Το υπ. Μετανάστευσης πετάει εκτός την πλειονότητα των ενδιαφερομένων και περιορίζεται πρακτικά στους ίδιους και τους ίδιους αναδόχους
Ολο και πιο περίεργα είναι όσα συμβαίνουν στο υπουργείο Μετανάστευσης με τον διαγωνισμό των ΤΑΜΕΥ που διαρκώς προκηρύσσονται και ακυρώνονται, επειδή οι όροι τους θεωρούνται σκανδαλώδεις.
- Από τον Βασίλη Γαλούπη
Τώρα έρχεται ξανά στο προσκήνιο ο «καταραμένος» διαγωνισμός, αυτή τη φορά με προσθαφαιρέσεις ξεκάθαρα «φωτογραφικών» όρων. Και μόνο αυτό το γεγονός θα έπρεπε να μην επιτρέψει καν την προκήρυξή του, όχι τουλάχιστον σε ένα ευνομούμενο κράτος.
Συγκεκριμένα, προχθές 25 Νοεμβρίου το υπουργείο Μετανάστευσης προκήρυξε τον ανοιχτό διαγωνισμό μέσω ΕΣΗΔΗΣ για «τεχνική βοήθεια ειδικών δράσεων των ΤΑΜΕΥ 2021-27, με εκτιμώμενη αξία 4,8 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ)». Ο διαγωνισμός αφορά τα Ταμεία Ασύλου – Μετανάστευσης και Εσωτερικής Ασφάλειας, και χωρίζεται σε δύο τμήματα:
ΤΜΗΜΑ 1: Τεχνική βοήθεια του Θεματικού Μέσου του Ταμείου Ασύλου, Μετανάστευσης και Ενταξης (ΤΑΜΕ) 2021-2027, του Θεματικού Μέσου Χρηματοδοτικής Στήριξης για τη Διαχείριση των Συνόρων και την Πολιτική Θεωρήσεων (ΜΔΣΘ) και Ταμείο Εσωτερικής Ασφάλειας (ΤΕΑ) 2021-2027.
ΤΜΗΜΑ 2: Δράσεις δημοσιότητας του Θεματικού Μέσου του Ταμείου Ασύλου, Μετανάστευσης και Ενταξης (ΤΑΜΕ) 2021-2027, του Θεματικού Μέσου Χρηματοδοτικής Στήριξης για τη Διαχείριση των Συνόρων και την Πολιτική Θεωρήσεων (ΜΔΣΘ) και Ταμείο Εσωτερικής Ασφάλειας (ΤΕΑ) 2021-2027.
Η αξία
Σύμφωνα με τον διαγωνισμό, η συνολική εκτιμώμενη αξία του Τμήματος 1, με το δικαίωμα προαίρεσης, ανέρχεται τελικά στα 10,9 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ και για το Τμήμα 2 στα 992.000 ευρώ. Καταληκτική ημερομηνία για προσφορές είναι η 27η Δεκεμβρίου. Ομως στη σελ. 22 (από τις 100 σελίδες της προκήρυξης) συμπεριλαμβάνονται πλέον και ανεξήγητοι όροι για την οικονομική επάρκεια των πιθανών ενδιαφερομένων, που μόνο «φωτογραφικοί» μπορούν να θεωρηθούν.
Συγκεκριμένα:
«Για το ΤΜΗΜΑ 1 (Υπηρεσίες παροχής συμβουλών σε θέματα διαχείρισης έργων, υπηρεσίες παροχής επιχειρηματικών συμβουλών και συμβουλών σε θέματα διαχείρισης κ.ά.). Αρχική εκτιμώμενη αξία 4,4 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ, 5,4 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ, συνολική εκτιμώμενη αξία με το δικαίωμα προαίρεσης 10,9 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ.
Α) Οσον αφορά την τεχνική και επαγγελματική ικανότητα για την παρούσα διαδικασία σύναψης συμφωνίας-πλαίσιο, οι οικονομικοί φορείς απαιτείται κατά τη διάρκεια των τελευταίων τριών (3) ετών (2021-2022-2023) και μέχρι την καταληκτική ημερομηνία υποβολής των προσφορών να έχουν ολοκληρώσει επιτυχώς:
• Τουλάχιστον τρεις (3) συγχρηματοδοτούμενες συμβάσεις παροχής υπηρεσιών τεχνικής υποστήριξης φορέων του Δημοσίου ή του ευρύτερου δημόσιου τομέα, συνολικής συμβατικής αμοιβής τουλάχιστον 4 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων η μία σύμβαση να περιλαμβάνει παροχή υπηρεσιών σε Διαχειριστική Αρχή, συμβατικής αξίας τουλάχιστον 1.000.000 ευρώ.
• Μία (1) συγχρηματοδοτούμενη σύμβαση παροχής υπηρεσιών διαχείρισης στον τομέα μετανάστευσης ή εσωτερικών υποθέσεων, συμβατικής αξίας τουλάχιστον 400.000 ευρώ».
«ΓΙΑ ΤΟ ΤΜΗΜΑ 2 (Υπηρεσίες διαφήμισης και μάρκετινγκ, Υπηρεσίες εκδηλώσεων κ.ά.).
