«Πάμε για ορθοπεταλιές» στο κέντρο της Αθήνας! Στην αρχή ήταν λίγοι -και κατά πολλούς τρελοί- αυτοί που «έπαιζαν το κεφάλι τους» ανάμεσα στα αυτοκίνητα. Οργάνωσαν ποδηλατοπορείες, έκαναν μελέτες, προτάσεις στο υπουργείο Μεταφορών και δημιούργησαν μια νέα οικολογική και υγιεινή τάση. Οι λάτρεις του δίτροχου μέσου στο λεκανοπέδιο Αττικής αυξάνονται και πληθύνονται, διεκδικούν, και ήρθε η ώρα να… δικαιωθούν.
Από σήμερα οι λεωφορειολωρίδες μετατρέπονται σε ποδηλατοδρόμους σε αρκετά σημεία της πόλης. Ετσι, καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας θα επιτρέπεται η κυκλοφορία ποδηλάτων στις λεωφορειολωρίδες εντός δακτυλίου, αρχικά δοκιμαστικά, έως τις 18 Σεπτεμβρίου. Το μέτρο θα επανεξεταστεί τον Σεπτέμβριο, ώστε να εκτιμηθεί η επίπτωσή του στη λειτουργία των λωρίδων αποκλειστικής κυκλοφορίας των μέσων μαζικής μεταφοράς.
Κάποιοι θεωρούν την πρόταση… τρελή και ιδιαίτερα επικίνδυνη. Μάλιστα, μέλη του Συλλόγου Συγκοινωνιολόγων με επιστολή τους ζήτησαν να μην εφαρμοστεί. Ομως ο Σύλλογος ΠοδηλάτΙΣΣες, που προσπαθούσε εδώ και χρόνια να βρεθεί λύση, πανηγυρίζει τη -μικρή έστω- νίκη του. «Τρελό είναι να ελπίζουμε ότι θα βρεθούν χρήματα, χώρος και χρόνος για να φτιαχτεί σωστό δίκτυο ποδηλατοδρόμων στην Αθήνα» σχολιάζει ο συγκοινωνιολόγος – πολεοδόμος και καθηγητής του ΕΜΠ Θάνος Βλαστός. «Μέχρι στιγμής οι ποδηλάτες ήταν αναγκασμένοι να κινούνται στη μεσαία λωρίδα, κάτι που είναι σίγουρα ακόμη πιο επικίνδυνο» σημειώνει. Αυτό που, σύμφωνα με τον κ. Βλαστό, μπορεί να γίνει προοδευτικά είναι «να διεκδικήσουμε να φαρδύνουν οι λεωφορειολωρίδες».
«Αν περιμέναμε να γίνουν όλες οι συνθήκες κατάλληλες για να βγούμε να ποδηλατήσουμε, τότε όλοι θα κάναμε μόνο στατικό ποδήλατο στο σαλόνι» σχολιάζουν οι ΠοδηλάτΙΣΣες. Σύμφωνα με τη Λυδία Χατζηαλεξίου, μέλος της ομάδας, οι ποδηλάτες χρησιμοποιούσαν ήδη εδώ και πολλά χρόνια τις λεωφορειολωρίδες για τις μετακινήσεις τους και το σωματείο του ΟΑΣΑ έχει διαβεβαιώσει ότι δεν έχουν σημειωθεί προβλήματα. «Η χρήση των λεωφορειολωρίδων γίνεται πλέον νόμιμη για εμάς» σημειώνει. Το μέτρο εκτιμάται ότι θα πάρει μόνιμη ισχύ από τον Σεπτέμβριο, ενώ οι ποδηλάτες προσβλέπουν σε επέκταση του επιτρεπόμενου δικτύου και σε δημιουργία θέσεων στάθμευσης για τα ποδήλατα.
Επίσης, ελπίζουν ότι σιγά σιγά θα εκπαιδευτούν και οι οδηγοί να τους σέβονται στον δρόμο και… ίσως να μη γεμίζουν με αυτοκίνητα τις λεωφορειολωρίδες, για να είναι το ποδήλατο πραγματικά γρήγορο. «Χαλάνδρι – Σύνταγμα 34 λεπτά…» γράφει ένα μέλος των ποδηλατών Αθήνας στον λογαριασμό τους στο twitter. «Αν δεν ήταν γεμάτη αυτοκίνητα η λεωφορειολωρίδα, ακόμα καλύτερα. Σύντομα όμως…»
Το μέτρο αφορά τους εξής δρόμους:
Βασιλίσσης Σοφίας
Κατεύθυνση προς περιφέρεια: μεταξύ Ακαδημίας και Πυρρή
Κατεύθυνση προς κέντρο: μεταξύ Τσόχα και Ακαδημίας
Φειδιππίδου
Μεταξύ Μεσογείων και Κηφισίας
Σταδίου
Mεταξύ Γ. Σταύρου και Βουκουρεστίου
Βασιλέως Κωνσταντίνου
Και στις δύο κατευθύνσεις: μεταξύ Βασιλίσσης Ολγας και Βασιλέως Αλεξάνδρου
Πατησίων
Κατεύθυνση προς περιφέρεια: μεταξύ Στουρνάρη και Μετσόβου
Κατεύθυνση προς κέντρο: μεταξύ Αλεξάνδρας και Πανεπιστημίου
Συγγρού
Κατεύθυνση προς κέντρο: μεταξύ Ζίννη και Διάκου
Ακαδημίας
Μεταξύ της Πλ. Κάνιγγος και της οδού Ιπποκράτους
Μαυρομματαίων
Μεταξύ Βασ. Ηρακλείου και Ιουλιανού
Ηπείρου
Μεταξύ Αχαρνών και Πατησίων
Ιπποκράτους
Μεταξύ Κατσώνη και Σόλωνος
Χαρ. Τρικούπη
Μεταξύ Ναυαρίνου και Ξιφίου
Αλεξάνδρας
Κατεύθυνση προς κέντρο: Σε όλο το μήκος
Κατεύθυνση προς περιφέρεια: Μεταξύ Πατησίων και Σούτσου
Σωκράτους
Μεταξύ Αγ. Κωνσταντίνου και Πειραιώς
Ερατοσθένους
Κατεύθυνση προς κέντρο: σε όλο το μήκος
Παπαδιαμαντοπούλου
Μεταξύ Μιχαλακοπούλου και Βασιλίσσης Σοφίας
Νεκταρία Σταμούλη