Εσωτερική έκθεση της Hellenic Train κατονομάζει ως εντολέα των παρεμβάσεων στον τόπο του εγκλήματος τον Γιάννη Ξιφαρά
Εσωτερική έκθεση της Hellenic Train «δείχνει» ως εντολέα του μπαζώματος στα Τέμπη τον τότε γενικό γραμματέα του υπουργείου Μεταφορών το επίμαχο διάστημα Γιάννη Ξιφαρά. Πρόκειται περί αποκάλυψης «βόμβας», που αποδεικνύει πλέον περίτρανα και με αδιαμφισβήτητα ντοκουμέντα αυτό που το Μαξίμου προσπαθεί επί δύο χρόνια να αποφύγει με κάθε τρόπο: ότι πίσω από την καταστροφή όλων των πειστηρίων στον χώρο της τραγωδίας βρισκόταν η κυβέρνηση και μόνο. Η δημοσιογραφική ερευνητική ομάδα «Data Journalists» και ο Αρης Χατζηγεωργίου έφεραν χθες στο φως την έκθεση για λογαριασμό της Hellenic Train σχετικά με τα γεγονότα εκείνων των ημερών.
Το στέλεχος της εταιρίας αναφέρει μεταξύ άλλων: «Το μεσημέρι (της Παρασκευής 3/3/2023) ενημερώθηκα από τον κ. Ξιφαρά ότι το κατεστραμμένο τροχαίο υλικό πρέπει να απομακρυνθεί μέχρι τη Δευτέρα το πρωί». Και συνεχίζει εξηγώντας ότι η εντολή ήταν να ολοκληρωθεί η διαδικασία μέχρι το Σαββατοκύριακο, δηλαδή τέσσερις ημέρες μετά το τραγικό δυστύχημα. Μέχρι τότε «έπρεπε» να έχουν απομακρυνθεί όλα τα συντρίμμια των τρένων, ώστε τουλάχιστον μία από τις δύο τροχιές να παραδοθεί τη Δευτέρα το πρωί για να ξεκινήσει εργασίες ο ΟΣΕ. Λες και τα δρομολόγια θα ξεκινούσαν αμέσως, ενώ πέρασε ένας ολόκληρος μήνας μέχρι να συμβεί αυτό…
Είναι ξεκάθαρο ότι η κυβέρνηση πίεζε διά του γενικού γραμματέα Μεταφορών να υπάρξουν παρεμβάσεις στο έδαφος από τα πρώτα 24ωρα. Ηταν τόσο ισχυρό το πρέσινγκ για το μπάζωμα, που αγνοήθηκαν ακόμα και οι εισαγγελικές εντολές να μην υπάρξει αλλοίωση. Οπως περιγράφει η έκθεση για την Παρασκευή 3 Μαρτίου 2023, «ενημερώθηκα από τον κ. Βλαχογιάννη, αρμόδιο της Αστυνομίας για την προανάκριση, ότι με εντολή εισαγγελέα δεν πρέπει να απομακρυνθούν όλα τα επιβατικά οχήματα από τη Λάρισα και να μεταφερθούν σε ένα σημείο μέχρι το τέλος της έρευνας».
Εδώ, όμως, εμφανίζεται στο προσκήνιο ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Μεταφορών Γιάννης Ξιφαράς: «Το μεσημέρι ενημερώθηκα από τον κ. Ξιφαρά ότι το κατεστραμμένο τροχαίο υλικό πρέπει να απομακρυνθεί το συντομότερο δυνατό» γράφει το στέλεχος της Hellenic Train. Απ’ όσα γνωρίζουμε έως τώρα, την ίδια εκείνη ημέρα πραγματοποιήθηκε η επιτόπια σύσκεψη στην οποία συμμετείχαν οι Τριαντόπουλος, Ξιφαράς και Αγοραστός, και εκεί λήφθηκε η απόφαση για το «μπάζωμα».
Υψηλής αξίας για την υπόθεση είναι και άλλα στοιχεία από την εσωτερική έκθεση της Hellenic Train. Αναφέρεται πως «βρέθηκαν πετρελαϊκά υπολείμματα του τροχαίου υλικού στο κανάλι απορροής και… καθαρίστηκαν με στουπιά και υφάσματα. Το κανάλι παραδόθηκε καθαρό τη Δευτέρα. Τα πανιά που χρησιμοποιήθηκαν τοποθετήθηκαν σε δοχεία για να αντιμετωπιστούν ως σκουπίδια». Δηλαδή, αποφασίστηκε να πεταχτούν στον κάδο χρήσιμα πειστήρια.