Α) Οσον αφορά την τεχνική και επαγγελματική ικανότητα για την παρούσα διαδικασία σύναψης συμφωνίας-πλαίσιο, οι οικονομικοί φορείς απαιτείται κατά τη διάρκεια των τελευταίων τριών (3) ετών (2021-2022-2023 και μέχρι την καταληκτική ημερομηνία υποβολής των προσφορών να έχουν ολοκληρώσει επιτυχώς:
• Τουλάχιστον πέντε (5) συμβάσεις που να έχουν αντικείμενο συναφές με ένα ή περισσότερα από τα ακόλουθα: Εκπόνηση επικοινωνιακής στρατηγικής ή/ και σχεδίου δράσεων επικοινωνίας, Σχεδιασμός και υλοποίηση προγραμμάτων προβολής στα ΜΜΕ (π.χ. τηλεόραση, ή/και ραδιόφωνο, ή/και έντυπα, ή/και διαδίκτυο, κ.λπ.), συνολικής συμβατικής αμοιβής τουλάχιστον 150% της εκτιμώμενης αξίας του Τμήματος 2 (μη συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ και μη συμπεριλαμβανομένου του δικαιώματος προαίρεσης)».
«Διώχνει»
Στην πραγματικότητα ο διαγωνισμός «πετάει» εκτός την πλειονότητα των πιθανών υποψηφίων και περιορίζεται πρακτικά στους ίδιους και τους ίδιους αναδόχους. Πάνω σε ποια αντικειμενική βάση ορίζεται ως απαραίτητη προϋπόθεση μια εταιρία ή ένας φορέας να έχει συγκεκριμένα «τρεις συγχρηματοδοτούμενες συμβάσεις παροχής υπηρεσιών τεχνικής υποστήριξης φορέων του Δημοσίου ή του ευρύτερου δημόσιου τομέα, συνολικής συμβατικής αμοιβής τουλάχιστον 4 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων η μία σύμβαση να περιλαμβάνει παροχή υπηρεσιών σε Διαχειριστική Αρχή συμβατικής αξίας τουλάχιστον 1.000.000 ευρώ»; Γιατί να μην τεθούν ως προϋποθέσεις, για παράδειγμα, τα 3 ή 3,5 εκατ. ευρώ, για δύο ή τέσσερις συγχρηματοδοτούμενες συμβάσεις και πώς μπήκε το όριο του 1 εκατ. ευρώ -και όχι παραπάνω ή παρακάτω- για τη μία συγκεκριμένη σύμβαση παροχής υπηρεσιών σε Διαχειριστική Αρχή; Οπως και για το δεύτερο τμήμα, πώς μπορούν να εξηγηθούν οι «τουλάχιστον πέντε συμβάσεις που να έχουν αντικείμενο συναφές με ένα ή περισσότερα από τα ακόλουθα, όπως η εκπόνηση επικοινωνιακής στρατηγικής»;
Το βεβαρημένο ιστορικό του καλοκαιριού
Ομως, το ιστορικό του συγκεκριμένου υπουργείου είναι βεβαρημένο με όσα προηγήθηκαν το καλοκαίρι με τον «καταραμένο» διαγωνισμό. Με ρεπορτάζ της η «δημοκρατία» στις 26 Ιουνίου είχε φέρει στο προσκήνιο τις περίεργες αποφάσεις του πρώην υπουργού Δημήτρη Καιρίδη, όταν με διαδικασίες-εξπρές ακύρωσε και επαναπροκήρυξε τον διαγωνισμό παραμονές εκλογών, «δεσμεύοντας» και τον διάδοχό του Νίκο Παναγιωτόπουλο. Στις 30 Μαΐου το υπουργείο Μετανάστευσης είχε ανακοινώσει την «απόφαση ματαίωσης του ανοιχτού ηλεκτρονικού διαγωνισμού για τη σύναψη συμφωνίας-πλαίσιο τετραετούς διάρκειας για την τεχνική βοήθεια του θεματικού μέσου των ΤΑΜΕΥ 2021-2027 και την επαναπροκήρυξη νέου διαγωνισμού». Με διαδικασίες-εξπρές το υπουργείο δημοσιοποίησε στις 6 Ιουνίου, δηλαδή μόλις τρεις ημέρες πριν από τις ευρωεκλογές, τη νέα διακήρυξη «για την τεχνική βοήθεια του θεματικού μέσου των ΤΑΜΕΥ 2021-2027».
Μετά το δημοσίευμα της «δημοκρατίας» ο Παναγιωτόπουλος αποφάσισε στις 17 Ιουλίου 2024 να ακυρώσει τον διαγωνισμό: «Αποφασίσαμε τη ματαίωση της εν εξελίξει διαδικασίας Ανοικτού Ηλεκτρονικού Διαγωνισμού για τη Σύναψη Συμφωνίας-Πλαίσιο τετραετούς διάρκειας για την Τεχνική βοήθεια του Θεματικού Μέσου των ΤΑΜΕΥ 2021-2027, λόγω επικείμενης ουσιώδους αλλαγής των οικονομικών και τεχνικών παραμέτρων που σχετίζονται με τη διαδικασία ανάθεσης».