Μπορεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να ήταν -για λόγους προστασίας των καταναλωτών- κάθετα αντίθετη για το γάμο Ολυμπιακής και Aegean, όμως άλλα φαίνεται ότι κάνουν… η νύφη κι ο γαμπρός. Οι δύο εταιρίες φαίνεται ότι δεν πτοήθηκαν από το μπλοκάρισμα της συγχώνευσης. Προχώρησαν σε ανακατανομή του δικτύου τους η οποία, όπως καταγγέλλεται από πολλές πλευρές, μπορεί να οδηγήσει σε κατάσταση μονοπωλίου στην ελληνική αγορά αερομεταφορών, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την τσέπη των ταξιδιωτών. Ηδη υπάρχουν αυξήσεις στις τιμές εισιτηρίων που όχι μόνο χτυπούν καμπανάκι, αλλά αδειάζουν και τα πορτογόλια των επιβατών.
Σύμφωνα με τον σύμβουλο της καταναλωτικής οργάνωσης ΕΚΠΟΙΖΩ και συγκοινωνιολόγο Χαράλαμπο Φωκά, η Olympic Air έχει πλέον αλλάξει επιχειρησιακό πλάνο, περικόπτοντας δρομολόγια προς τους «πρωτοκλασάτους» ευρωπαϊκούς προορισμούς και εκχωρώντας «ζωτικό χώρο» στην Aegean. Πλέον η δραστηριότητά της περιορίζεται στο εσωτερικό και την περιοχή της νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Στις 26 Μαρτίου η Ολυμπιακή ανέστειλε τις πτήσεις σε Λονδίνο, Βρυξέλλες, Βιένη και Παρίσι, ενώ ταυτόχρονα ενίσχυσε τις συνδέσεις εσωτερικού. Λίγο αργότερα η Aegean αγόρασε από το «έτερόν της ήμισυ» τις «χρυσοφόρες» χρονοθυρίδες (slots) στο αεροδρόμιο Heathrow του Λονδίνου και Charles de Gaulle του Παρισιού. Οπως καταγγέλλουν ταξιδιωτικοί πράκτορες, λίγο μετά την εξαγορά και χωρίς καμία προειδοποίηση, η Aegean ανέβασε τη Μεγάλη Τρίτη 19 Απριλίου κατά 35 ευρώ (13%) τις τιμές των ναύλων προς Λονδίνο και Παρίσι. Σύμφωνα με τα λεγόμενά τους, η κίνηση αυτή γεννά πολλά ερωτήματα για τον λόγο που έγινε.
Η επικινδυνότητα για δημιουργία μονοπωλίου είναι ακόμη μεγαλύτερη στις πτήσεις εσωτερικού, σύμφωνα με τον κ. Φωκά. «Στο εξωτερικό η κατάσταση είναι καλύτερη, καθώς λόγω των ξένων αεροπορικών εξακολουθεί να υπάρχει ανταγωνισμός». Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε η ΕΚΠΟΙΖΩ και την οποία απέστειλε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού, η Aegean αποχώρησε από τα δρομολόγια Αθήνα – Κεφαλονιά και Αθήνα – Λήμνος προς όφελος, όπως φαίνεται, της Olympic Air. Η αποχώρηση της Aegean συνοδεύτηκε «όλως τυχαίως» από αύξηση περίπου 40 ευρώ στον μετ’ επιστροφής ναύλο. Μεγάλες αντιδράσεις έχει πυροδοτήσει και η αποχώρηση της Aegean από τα Ιωάννινα, αφήνοντας την Olympic Air να εκτελεί τις πτήσεις εκεί με ιδιαίτερα αυξημένες τιμές.
Το ερώτημα που προκύπτει είναι ποια είναι η στάση της Ελληνικής Επιτροπής Ανταγωνισμού, η οποία έχει κληθεί να ελέγξει εάν οι δύο εταιρίες έχουν προχωρήσει σε μονοπωλιακές πρακτικές. Ομως, τέσσερις μήνες μετά την απόφαση της Κομισιόν, δεν έχει ακόμη παρέμβει. Στο μεταξύ οι καταναλωτές είναι αναγκασμένοι να πληρώνουν τσουχτερά εισιτήρια σε μια εποχή που τα εισοδήματα τους καταρρέουν.
Νεκταρία Σταμούλη