Το «μπαλάκι» σε συναδέλφους και στον νεκρό μηχανοδηγό!

Ο κατηγορούμενος σταθμάρχης Λάρισας Βασίλης Σαμαράς επιχείρησε στη μαραθώνια απολογία του να αποποιηθεί τις ευθύνες του

Την ώρα που το πανελλήνιο προσπαθεί να συνέλθει από το σοκ της ασύλληπτης σιδηροδρομικής τραγωδίας στη «ματωμένη» κοιλάδα των Τεμπών, εντύπωση προκαλούν όσα ισχυρίστηκε στη μαραθώνια απολογία του ο κατηγορούμενος σταθμάρχης Λάρισας, ο οποίος επιχείρησε να πετάξει το «μπαλάκι» των ευθυνών όχι μόνο στους συναδέλφους του, που έφυγαν πριν από τη λήξη της βάρδιας τους, αλλά και στον νεκρό μηχανοδηγό της μοιραίας επιβατικής αμαξοστοιχίας!

Στην ερώτηση της ανακρίτριας Λάρισας αν θα μπορούσε να έχει διαπιστώσει σε ποια γραμμή κινούνταν η αμαξοστοιχία πριν από τη φονική σύγκρουση, ο κατηγορούμενος σταθμάρχης Βασίλης Σαμαράς απέφυγε μια ευθεία απάντηση και προσπάθησε να αποποιηθεί τις ευθύνες του λέγοντας: «Ο μηχανοδηγός σίγουρα είχε αντιληφθεί ότι κινείται στη γραμμή καθόδου. Επρεπε να με φωνάξει και να με ρωτήσει γιατί κινείται εκεί και αν θα συνεχιστεί ή όχι. Απ’ τη στιγμή που δεν του ανέφερα ότι κινείται μέσω διαγωνίου στην κάθοδο, έπρεπε να σταματήσει και να φωνάξει γιατί το κλειδί είναι ανάποδα»!

Ωστόσο, νωρίτερα, είχε παραδεχθεί στη δικαστική λειτουργό ότι έπρεπε να αναφέρει στον αδικοχαμένο μηχανοδηγό σε ποια γραμμή θα κινούνταν το τρένο: «Επρεπε να του το αναφέρω… Ο ένας τρόπος ήταν με το ραδιοτηλέφωνο, δηλαδή όταν του έδωσα το τηλεγράφημα 47 να αναφέρω ταυτόχρονα ότι κινείται σε διπλή γραμμή ανόδου. Ο άλλος τρόπος ήταν να του δώσω υπόδειγμα 1001 όπου θα έγραφα: “Κυκλοφορείτε σε διπλή γραμμή ανόδου έως φωτόσημο εισόδου Νέων Πόρων”. Αν του έδινα το υπόδειγμα 1001, θα του έλεγα στο τηλεγράφημα 47 ότι “περνάτε κόκκινο φωτόσημο εξόδου και σύμφωνα με το υπόδειγμα 1001 πάτε μέχρι το φωτόσημο εισόδου Νέων Πόρων”». Στη συνέχεια, ο -προφυλακισμένος πλέον- 59χρονος επιχείρησε να εξηγήσει για ποιον λόγο δεν προέβη σε καμιά από τις προαναφερόμενες ενέργειες, τονίζοντας, μεταξύ άλλων, πως… ξεχάστηκε, επειδή εκείνη την ώρα είχε φόρτο εργασίας!

«Λόγω του φόρτου εργασίας εκείνη την ώρα δεν πρόλαβα να κόψω το 1001 και ξέχασα να του το διαβιβάσω (σ.σ.:. στον μηχανοδηγό) και με το ραδιοτηλέφωνο. Η αμαξοστοιχία αναχώρησε στις 23.04 προς Νέους Πόρους. Ο μηχανοδηγός μού είπε “εντάξει” και πρέπει να επανέλαβε το τηλεγράφημα 47. Είμαι σχεδόν σίγουρος ότι το άκουσα. Ομως, δεν μου έδωσε δικό του νούμερο τηλεγραφήματος ως όφειλε» ισχυρίστηκε. Ακόμη, αναφερόμενος στον μηχανοδηγό της επιβατικής αμαξοστοιχίας, ο άπειρος σταθμάρχης Λάρισας, ο οποίος προκάλεσε τον θάνατο 57 ανθρώπων, είπε ότι όφειλε να ακινητοποιήσει την αμαξοστοιχία στην περίπτωση που διαπίστωσε ότι το τρένο ακολουθούσε διαφορετική πορεία: «Το άρθρο 1204 του γενικού κανονισμού κυκλοφορίας ΟΣΕ ορίζει ότι, όταν ο μηχανοδηγός διαπιστώσει σε περιοχές σταθμών ή κόμβων πως τελικά η αμαξοστοιχία ακολουθεί -λόγω του τρόπου διευθέτησης των αλλαγών από το προσωπικό της υποδομής- διαφορετική πορεία από αυτή που υποδείχθηκε, μέσω σημάτων ή δελτίων ή διαφορετική από αυτή που αντιστοιχεί στο δρομολόγιο της αμαξοστοιχίας, τότε οφείλει να προβεί σε άμεση στάθμευση της αμαξοστοιχίας και στη συνέχεια συνεννοείται με τον σταθμάρχη ή τον κεντρικό χειριστή».

