Η απόφαση-καταπέλτης της Αρχής Δεδομένων «καίει» την Κεραμέως και θέτει ευθέως θέμα αξιοπιστίας των προσεχών εκλογών
Το κόστος της «βοήθειας» του υπουργείου Εσωτερικών σε στελέχη της Ν.Δ. να καταχραστούν παρανόμως τα προσωπικά δεδομένα πολιτών για να προμοτάρουν την εκλογική τους καμπάνια ανήλθε στα 400.000 ευρώ.
- Από τον Βασίλη Γαλούπη
Αυτό το σκάνδαλο είναι πιθανό να «γεννήσει» ακόμα ένα: να μην προσωποποιηθούν οι ευθύνες ώστε να πληρώσουν από την τσέπη τους το ποσό όσοι διέπραξαν την απάτη, αλλά να «επιδοτηθεί» η παρανομία από το δημόσιο ταμείο. Δηλαδή, οι φορολογούμενοι να εξαναγκαστούν να πληρώσουν αυτοί το πρόστιμο για την κομπίνα με τη διαρροή των απόρρητων στοιχείων τους.
Το σκάνδαλο διαρροών e-mails αφήνει αδιάφορη την υπουργό Νίκη Κεραμέως. Μιλώντας χθες στον Σκάι, το μόνο που ενδιαφέρθηκε να τονίσει ήταν ότι, τεχνικά, η διαρροή έγινε τον Ιούνιο του 2023, όταν είχαμε υπηρεσιακή κυβέρνηση, «σε μια εποχή που ήμουν υποψήφια βουλευτής κι όχι υπουργός Εσωτερικών». Συμπέρανε βολικά, μάλιστα, ότι αυτή η σκοτεινή υπόθεση «δεν έχει καμία σχέση ούτε με την επιστολική ψήφο» ούτε με τις εκλογές. Ολο το χρονικό διάστημα διερεύνησης του σκανδάλου η Κεραμέως πάσχιζε να βγει από το κάδρο. Αποκαλεί τις φωνές που εύλογα ζητούν να παραιτηθεί «λαϊκισμό» και παραμένει γαντζωμένη στην καρέκλα του υπουργείου. Στην πραγματικότητα, όμως, ισχύουν τα ακριβώς αντίθετα απ’ όσα μας είπε η υπουργός.
Η Κεραμέως κάνει πως δεν διάβασε την απόφαση-καταπέλτη της Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, που γνωστοποιήθηκε προχθές. Από την απόφαση «καίγεται» και η ίδια. Η Αρχή αναφέρει συγκεκριμένα για όσα έγιναν επί θητείας Κεραμέως:
1. «Αναφερόμενη στην επίμαχη υπόθεση, σε συνέντευξή της στις 16/3/2024 η υπουργός Εσωτερικών εξήγησε ότι η διαρροή “έλαβε χώρα τη χρονική περίοδο μεταξύ των δύο εκλογικών αναμετρήσεων των βουλευτικών εκλογών που διεξήχθησαν τον Μάιο και τον Ιούνιο του 2023, όταν το υπουργείο Εσωτερικών ήταν υπό υπηρεσιακή ηγεσία”».
2. «Δεν προκύπτει ότι από το υπουργείο Εσωτερικών έγιναν εξαντλητική έρευνα και αναζήτηση πληροφοριών, προκειμένου να διευκολυνθεί ο προσδιορισμός του χρόνου και του αντικειμένου της παράνομης διαβίβασης στοιχείων των εκλογικών καταλόγων. Στις ερωτήσεις της Αρχής κατά τους επιτόπιους ελέγχους δεν δόθηκε κάποια σχετική πληροφορία, ούτε παρέστη εξουσιοδοτημένος νόμιμος εκπρόσωπος του υπουργείου. Συνεπώς, δεν παρουσιάζεται κάποιο στοιχείο που να τεκμηριώνει το γεγονός και τον χρόνο της διαρροής των δεδομένων από το υπουργείο με τελικό αποδέκτη τον γραμματέα Αποδήμων της Ν.Δ. ή άλλον, εκτός υπουργείου παραλήπτη».
3. «Η εντολή για εσωτερικό έλεγχο (σ.σ.: στο υπουργείο Εσωτερικών) αφορούσε την επάρκεια των μέτρων ασφάλειας και προστασίας δεδομένων, χωρίς να αναφέρεται στον προσδιορισμό του συγκεκριμένου συμβάντος, των συνθηκών και του τρόπου διαρροής. Περαιτέρω, ουσιαστικά δεν διενεργήθηκε άλλη διερεύνηση από το υπουργείο, ούτε τεχνική έρευνα σε σχέση με τη διαρροή, ενώ ήταν σαφές ότι η γνωστοποίηση περιστατικού που κατατέθηκε ήταν σε αρχικό στάδιο και από αυτήν έλειπε σειρά στοιχείων, για τα οποία σε κανένα στάδιο μετά την υποβολή της γνωστοποίησης το υπουργείο δεν απέδειξε ότι προχώρησε σε διερευνητικές ενέργειες για τη συμπλήρωση της γνωστοποίησης».
