Κάθε όχημα της ΟΣΥ Α.Ε.είναι στα… πιτ 24 ημέρες τον χρόνο, κάτι που οδηγεί σε οικονομικές απώλειες
Ρεπορτάζ
Φώτης Κόλλιας
Με το σημερινό σχεδιασμό κάθε λεωφορείο της ΟΣΥ Α.Ε. χάνει 24 ημέρες τον χρόνο (εξαιτίας βλαβών), αριθμός που, αν πολλαπλασιαστεί επί τα 1.350 οχήματα, οδηγεί το ύψος των μηνιαίων απωλειών συγκοινωνιακού έργου σε αστρονομικά νούμερα, σύμφωνα με στελέχη της κρατικής εταιρίας. Ετσι, την ίδια στιγμή που λείπουν από την ημερήσια κίνηση περί τα 90 λεωφορεία, η καλύτερη διαχείριση του στόλου θα μπορούσε να εξασφαλίσει όχι μόνο τα συγκεκριμένα οχήματα, αλλά πολύ περισσότερα!
Οπως εξηγούν, ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα της ΟΣΥ είναι η μη αξιοποίηση του τροχαίου υλικού της. Σε όλη την Ευρώπη τα αστικά λεωφορεία φτάνουν το 1.000.000 χιλιόμετρα στη δεκαετία, στην ΟΣΥ φτάνουν αυτά τα χιλιόμετρα σε 20 χρόνια! «Το 1.000.000 χιλιόμετρα δεν είναι ένα τυχαίο νούμερο, είναι ένας αριθμός που έχει να κάνει με την απόσβεση της αξίας του οχήματος, την παραγωγική αξιοποίησή του και τις τυχόν εργατοώρες επισκευών του» λένε τα στελέχη των αστικών συγκοινωνιών.
Οι ίδιοι παραδέχονται: «Στην ΟΣΥ είναι άγνωστα πράγματα αυτά. Ετσι, σε όλες τις ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις κυκλοφορούν σύγχρονα οχήματα, ενώ, αντίθετα, στην Αθήνα έχουμε οχήματα εικοσαετίας, ενεργοβόρα, ρυπογόνα και ανακατασκευασμένα με τεράστιο κόστος. Με λίγα λόγια, τα οχήματα της ΟΣΥ δεν κάνουν απόσβεση της αγοράς τους ποτέ».
Τα ίδια στελέχη εξηγούν επίσης: «Το πρόβλημα εντείνεται καθημερινά και έχει να κάνει με τον τρόπο επάνδρωσης και δρομολόγησης των λεωφορείων, που μπορεί να γίνεται ηλεκτρονικά αλλά βασίζεται στη φιλοσοφία των ιδιοκτητών της δεκαετίας του ’70 που ήθελαν το λεωφορείο τους να κάνει όσο το δυνατόν λιγότερα χιλιόμετρα για να το κληροδοτήσουν στον γιο τους καινούργιο»!
Ερχεται το e-εισητήριο
Αντίτιμο ανάλογα με την απόσταση που θα διανύει και όχι για το σύνολο της διαδρομής θα πληρώνει ο επιβάτης των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας από τον Ιανουάριο του 2017. Με το ηλεκτρονικό εισιτήριο, που θα αντικαταστήσει το χάρτινο, θα μειωθούν οι τιμές για τις σύντομες διαδρομές και θα υπάρξουν αυξήσεις για τις πιο μακρινές. Οπως επισημαίνει ο ΟΑΣΑ, ουσιαστικά το επιβατικό κοινό θα χρησιμοποιεί μία «έξυπνη» κάρτα, η οποία θα είναι προσωποποιημένη και θα τροφοδοτείται με ένα ποσό (μέσω πιστωτικών καρτών, από το διαδίκτυο, στα γκισέ κ.λπ.). Αυτό το ποσό θα μειώνεται κάθε φορά που θα την περνάει ο επιβάτης μπροστά από ένα ειδικό ακυρωτικό μηχάνημα.
Τα νέα ακυρωτικά μηχανήματα θα λειτουργήσουν από αρχές Ιανουαρίου στα λεωφορεία, στα τρόλεϊ και το τραμ, ενώ από το καλοκαίρι του 2017 θα τεθούν σε λειτουργία στους σταθμούς του μετρό, του ηλεκτρικού και του προαστιακού νέες μπάρες εισόδου – εξόδου στις οποίες η διέλευση των επιβατών θα επιτρέπεται μόνο μέσω του ηλεκτρονικού εισιτηρίου.