«Είναι ανυπολόγιστη» είχε δηλώσει παλιότερα η σχεδιάστρια του οίκου μόδας Rodarte, μιλώντας για την επιρροή που ασκούσε στους νεότερους συναδέλφους του ο θρυλικός Κριστόμπαλ Μπαλεντσιάγκα. Βέβαια, δεν ήταν μόνο το «σινάφι» του εκείνο το οποίο έβγαζε το καπέλο στον διάσημο Βάσκο σχεδιαστή. Οι γαλαζοαίματες Γκρέις Κέλι και δούκισσα του Ουίνδσορ έκαναν συχνά-πυκνά εμφανίσεις φορώντας τις σινιέ δημιουργίες του, ενώ η Ζακλίν Κένεντι είχε πάντα στην ντουλάπα της τσάντες με την υπογραφή του.
Τον κορυφαίο σχεδιαστή, λοιπόν, αποφάσισαν να τιμήσουν όχι οι Παριζιάνοι όπου μεγαλούργησε ο Μπαλεντσιάγκα, αλλά οι συντοπίτες του στην πόλη Γκετάρια της Ισπανίας, δημιουργώντας ένα επιβλητικό μουσείο προς τιμήν του.
Παρόντες στα εγκαίνια, η βασίλισσα της Ισπανίας Σοφία και ο Γάλλος σχεδιαστής Ιμπέρ ντε Ζιβανσί, που έκοψαν την κορδέλα.
Για την πρώτη περιοδική του έκθεση ο χώρος φιλοξενεί 70 φορέματα του Μπαλεντσιάγκα αλλά και είκοσι αξεσουάρ τα οποία επιλέχθηκαν από ένα πλήθος 1.200 δημιουργιών για να «γεμίσουν» το μουσείο.
Μάλιστα, κάποια ενδύματα τα δώρισαν φανατικοί συλλέκτες και λάτρεις των στιλάτων σχεδίων του, όπως η φημισμένη Μπάνι Μέλον και η Μόνα βον Μπίσμαρκ, ενώ είναι χαρακτηριστικό ότι τα «εκθέματα» ανά τακτά χρονικά διαστήματα θα εναλλάσσονται, έτσι ώστε να παρουσιαστούν στο κοινό όσο το δυνατόν περισσότερα.
«Εχουμε πολλά κομμάτια που έχουν δημιουργηθεί προτού ο σχεδιαστής εγκατασταθεί στο Παρίσι. Από τη δεκαετία του ’20 και του ’30, κομμάτια σπάνια» εξηγεί η επιμελήτρια της έκθεσης Μιρέν Αρθαλούθ.
Το… αρχαιότερο κομμάτι της πλούσιας συλλογής, ένα παλιό και φθαρμένο σύνολο, ασορτί σακάκι και φούστα, το οποίο έραψε ο σχεδιαστής για την ξαδέλφη του για τον μήνα του μέλιτός της!
Οσο για τις δημιουργίες που ξεχωρίζουν σε αυτόν τον ανεκτίμητο ενδυματολογικό θησαυρό; Αυτές δεν είναι άλλες από τα φορέματα που είχαν «παραγγείλει» στον Μπαλεντσιάγκα η Γκρέις Κέλι, η Μάρλεν Ντίτριχ, η Γκρέτα Γκάρμπο αλλά και η βασίλισσα Φαμπιόλα του Βελγίου. Η γαλαζοαίματη Φαμπιόλα, μάλιστα, ήταν εκείνη που έφερε τον ταλαντούχο Κριστόμπαλ στα σαλόνια της υψηλής ραπτικής.
Ο Γαλλοϊσπανός σχεδιαστής μόδας γεννήθηκε το 1895 στην Γκετάρια και πήρε τα πρώτα μαθήματα ραπτικής παρακολουθώντας τη μητέρα του. Το 1914 ανοίγει τον πρώτο οίκο μόδας στη βασκική πόλη του Σαν Σεμπαστιάν, ενώ αργότερα θα επεκτείνει τις επιχειρηματικές του δραστηριότητες σε Μαδρίτη και Μπαρτσελόνα.
Ο ισπανικός εμφύλιος ανάγκασε τον Μπαλεντσιάγκα να εγκαταλείψει την Ισπανία και να εγκατασταθεί στην πρωτεύουσα της μόδας, το Παρίσι, εκεί όπου τα σχέδιά του έγιναν ανάρπαστα.
Ο Μπαλεντσιάγκα έκλεισε τον ομώνυμο οίκο το 1968, σε ηλικία 74 ετών, έπειτα από τριάντα χρόνια παρουσίας. Σήμερα ο οίκος ανήκει στο Gucci Group, ενώ την καλλιτεχνική διεύθυνση έχει αναλάβει ο Νικολάς Γκεσκέρ.
Θαυμασμός για τα φορέματα των πρώτων κυριών
Η έξωμη λευκή τουαλέτα από μουσελίνα που η Μισέλ Ομπάμα φορούσε στην ορκωμοσία του συζύγου της, το εντυπωσιακό φόρεμα σε ανοιχτό πράσινο, με το οποίο η Μπέτι Φορντ είχε εμφανιστεί κατά τη διάρκεια ενός προεδρικού δείπνου, αλλά και πολλές ακόμη δημιουργίες «πρωταγωνιστούν» -μεταξύ άλλων εκθεμάτων-στο Μουσείο Αμερικανικής Ιστορίας στην Ουάσινγκτον. Τα 24 φορέματα των πρώτων κυριών της Αμερικής είναι εδώ και περίπου δύο χρόνια μόνιμα εκθέματα του εν λόγω μουσείου και τα οποία δεν θα μπορούσε να μη θαυμάσει από κοντά η λάτρης της κομψότητας, βασίλισσα Μαργαρίτα Β’ της Δανίας, στο πλαίσιο της επίσκεψής της στις ΗΠΑ.
Γιώτα Βαζούρα