Στην ερώτηση της δικαστικής λειτουργού ποια πορεία υπέδειξε στον μηχανοδηγό της αμαξοστοιχίας 62 και μέσω ποιων σημάτων, απάντησε: «Εγώ του είπα ότι περνάει με κόκκινο φωτόσημο εξόδου και συνεχίζει μέχρι και φωτόσημο εισόδου Νέων Πόρων. Επρεπε να μου πει γιατί τα κλειδιά είναι σε διαγώνιο και όχι σε ευθεία». Σε άλλο σημείο της απολογίας του, που διήρκεσε 7,5 ώρες, ο 59χρονος ισχυρίστηκε ότι γύρισε τα κλειδιά, αλλά κατόπιν, για αδιευκρίνιστους λόγους, το κλειδί «ξεκούμπωσε». Στην ερώτηση, πάντως, αν διαπίστωσε βλάβη στον πίνακα ελέγχου που αφορά το μοιραίο κλειδί 118 της σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισα – Κατερίνη απάντησε αρνητικά, συμπληρώνοντας, ωστόσο, ότι μία ημέρα πριν από το δυστύχημα είχε διαπιστώσει πως το σύστημα κλειδιών δεν λειτουργούσε σωστά.

Τέλος, σε μια ακόμη προσπάθεια να ελαφρύνει τη θέση του, ο άπειρος σταθμάρχης Λάρισας επέρριψε ευθύνες στους συναδέλφους του στον σταθμό, λέγοντας πως από τις 22.15 της 28ης Φεβρουαρίου και μετά ήταν μόνος του στη βάρδια. «Δεν πρόλαβα να ενημερώσω τον προϊστάμενό μου (σ.σ.: ανέφερε όνομα) ή την επιθεώρηση ότι οι κύριοι Π. και Χ. είχαν αποχωρήσει στις 22.15 ο πρώτος και 22.05 με 22.10 ο δεύτερος, αντιστοίχως, λόγω του φόρτου εργασίας» ανέφερε, ενώ λίγο νωρίτερα είχε πει: «Δεν ξέρω, αν κάθονταν και οι άλλοι σταθμάρχες ως τις 23.00 ίσως να μη γινόταν ό,τι έγινε, εάν αποδειχθεί η δική μου αμέλεια».


Με απολυτήριο λυκείου και τρίμηνη εκπαίδευση παίρνεις τα «κλειδιά»

Τροφή για σκέψη και προβληματισμό προκαλεί η παραδοχή του 59χρονου σταθμάρχη Λάρισας, που κρίθηκε προσωρινά κρατούμενος μετά την απολογία του στην ανακρίτρια Λάρισας, ότι αρκεί να έχει κάποιος απολυτήριο λυκείου για να γίνει σταθμάρχης!

Αναφερόμενος στα κριτήρια που πρέπει να πληροί κάποιος προκειμένου να υποβάλει αίτηση στο πλαίσιο της κινητικότητας για να τοποθετηθεί ως σταθμάρχης, ο Βασίλης Σαμαράς είπε ότι θα πρέπει κάποιος «να έχει απολυτήριο λυκείου και δεν θυμάμαι αν υφίσταται και κάποιο ηλικιακό κριτήριο»! Περιγράφοντας ο ίδιος την επαγγελματική πορεία του, είπε ότι προσλήφθηκε στον ΟΣΕ τον Φεβρουάριο του 1989, αρχικά ως εργάτης στο… τρενάκι του Πηλίου! «Μετά το έτος 1990 ήρθα στον ΟΣΕ Λάρισας, στο τμήμα αποσκευών και εμπορευμάτων, μέχρι και 30/4/2011 που καταργήθηκε το συγκεκριμένο τμήμα.

