10% ακριβότερα στην Ελλάδα τα σούπερ μάρκετ σε σχέση με την Ε.Ε.

Η ΤτΕ γκρεμίζει το «παραμύθι» της κυβέρνησης πως η χώρα κινείται στον μέσο όρο της Ευρώπης

Ακόμα και η Τράπεζα της Ελλάδος «γκρεμίζει» το κυβερνητικό αφήγημα περί μείωσης των τιμών στην Ελλάδα, αλλά και το «παραμύθι» των υπουργών πως η χώρα κινείται στον μέσο όρο της Ευρώπης σε επίπεδο τιμών. Ερευνα της ΤτΕ αποκαλύπτει πως η Ελλάδα είναι από τις ακριβότερες χώρες της ευρωζώνης στα επώνυμα τυποποιημένα προϊόντα σούπερ μάρκετ, με τις τιμές να είναι υψηλότερες έως και 129% στην περίπτωση του ανθρακούχου νερού και 56% στο γάλα μακράς διαρκείας.

Παρά τη μείωση της ψαλίδας από το 2011, η Ελλάδα παραμένει μια ακριβή χώρα για τυποποιημένα προϊόντα σούπερ μάρκετ, με περίπου 10% υψηλότερες τιμές σε σύγκριση με την ευρωζώνη κατά μέσο όρο. Ενδεικτικά, στον στιγμιαίο καφέ η Ελλάδα είναι 17% ακριβότερη, στα δημητριακά 15%, στα ανθρακούχα αναψυκτικά 15%. Ο αλεσμένος καφές είναι 50% ακριβότερος, το βούτυρο 54%, η μαργαρίνη 60% και οι χαρτοπετσέτες 100%, ενώ η μέση διαφορά στα ακριβότερα προϊόντα είναι 61%.

Συνολικά, από τη σύγκριση τιμών σε 41 κατηγορίες επώνυμων τυποποιημένων προϊόντων σούπερ μάρκετ προκύπτει ότι η Ελλάδα είναι η δεύτερη ακριβότερη χώρα στην ευρωζώνη μετά το Βέλγιο, ενώ τα εισοδήματα των πολιτών της είναι από τα χαμηλότερα. Για τα προϊόντα με τα υψηλότερα μερίδια πωλήσεων στην Ελλάδα η διαφορά περιορίζεται στο 3%, αλλά και πάλι η Ελλάδα είναι ακριβότερη από τον μέσο όρο. Αν εξαιρεθεί το ελαιόλαδο, το οποίο, παρά την κατακόρυφη αύξηση το τελευταίο διάστημα, είναι 24% φτηνότερο από την ευρωζώνη, η διαφορά από την ευρωζώνη φθάνει στο 5%.

Παραγωγοί και λιανικό εμπόριο ευθύνονται για μεγάλο μέρος των διαφορών στις τιμές, ενώ και οι καταναλωτικές συνήθειες παίζουν τον ρόλο τους. «Ο ανταγωνισμός στην αγορά των παραγωγών, η συγκέντρωση της αγοράς λιανικής και οι συνήθειες των καταναλωτών εξηγούν σημαντικό μέρος των διαφορών στις τιμές μεταξύ των χωρών» αναφέρει η έκθεση. «Καθώς στο διάστημα 2011-2023 οι διαφορές στις τιμές μεταξύ της Ελλάδας και των άλλων χωρών του δείγματος μειώθηκαν συνολικά κατά 9 ποσοστιαίες μονάδες, συμπεραίνεται ότι υπάρχουν περιθώρια περαιτέρω βελτίωσης με παρεμβάσεις οι οποίες αυξάνουν τον ανταγωνισμό μεταξύ των προμηθευτών, επιφέρουν αλλαγές στη δομή της αγοράς των λιανεμπόρων και -σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα- στοχεύουν στην ενίσχυση του καταναλωτικού αλφαβητισμού» σημειώνεται.

Οι ερευνητές της Τραπέζης της Ελλάδος υπολόγισαν ποιες τιμές θα ίσχυαν αν η δομή της ελληνικής αγοράς και η συμπεριφορά των καταναλωτών εξομοιωνόταν με τα αντίστοιχα δεδομένα της ευρωζώνης και τα αποτελέσματα στα οποία κατέληξαν είναι εντυπωσιακά: Οι τιμές στα πιο ακριβά προϊόντα θα μπορούσαν να είναι 28%-33% χαμηλότερες, περιορίζοντας τη διαφορά των τιμών από την ευρωζώνη από το 61% στο μισό, δηλαδή στο 31%.

Οι τιμές στα προϊόντα με μεγάλα μερίδια αγοράς στην Ελλάδα θα μπορούσαν να μειωθούν κατά 17%, κατεβάζοντας το μέσο επίπεδο τιμών στην Ελλάδα κάτω από τον μέσο όρο της ευρωζώνης. Ωστόσο στο ελαιόλαδο, που οι Ελληνες συνηθίζουν να το αγοράζουν σε μεγάλες συσκευασίες, η προσαρμογή στις ευρωπαϊκές συνήθειες θα είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση της τιμής του κατά 37%.


Φτηνότερα κάποια εγχώρια προϊόντα

Από την άλλη πλευρά, για ένα μεγάλο μέρος μη επεξεργασμένων ειδών διατροφής και υπηρεσίες, που είναι ως επί το πλείστον εγχωρίως παραγόμενα, η Ελλάδα είναι μεταξύ των χωρών με τις χαμηλότερες τιμές, σύμφωνα με τη μελέτη. Εκτός από το ελαιόλαδο, φτηνότερη είναι η Ελλάδα στο σαμπουάν 13%, στο φρέσκο γάλα 8% και στις βρεφικές πάνες 4%.

{{-PCOUNT-}}12{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

spot_img

Κορυφαίες Ειδήσεις

Προτεινόμενα