Στις 15 Οκτωβρίου αρχίζει επισήμως η διάθεσή του. Την επιδότηση απευθείας στην αντλία ζητούν οι πρατηριούχοι
Σε σχεδόν 20 ημέρες βγαίνει στην αγορά το πετρέλαιο θέρμανσης, με τη διάθεσή του να αρχίζει επισήμως στις 15 Οκτωβρίου. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, η τιμή του θα ξεκινήσει σε χαμηλότερα επίπεδα απ’ ό,τι πέρυσι, όταν οι τιμές είχαν χτυπήσει ακόμα μία φορά «κόκκινο», με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Εμπόρων Πρατηριούχων Ελλάδος (ΠΟΠΕΚ) να ζητά με επιστολή που απέστειλε στον υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη την επιδότηση του πετρελαίου θέρμανσης απευθείας στην αντλία.
Αν το πετρέλαιο θέρμανσης άρχιζε σήμερα να διατίθεται από τα πρατήρια και τις εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς, θα είχε πρώτη τιμή το 1,10 ευρώ ανά λίτρο. Να σημειωθεί ότι στις 15 Οκτωβρίου 2023 το πετρέλαιο θέρμανσης είχε τιμή εκκίνησης το 1,40 ευρώ ανά λίτρο, σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων.
Οι πρατηριούχοι επαναφέρουν το αίτημα που είχαν υποβάλει και πέρυσι (και δεν εισακούστηκε), που προβλέπει το φετινό προϋπολογισθέν ποσό της επιδότησης πετρελαίου θέρμανσης να δοθεί απευθείας στην αντλία.
Οπως αναφέρουν, κατά την προηγούμενη περίοδο διακίνησης, η κυβέρνηση διέθεσε για το επίδομα πετρελαίου θέρμανσης 73.400.000 ευρώ λιγότερα από τα προϋπολογισθέντα 237.000.000 ευρώ, με λογική συνέπεια να υπάρχει πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος, ώστε να ελαφρυνθούν οι ταλαιπωρημένοι και υπερφορολογημένοι (ιδιώτες και επιχειρήσεις) καταναλωτές του πετρελαίου θέρμανσης.
Πλεονεκτήματα
Η έκπτωση του πετρελαίου θέρμανσης απευθείας στην αντλία συγκεντρώνει τα εξής σημαντικά πλεονεκτήματα:
1. Ελαφρύνει και ανακουφίζει άμεσα τους καταναλωτές πετρελαίου θέρμανσης που έχουν πραγματικά ανάγκη και αδυνατούν να καταβάλουν ακέραιο εκ προοιμίου το συνολικό ποσό αγοράς θέρμανσης και όχι εκείνους (αρκετούς) που αυτοβαφτίζονται «οικονομικά αδύναμοι», προκειμένου να εκμεταλλευτούν τη λήψη επιδόματος.
Επίσης εξαλείφει άλλα παράνομα και διόλου αμελητέα παρελκόμενα στη διακίνηση του πετρελαίου θέρμανσης, όπως είναι το εμπόριο επιδόματος.
2. Οι καταναλωτές, πληρώνοντας άμεσα φτηνότερα το καύσιμο, μπορούν να προμηθευτούν μεγαλύτερη ποσότητα, ώστε να πετύχουν καλύτερη τιμή, χωρίς να δεινοπαθούν υπολογίζοντας το στενό οικονομικό περιθώριο, που τους περιορίζει να αγοράζουν πετρέλαιο με το σταγονόμετρο.
3. Οι πρατηριούχοι χρειάζονται 20% μειωμένα κεφάλαια, ήτοι λιγότερο χρηματοοικονομικό κόστος.
4. Η φθηνή τιμή του πετρελαίου θέρμανσης πάντα μειώνει το εύρος της καύσης ξυλείας και άλλων παραγώγων της, με τα αυτονόητα οικολογικά και υγειονομικά αποτελέσματα.
5. Η μείωση της τιμής έχει θετική επίπτωση στον πληθωρισμό του κράτους αλλά και στο παραγωγικό κόστος των επιχειρήσεων, που συμπαρασύρει όλη την αγορά.
6. Με τα σημερινά δεδομένα η τιμή έναρξης του πετρελαίου θέρμανσης για τις αστικές περιοχές θα πλησίαζε τα 0,90 ευρώ το λίτρο.
7. Δεν επιβαρύνεται επιπλέον ο προϋπολογισμός.
8. Καταργεί στην πράξη την αχρείαστη πλατφόρμα «Ηφαιστος», μειώνοντας το γραφειοκρατικό κόστος διαχείρισης του εν λόγω συστήματος καταχώρισης του επιδόματος πετρελαίου θέρμανσης τόσο για το κράτος όσο και για τον έμπορο, η οποία μάλιστα ανοίγει ετεροχρονισμένα, προκαλώντας το άγχος των καταναλωτών και των λογιστών να προβούν στην αίτηση, με τις κλασικές και μη εξαιρετέες αστοχίες.
9. Η χαμηλή τιμή του καυσίμου θα μειώσει το κόστος της τραπεζικής προμήθειας που καταβάλλουν οι έμποροι περίπου κατά 20%. Το συνολικό ποσό που θα πληρώσουν λιγότερο οι έμποροι για τραπεζικές προμήθειες ξεπερνά το 1.700.000 ευρώ.