Αίσθηση προκαλεί ότι δεν γίνεται καμία περιγραφή σχετικά με τη φωτιά που καίει για αρκετές ώρες, τις αναθυμιάσεις και τα χημικά εγκαύματα που έχουν υποστεί αποδεδειγμένα πυροσβέστες και επιβάτες. Το στέλεχος της Hellenic Train διαψεύδει όσα ειπώθηκαν από την κυβέρνηση για τον αγωγό φυσικού αερίου: «Διαμορφώθηκε χώρος στην πλευρά του επιβατικού τρένου, ώστε να μπορούν να στηθούν και οι δύο μεγάλοι γερανοί για την απομάκρυνση των βαγονιών. Να σημειωθεί ότι στην περιοχή δίπλα από τη γραμμή διέρχεται ο κεντρικός αγωγός φυσικού αερίου. Για τον λόγο αυτόν σημειώθηκε η πορεία του και περιορίστηκε ο χώρος όπου μπορούσαν να στηθούν τα πόδια του γερανού».
Η κυβέρνηση, όμως, έχει ισχυριστεί ότι απομακρύνθηκαν χώματα (που θα μπορούσαν να περιέχουν κρίσιμες αποδείξεις, αλλά και ανθρώπινα υπολείμματα) για να στερεωθεί το έδαφος και να μην κινδυνεύσει ο αγωγός που περνά από κάτω. Η αναφορά της Hellenic Train λέει σαφώς ότι σημάνθηκε ο χώρος που περνά ο αγωγός και οι γερανοί πάτησαν μακριά από αυτόν.
Δεξί χέρι Καραμανλή – Γεραπετρίτη, έδινε deadline για εργασίες στα Τέμπη
Ο Ξιφαράς παραμένει στο απυρόβλητο από την κυβέρνηση, παρότι εις βάρος του Αγοραστού έχουν ασκηθεί διώξεις, ενώ για τον Τριαντόπουλο θα γίνει προανακριτική. Παρά τον έτσι κι αλλιώς κρίσιμο ρόλο του στο υπουργείο Μεταφορών, ο Ξιφαράς προστατεύτηκε και από τη χειραγωγούμενη Εξεταστική, που ουδέποτε τον κάλεσε να καταθέσει. Ο Ξιφαράς ήταν εκείνος που διαχειριζόταν τα θέματα του σιδηροδρόμου τόσο επί Κ. Αχ. Καραμανλή όσο και αμέσως μετά επί Γ. Γεραπετρίτη. Ηταν το ίδιο πρόσωπο που προτού έρθει ως γενικός γραμματέας στο υπουργείο το 2021, ήταν από το 2019 σύμβουλος στη διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ και αρμόδιος ακριβώς για έργα όπως εκείνα της σύμβασης 717 (σηματοδότηση-τηλεδιοίκηση-ETCS) που δεν ολοκληρώθηκαν, αλλά θα απέτρεπαν τους θανάτους στα Τέμπη.
Είναι μηχανικός και ισχυρό συνδικαλιστικό στέλεχος της Νέας Δημοκρατίας στο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ), ενώ πήγε στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών τον Μάρτιο του 2021, με υπουργό τον Κ. Αχ. Καραμανλή. Ο κ. Ξιφαράς ήταν ο βασικός δίαυλος των κυβερνητικών εντολών προς τους Ιταλούς της Hellenic Train και γνώριζε πολύ καλά την κατάσταση του ελληνικού σιδηροδρόμου. Ο Maurizio Capotorto κλήθηκε να καταθέσει στην Εξεταστική και βρέθηκε να κατηγορείται για ψευδορκία, αλλά ο Ξιφαράς έλαμψε διά της απουσίας του και ποτέ δεν κλήθηκε, παρά τα συνεχή αιτήματα βουλευτών της αντιπολίτευσης. Η πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) ανέφερε πως όλα αυτά τα χρόνια δεν είχε ποτέ συναντήσει τον υπουργό Καραμανλή, αλλά είχε στενή συνεργασία με τον Γ. Ξιφαρά.
Επίσης, ήταν ο Γ. Ξιφαράς που είχε υπογράψει για τη σύσταση της «επιτροπής Γεραπετρίτη», η οποία εκπόνησε ένα ταχύρρυθμο πόρισμα για τα Τέμπη πριν από τις εκλογές του 2023. Ο Γιάννης Ξιφαράς ήταν ένας από τους γενικούς γραμματείς που παρέμειναν στην ίδια θέση μετά τις εκλογές του 2023 και συνέχισε να ασχολείται με τα θέματα του σιδηροδρόμου. Απομακρύνθηκε αθόρυβα και χωρίς αιτιολογία τον Σεπτέμβριο του 2024.