Τροπολογία που κατατέθηκε στη Βουλή δίνει τη δυνατότητα να διορθωθούν αποφάσεις που εκκρεμούν στη Φορολογική Διοίκηση και στα δικαστήρια αναδρομικά από την 1η Ιανουαρίου του 2014
«Παράθυρο» για διαγραφές φόρων, προστίμων και προσαυξήσεων που έχει επιβάλει η Εφορία σε φορολογουμένους τα τελευταία 10 χρόνια ανοίγει σχετική τροπολογία που κατατέθηκε στη Βουλή από το υπουργείο Οικονομικών, στο νομοσχέδιο για το ψηφιακό τέλος συναλλαγών. Συγκεκριμένα, η διάταξη δίνει τη δυνατότητα να διορθωθούν λανθασμένες αποφάσεις της Φορολογικής Διοίκησης και μάλιστα αναδρομικά, δηλαδή από την 1η Ιανουαρίου του 2014.
Αξίζει να σημειωθεί πως η τροπολογία αναφέρεται σε φόρους και πρόστιμα που έχουν επιβληθεί και εκκρεμούν στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών ή στα διοικητικά δικαστήρια. Αυτή η διάταξη δημιουργεί πολλά ερωτηματικά, καθώς το κράτος παραδέχεται πως η Εφορία έχει προχωρήσει σε σωρεία λαθών, επιβάλλοντας πρόστιμα και προσαυξήσεις σε φορολογουμένους από… λάθος αποφάσεις! Παράλληλα, εκτιμάται πως θα υπάρξουν αρκετοί φορολογούμενοι που θα βρουν το δίκιο τους και θα «ξεμπερδέψουν» με όσα τους είχε καταλογίσει ο φοροεισπρακτικός μηχανισμός.
Ακρως αποκαλυπτική είναι η έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, η οποία θεωρεί δεδομένο πως θα προκύψει «δαπάνη ή απώλεια εσόδων κατά περίπτωση, από την ακύρωση ή επιστροφή των ποσών που έχουν βεβαιωθεί ή καταβληθεί, βάσει των πράξεων που ακυρώνονται ή διαγράφονται, κατά παρέκκλιση των διατάξεων περί παραγραφής».
Εκθεση
Με βάση την αιτιολογική έκθεση που συνοδεύει την τροπολογία, το ισχύον πλαίσιο (άρθρο 74 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας) δεν επιτρέπει στη Φορολογική Διοίκηση να εξετάσει πρόδηλα σφάλματα, στην περίπτωση που οι φορολογούμενοι έχουν προσφύγει στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών ή στα διοικητικά δικαστήρια. Ετσι, οι φορολογούμενοι πρέπει είτε να ζητήσουν από τη Φορολογική Διοίκηση να επανεξετάσει την πράξη που έχει εκδοθεί εις βάρος τους, κινδυνεύοντας να απολέσουν την προθεσμία για την άσκηση ενδικοφανούς προσφυγής ή για την προσφυγή στα δικαστήρια, είτε να αναμένουν τη λήξη της διαδικασίας ενώπιον των δικαστηρίων, χωρίς στο διάστημα αυτό η Φορολογική Διοίκηση να έχει τη δυνατότητα να διορθώσει ένα προφανές σφάλμα που έχει κάνει.
Η προτεινόμενη διάταξη επιτρέπει στη Φορολογική Διοίκηση να διορθώνει σφάλματά της ακόμη και αν υπάρχει προσφυγή στα διοικητικά δικαστήρια που είναι εκκρεμής, διορθώνοντας ταχύτερα αδικίες που μπορεί να έχουν γίνει. Δεν επέρχεται, πάντως, η οποιαδήποτε μεταβολή ως προς τις ουσιαστικές προϋποθέσεις εφαρμογής της διάταξης, για την οποία απαιτείται περιοριστικά είτε πρόδηλη έλλειψη φορολογικής υποχρέωσης είτε λογιστικά ή υπολογιστικά σφάλματα.
Η προθεσμία
Προβλέπεται, επίσης, ότι η προθεσμία για την ακύρωση πράξης που έχει προσβληθεί στα δικαστήρια και βρίσκεται σε εκκρεμοδικία λήγει ένα έτος έπειτα από τη λήξη της εκκρεμοδικίας, δηλαδή μετά την έκδοση αμετάκλητης απόφασης, ενώ δεν εξετάζεται αν η πρόδηλη πλημμέλεια που αποτελεί τον λόγο ακύρωσης έχει προβληθεί στο πλαίσιο ενδικοφανούς ή δικαστικής προσφυγής. Τέλος, προβλέπεται ότι, εάν έχουν βεβαιωθεί ποσά εις βάρος των φορολογουμένων, τα οποία έχουν καταβληθεί, βάσει της εσφαλμένης πράξης της Φορολογικής Διοίκησης, αυτά δεν θεωρούνται παραγεγραμμένα εις βάρος του φορολογουμένου και θα πρέπει να τους επιστραφούν στους τραπεζικούς τους λογαριασμούς.