Με ΝΑVΤΕΧ και εκμεταλλευόμενη τη δική μας ανεπάρκεια αμφισβητεί την ελληνική ζώνη ευθύνης για έρευνα και διάσωση
Ο Μητσοτάκης μεταβαίνει στην Αγκυρα υπό τις κραυγές της αντιπολίτευσης σχετικά με την τουρκική άσκηση θαλάσσιας Ερευνας και Διάσωσης στο κεντρικό και το ανατολικό Αιγαίο. Η αντιπολίτευση έχει πλήρη άγνοια των ενεργειών της ως κυβερνήσεις από το 1998 μέχρι σήμερα, δεδομένου ότι η περιοχή έρευνας και διάσωσης για θαλάσσια έρευνα και διάσωση (SAR) και για θαλάσσια ατυχήματα δεν έχει συμφωνηθεί μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, με αποτέλεσμα το Αιγαίο να καθίσταται ξέφραγο αμπέλι επί σειρά δεκαετιών.
Η Τουρκία εξέδωσε τη ΝΑVΤΕΧ 0451/24 για επιχειρήσεις θαλάσσιας έρευνας και διάσωσης (SAR) για 15, 16, 22 και 23 Μαΐου 2024 από τις 5 π.μ. ως τις 19 μ.μ., σε τρεις περιοχές που ξεκινάνε ακριβώς από τον 25ο Μεσημβρινό και ανατολικά. Η τουρκική ενέργεια βασίζεται αποκλειστικά και μόνο στην ανεπάρκεια των κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ να διασφαλίσουν τις εθνικές ελληνικές αρμοδιότητες στο Αιγαίο στο πλαίσιο των διεθνών οργανισμών και συγκεκριμένα στον ΙΜΟ. Και τούτο διότι λόγω άγνοιας, αδιαφορίας και ανεπάρκειας των κυβερνήσεων Σημίτη 2001, η Τουρκία ψήφισε τον νόμο 24611/12 Δεκ. 2001 με τον οποίο εντάσσει την περιοχή μέχρι τη μέση του Αιγαίου κάτω από τον έλεγχο της Αγκυρας για θαλάσσια έρευνα και διάσωση.
Καμιά συμφωνία
Επισημαίνεται ότι συμφωνημένες περιοχές έρευνας και διάσωσης για θαλάσσια ατυχήματα δεν υπάρχουν μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, ενώ στο πλαίσιο του ΙCΑΟ και για τα αεροπορικά ατυχήματα έχουν καθοριστεί περιοχές με περιοχική συμφωνία του ΙCΑΟ 1952, που είναι για την Ελλάδα το FIR Αθηνών. Ετσι σήμερα φτάσαμε στο σημείο η Τουρκία να έχει καταθέσει τον νόμο αυτό στον ΙΜΟ μαζί με τις συντεταγμένες της τουρκικής περιοχής θαλάσσιας έρευνας και διάσωσης στο ΙΜΟ το 2009, επί πρωθυπουργίας Γ. Παπανδρέου. O τουρκικός νόμος μαζί με τον χάρτη της τουρκικής περιοχής SAR είναι καταχωρισμένος στο διεθνές εγχειρίδιο Ερευνας και Διάσωσης του IMO GLOBAL SAR.
Η τουρκική σημερινή ενέργεια με τις τρεις περιοχές SAR έχει παγιωθεί από το 2001 και δεν είναι η πρώτη φορά που εκτελείται άσκηση θαλάσσιας SAR στο Αιγαίο εντός της περιοχής που έχει καταχωρίσει ο ΙΜΟ στην Τουρκία. Η έκδοση ΝΑVΤΕΧ από την Τουρκία έχει νομιμοποιηθεί από τις ελληνικές κυβερνήσεις, με αποτέλεσμα να μη χρειάζεται η Τουρκία στη διεθνή θάλασσα του Αιγαίου την έγκριση κανενός για εκτέλεση ασκήσεων θαλάσσιας SAR. Τις αμαρτίες της κυβέρνησης Σημίτη ήρθε το 2016 να επισημοποιήσει και να υπογράψει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ στο AIP GREECE.
Ομως το θέμα έχει άλλες προεκτάσεις δεδομένου ότι και η κυβέρνηση Μητσοτάκη, ακολουθώντας τυφλά την πολιτική των προηγούμενων κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ, ουδόλως αντέδρασε νομικά ή επιχειρησιακά στην ενέργεια της Τουρκίας να προεκτείνει νοτιότερα την ήδη υπάρχουσα περιοχή από το 2001 προκειμένου η Αγκυρα να καλύπτει με SAR και την τουρκολιβυκή ΑΟΖ.
Ανάρτηση υποτέλειας από την Μπακογιάννη
Καμία ντροπή πια δεν έχουν στη Ν.Δ. όσον αφορά τις δηλώσεις υποτέλειας προς την Τουρκία. Η κυρία Nτόρα Mπακογιάννη με ανάρτησή της στο Χ θεωρεί μικρής ή ασήμαντης σημασίας τη μετατροπή της Μονής της Χώρας σε τζαμί, αρκεί να μη χαλάσει το επίπλαστο κλίμα ύφεσης που επικρατεί: «Το να κρατηθεί η ύφεση στις σχέσεις Ελλάδας – Τουρκίας είναι τεράστιας σημασίας για τη χώρα μας, για την ασφάλειά της και για την ευημερία της αυτή τη στιγμή».
Ο Γεραπετρίτης δικαιολογεί την τουρκική βεβήλωση
Η λογική της κυβέρνησης είναι να λειτουργεί διαπιστωτικά σε όλα τα προβλήματα που αφορούν εθνικά θέματα και να κρατά στάση υποτελή, είτε πρόκειται για την Τουρκία είτε για την Αλβανία. Ακούστηκαν από τον πρωθυπουργό και τον υπουργό Εξωτερικών οι λέξεις «αχρείαστη» και «άκαιρη» για τη μετατροπή της Μονής της Χώρας σε τζαμί από τον Ερντογάν, καθώς και για την επίσκεψη Ράμα στην Αθήνα.
Υστερα από αυτό, ο κ. Γεραπετρίτης είπε να προσθέσει ακόμα μία λέξη, για να υποβαθμίσει κάθε προκλητική πράξη της Τουρκίας απέναντι στην Ελλάδα. Αυτή η λέξη είναι η «αποδραματοποίηση»: «Θεωρώ κρίσιμο να αποδραματοποιούμε τις συναντήσεις οι οποίες γίνονται μεταξύ των ηγετών της Ελλάδας και της Τουρκίας. Θεωρώ, δηλαδή, σημαντικό να αντιλαμβανόμαστε ως κανονικές επισκέψεις εργασίας αυτές οι οποίες γίνονται μεταξύ των ηγετών των δύο χωρών, όπως άλλωστε συμβαίνουν καθημερινά επισκέψεις με ηγέτες άλλων κρατών. Είναι σημαντικό να βρισκόμαστε, να συζητούμε, να αποσυμπιέζουμε τις κρίσεις, να οργανώνουμε τα επόμενα βήματά μας, χωρίς κατ’ ανάγκη να αναμένουμε ότι θα έρθουν κάποιες υψηλές συμφωνίες. Και χωρίς, από την άλλη πλευρά, να περιμένουμε ότι θα υπάρχει από αυτό ένταση, κρίση ή οτιδήποτε άλλο».