Στο τέλος, η Αρχή ανακοινώνει το πρόστιμο των 400.000 ευρώ και διατάζει το υπουργείο εντός τριών μηνών «να ελέγξει και να αναθεωρήσει τις διαδικασίες και τα μέτρα που εφαρμόζει σχετικά με την προστασία προσωπικών δεδομένων κατά την επεξεργασία προσωπικών δεδομένων των εκλογέων», κάνοντας σαφές πως θεωρεί ότι έως τώρα, δηλαδή επί Κεραμέως, δεν έχει γίνει το παραμικρό για να διασφαλιστεί «η εμπιστευτικότητα σε όλη τη διαδικασία εκλογών»:
«Με αφορμή το περιστατικό αυτό, θα πρέπει το υπουργείο να καταγράψει σε εγκεκριμένες πολιτικές, να ελέγξει και να αναθεωρήσει τις διαδικασίες και τα μέτρα που εφαρμόζει σχετικά με την προστασία προσωπικών δεδομένων κατά την επεξεργασία προσωπικών δεδομένων των εκλογέων. Με τις παραπάνω ενέργειες πρέπει να διασφαλίζονται οι αρχές του άρθρου 5 παρ. 1 του ΓΚΠΔ και ιδίως η εμπιστευτικότητα σε όλη τη διαδικασία εκλογών και να προβλεφθεί διαδικασία περιοδικής αξιολόγησης των μέτρων».
Τον εσωτερικό έλεγχο στο ΥΠΕΣ είχε διατάξει η ίδια η Κεραμέως στις 5 Μαρτίου 2024. Με την Αρχή να της επισημαίνει ότι στο υπουργείο της δεν έγινε σοβαρή διερεύνηση για τη διαρροή, ότι δεν δόθηκαν πληροφορίες στην Αρχή, ούτε υπήρχε εκπρόσωπος του υπουργείου για να συνδράμει, ενώ ακόμα «η εμπιστευτικότητα σε όλη τη διαδικασία εκλογών» είναι στον αέρα. Κανείς δεν έχει πια εμπιστοσύνη στην εκλογική διαδικασία επί Κεραμέως, και ειδικά σε μια υπουργό που επιχειρεί να επιβιώσει πολιτικά με μισές αλήθειες και γκριζοποίηση της πραγματικότητας.
Η Κεραμέως ύστερα απ’ όλα αυτά θεωρεί ότι είναι ικανή να παραμένει επικεφαλής του πιο κρίσιμου υπουργείου, το οποίο θα οδηγήσει, με υποτιθέμενη αξιοπιστία, τη χώρα σε εκλογές. Το υπουργείο Εσωτερικών λειτούργησε σαν μεσιτική δεξαμενή της Ν.Δ. για προσωπικά στοιχεία ψηφοφόρων, και η Κεραμέως, που δέχεται ευθείες επικρίσεις από την Αρχή, ακόμα δεν έχει κλείσει το παραθυράκι ασφαλείας. Οφείλει να παραιτηθεί.
Και, πριν το κάνει, μην ξεχάσει να φροντίσει ότι το πρόστιμο θα πληρωθεί από το ταμείο των υπευθύνων για το σκάνδαλο, όχι από τους πολίτες, κάτι που θα συνιστούσε καραμπινάτη παρανομία για εισαγγελέα. Ο πολίτης δεν έχει καμία αστική ευθύνη για την κατάφωρη παραβίαση των προσωπικών δεδομένων του προς όφελος τρίτων, ούτε για τις απάτες που στήνονται μέσα σε υπουργεία ή κόμματα.
ΝΙΚΗ ΚΕΡΑΜΕΩΣ
Υπουργός Εσωτερικών
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1980. Σπούδασε Νομική στη Σορβόνη και στο Χάρβαρντ. Εχει εργαστεί ως δικηγόρος. Εξελέγη βουλευτής Επικρατείας με τη Ν.Δ. τον Ιανουάριο του 2015 και το 2016-2019 ήταν κοινοβουλευτική εκπρόσωπος του κόμματος. Από τον Ιούλιο του 2019 μέχρι τις 26 Μαΐου 2023 ήταν υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Στις πρόσφατες εκλογές επανεξελέγη βουλευτής. Ηταν 3η στον Β1 Βόρειο Τομέα Αθηνών, πίσω από τον Κωστή Χατζηδάκη και τον Αδωνι Γεωργιάδη. Από τις 27 Ιουνίου 2023 είναι υπουργός Εσωτερικών.