Ξεκίνησα ως φορτωτής, εν συνεχεία ζυγιστής και επί 6-7 χρόνια ήμουν επιστάτης. Το έτος 2011, την 1η Μαΐου, μετακινήθηκα με μετάταξη στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση Λάρισας. Στις 6/7/2022 με κινητικότητα του 1ου κύκλου του έτους 2022 επέστρεψα στον ΟΣΕ, προκειμένου να εργαστώ ως σταθμάρχης με βάση τις θέσεις της κινητικότητας που υπήρχαν στη Λάρισα» εξήγησε ο 59χρονος, συμπληρώνοντας ότι δεν απαιτείται προηγούμενη προϋπηρεσία σε άλλο πόστο του ΟΣΕ για να γίνει κάποιος σταθμάρχης.

Σύμφωνα με τον ίδιο, η πρακτική εκπαίδευσή του άρχισε στις 22 Οκτωβρίου του 2022 και ολοκληρώθηκε στις 21 Ιανουαρίου φέτος. «Κάναμε πρακτική εκπαίδευση σε διάφορους σταθμούς, με βάση το πρόγραμμα που εξέδιδε η επιθεώρηση. Εκανα προϋπηρεσία στη Λάρισα, στο Παλαιοφάρσαλο, στην Καλαμπάκα και στο Λιτόχωρο. Μετά το τέλος της τρίμηνης πρακτικής εκπαίδευσης, στις 23/1/ 2023, εξετάστηκα γραπτά και στις 24/1/2023 προφορικά στη Θεσσαλονίκη, ενώπιον της επιτροπής που έχει ορίσει η διοίκηση του ΟΣΕ» είπε, τέλος, για την εκπαίδευση που έχει λάβει.


Ο 59χρονος κατάλαβε τι έγινε όταν ενημερώθηκε από την Πυροσβεστική!

Στην απολογία του ενώπιον της ανακρίτριας Λάρισας ο 59χρονος σταθμάρχης αναφέρθηκε εκτενώς και σε όσα προηγήθηκαν των μοιραίων αποφάσεων που πήρε, εξαιτίας των οποίων έχασαν τις ζωές τους 57 άνθρωποι!

Οπως εξήγησε, αρχικά ενημερώθηκε από συνάδελφό του πως στο Παλαιοφάρσαλο είχαν πέσει ηλεκτροφόρα καλώδια στην αμαξοστοιχία 56, η οποία εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη, με αποτέλεσμα να αποκοπεί η γραμμή ανόδου από το Παλαιοφάρσαλο μέχρι τη Λάρισα.

«Για τον λόγο αυτό, λοιπόν, η κυκλοφορία μέχρι τον σταθμό της Λάρισας θα έπρεπε να γίνει σε μονή γραμμή και συγκεκριμένα στη γραμμή καθόδου Παλαιοφάρσαλου – Λάρισας, με αποτέλεσμα η συγκεκριμένη αμαξοστοιχία να μπει στον σταθμό Λάρισας ανάποδα. Εάν η αμαξοστοιχία ερχόταν κανονικά, θα έπρεπε να κινηθεί στη δεύτερη γραμμή, η οποία είναι γραμμή ανόδου, λόγω όμως της ανωτέρω βλάβης για να κινηθεί από Παλαιοφάρσαλο προς Λάρισα θα έπρεπε να κινηθεί στην πρώτη γραμμή, που είναι η γραμμή καθόδου, και μέσω παρακαμπτήριας στη Λάρισα να μπει στη γραμμή ανόδου. Ετσι, θα έπρεπε να κινηθούν όλες οι αμαξοστοιχίες από Παλαιοφάρσαλο προς Λάρισα μέχρι να αποκατασταθούν οι βλάβες» είπε ο προφυλακισμένος σταθμάρχης και εν συνεχεία περιέγραψε τα λάθη που οδήγησαν στο πολύνεκρο δυστύχημα. Ακόμη πιο σοκαριστική, όμως, είναι η παραδοχή του ότι συνειδητοποίησε τι είχε συμβεί μόλις ενημερώθηκε από την Πυροσβεστική!

Τέλος, εγείρει ερωτήματα η πληροφορία ότι ο 59χρονος βρισκόταν σε υπηρεσία για πέμπτη συνεχή νύχτα, παρόλο που είχε μετακινηθεί στη νέα θέση του πριν από πέντε ημέρες!

{{-PCOUNT-}}15{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Κορυφαίες Ειδήσεις

Προτεινόμενα