμάρχες είχαν προφορική εντολή να φεύγουν μετά τη λήξη του 8ώρου και όχι του 9ώρου που ανέγραφε η βάρδια τους, καθώς δεν προβλέπονται υπερωρίες για τους συμβασιούχους.
Προς υποστήριξη του ισχυρισμού του κατέθεσαν στον εφέτη ανακριτή δύο γυναίκες συμβασιούχοι σταθμάρχες, οι οποίες επιβεβαίωσαν ότι εργάζονταν 8 και όχι 9 ώρες, όπως αναγράφεται στα βαρδιόχαρτα.
Για Βόλο
Για το μοιραίο βράδυ υποστήριξε πως εκτέλεσε την οκτάωρη βάρδια μέχρι τις 10 το βράδυ και στη συνέχεια έφυγε, καθώς έπρεπε να προλάβει το τρένο για να πάει στο σπίτι του, στον Βόλο. Στην απολογία του ανέφερε, επίσης, ότι δεν είχε χρησιμοποιήσει ποτέ του τον πίνακα ελέγχου που χειρίζονται οι μόνιμοι, έμπειροι συνάδελφοί του. Επισήμανε δε ότι η μόνη βάρδια που εκτέλεσε μόνος του ήταν στον σταθμό του Βόλου.
Μετά την απολογία του ο εφέτης ανακριτής, με σύμφωνη γνώμη αντιεισαγγελέα εφετών Λάρισας, αποφάσισε να τον αφήσει ελεύθερο με περιοριστικούς όρους, καθώς πείστηκε πως δεν είναι επικίνδυνος διάπραξης νέων αδικημάτων στο μέλλον, ούτε φυγόδικος, αφού παρουσιάστηκε αυτοβούλως.
Ο συμβασιούχος σταθμάρχης αφέθηκε ελεύθερος με τους περιοριστικούς όρους της εμφάνισης στο Αστυνομικό Τμήμα κατοικίας του δύο φορές τον μήνα, εγγύησης ύψους 10.000 ευρώ και της απαγόρευσης εξόδου από τη χώρα. Μετά την ολοκλήρωση της απολογίας, η συνήγορος υπεράσπισής του Σοφία Αποστολάκη δήλωσε πως «η ψυχολογία του είναι άσχημη, αλλά τουλάχιστον προχωρά τη ζωή του τώρα. Θα είναι βέβαια κατηγορούμενος, αλλά θα το παλέψουμε…».
Σήμερα απολογείται στον εφέτη ανακριτή ο δεύτερος σταθμάρχης που ήταν στην απογευματινή βάρδια μαζί με τον συμβασιούχο μέχρι τις 11 το βράδυ. Ο ίδιος δεν έχει τη… δικαιολογία του συμβασιούχου πως εκτελούσε 8ωρη βάρδια, καθώς είναι μόνιμος στον ΟΣΕ και θα έπαιρνε την υπερωρία για την εκτέλεση της 9ωρης βάρδιας μέχρι τις 11 το βράδυ.
Ομως, όπως έχει αποδειχθεί από την προανάκριση, ο εν λόγω σταθμάρχης έφυγε περίπου στις 10.30 το βράδυ, αφήνοντας μόνο τον 59χρονο άπειρο συνάδελφό του που προφυλακίστηκε για τη φονική σύγκρουση των τρένων. Ο κατηγορούμενος θα κληθεί να δώσει τη δική του εξήγηση και ως προς το… μπλάνκο που τοποθετήθηκε στο βιβλίο των βαρδιών, με βάση το οποίο «διορθώθηκε» η ώρα λήξης του ωραρίου του, από 23.00 σε 22.30.
Γραφολογική εξέταση
Είναι άγνωστο αν το έπραξε ο ίδιος ή κάποιος άλλος. Για τον λόγο αυτό έχει διαταχθεί γραφολογική εξέταση. Ο παλαιότερος σταθμάρχης φαίνεται πως θα ισχυριστεί ότι ακόμα και αν έφευγε από το σταθμαρχείο στις 11 το βράδυ δεν θα μπορούσε να κάνει κάτι για να αποφευχθεί η τραγωδία, καθώς η μοιραία αμαξοστοιχία 62 έφτασε στον σταθμό της Λάρισας στις 11.02 το βράδυ.
Ο τρίτος κατά σειρά κατηγορούμενος, ο επιθεωρητής του ΟΣΕ που είχε ορίσει ως υπεύθυνο της νυχτερινής βάρδιας τον 59χρονο άπειρο προφυλακισμένο σταθμάρχη, απολογείται μεθαύριο, Πέμπτη.
Στη Βουλή το νομοσχέδιο με μέτρα στήριξης για τα Τέμπη
Την Πέμπτη ψηφίζεται από τη Βουλή το νομοσχέδιο που περιλαμβάνει σειρά μέτρων στήριξης συγγενών θυμάτων της τραγωδίας των Τεμπών. Ειδικότερα, προβλέπεται ειδική σύνταξη υπέρ των οικογενειών μέλος ή μέλη των οποίων απεβίωσαν, καθώς και σε όσους τυχόν επέλθει μόνιμη αναπηρία άνω του 50%, εξαιτίας του δυστυχήματος. Η σύνταξη για κάθε πρόσωπο που απεβίωσε επιμερίζεται στον/στη σύζυγο και στα τέκνα ή σε περίπτωση μη ύπαρξης συζύγου και τέκνων, επιμερίζεται στους γονείς.
Το ποσό της ειδικής σύνταξης προσδιορίζεται μηνιαίως στο τετραπλάσιο της εθνικής σύνταξης, δηλαδή ισούται με 1.655 ευρώ, αλλά θα αναπροσαρμόζεται ετησίως, με την αύξηση της εθνικής σύνταξης. Επίσης, οι εκκρεμείς -κατά τις 31/3/2023- ατομικές οφειλές των συγγενών των θανόντων, των προσώπων που υπέστησαν μόνιμη αναπηρία σε ποσοστό άνω του 50% και των συγγενών τους, καθώς και των προσώπων που νοσηλεύτηκαν σε ΜΕΘ, προς την Εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία, διαγράφονται. Οι κληρονόμοι προσώπων που απεβίωσαν συνεπεία του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη απαλλάσσονται από τον φόρο κληρονομιάς, ενώ δίνεται το δικαίωμα διορισμού στον δημόσιο τομέα για ένα μέλος των οικογενειών των θανόντων, έως και β’ βαθμού συγγένειας. Επιπλέον, θα ληφθεί νομοθετική μέριμνα για τη διευκόλυνση της εκτελεστότητας των δικαστικών αποφάσεων από τον πρώτο βαθμό και παρέχεται δωρεάν νομική βοήθεια στα θύματα και στους συγγενείς τους.
Ολοι οι επιβαίνοντες φοιτητές καθώς και οι φοιτητές που είναι συγγενείς των θυμάτων δικαιούνται μετεγγραφή κατά το τρέχον ημερολογιακό έτος σε αντίστοιχο τμήμα άλλου ΑΕΙ, ενώ προτεραιοποιούνται όσον αφορά τη στέγαση στις φοιτητικές εστίες και τους παρέχεται δωρεάν σίτιση. Τέλος, στις πανελλαδικές εξετάσεις των ετών 2023, 2024, 2025 θα εφαρμοστούν ρυθμίσεις περί προσαύξησης μοριοδότησης για τους επιβαίνοντες και τις οικογένειες των θυμάτων. Οπως έγινε γνωστό, τα μέτρα θα ψηφίσει κατ’ εξαίρεση και ο ΣΥΡΙΖΑ, παρά την απόφασή του προ εβδομάδων για αποχή από όλες τις ψηφοφορίες στη Βουλή.