Η κυβέρνηση Μητσοτάκη έβγαλε «λάδι» Καραμανλή, Τριαντόπουλο και συνολικά τις ηγεσίες όλων των συναρμόδιων υπουργείων για το έγκλημα, ενοχοποιώντας… έναν σταθμάρχη
Μια από τις πιο μαύρες σελίδες στην ιστορία της Νέας Δημοκρατίας υπήρξε η χθεσινή. Η κεντροδεξιά παράταξη, όπως την κατάντησε ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανερυθρίαστα και απροκάλυπτα, απεκδύθηκε όλων των δεδομένων ευθυνών της κυβέρνησης για την τραγωδία των Τεμπών, αθωώνοντας προκλητικά τον Κώστα Καραμανλή, τον Χρήστο Τριαντόπουλο και συνολικά τις ηγεσίες όλων των συναρμόδιων υπουργείων, ενοχοποιώντας… έναν σταθμάρχη.
Αθώωσε επί της ουσίας τους υπουργούς της κυβέρνησης Μητσοτάκη, μη βρίσκοντας να ψελλίσει ούτε μισή κουβέντα αυτοκριτικής για την τραγωδία η οποία οδήγησε στον αδόκητο χαμό 57 συνανθρώπων μας, κυρίως νέων ανθρώπων. Η ξεδιαντροπιά χτύπησε κόκκινο, καθώς στο πόρισμά της επί της Εξεταστικής Επιτροπής της Βουλής, η οποία -υποτίθεται πως- διερεύνησε τα αίτια του σιδηροδρομικού δυστυχήματος, έβγαλε «λάδι» όλα ανεξαιρέτως τα πολιτικά πρόσωπα.
Ισχυρισμοί
Στο πολυσέλιδο πόρισμά της, το οποίο αποτελεί το πιο ντροπιαστικό πλυντήριο ευθυνών στην κοινοβουλευτική ιστορία του τόπου, η Νέα Δημοκρατία ισχυρίζεται πως οι συνεδριάσεις της Εξεταστικής δεν ανέδειξαν πράξεις ή παραλείψεις πολιτικών προσώπων που να συνδέονται με το δυστύχημα.
Σύμφωνα με το «γαλάζιο» πόρισμα, η πολιτική ευθύνη αντικειμενικά αναλήφθηκε από τον τότε υπουργό Κώστα Καραμανλή με την άμεση παραίτησή του την ημέρα του τραγικού δυστυχήματος, πράξη που, εκτός των άλλων, διευκόλυνε τον έλεγχο της υπόθεσης. Το ίδιο προκλητικά, η πλειοψηφία ισχυρίζεται πως τα αίτια του δυστυχήματος πρέπει να διερευνηθούν… ψύχραιμα, μακριά από πολιτική εκμετάλλευση, για να αποδοθεί δικαιοσύνη, όπως επιθυμεί η ελληνική κοινωνία. «Οι ευθύνες όλων των άμεσα εμπλεκομένων στο τραγικό δυστύχημα, καθώς και των προσώπων που κατείχαν υπεύθυνες θέσεις στους αρμόδιους οργανισμούς και εταιρίες, ελέγχονται ήδη από την τακτική Δικαιοσύνη» επιμένει στο ίδιο μήκος κύματος η Ν.Δ., επιχειρώντας να πείσει πως δεν υπήρξε προσπάθεια συγκάλυψης με παρεμβάσεις στον χώρο της μοιραίας σύγκρουσης, καθώς οι επιχειρησιακές παρεμβάσεις έγιναν, όπως ισχυρίζεται, με απόφαση των αρμόδιων επιχειρησιακών συλλογικών οργάνων, με γνώμονα την ανάγκη μετακίνησης των κατεστραμμένων συρμών με βαρέος τύπου μηχανήματα, τα οποία έπρεπε να επιχειρούν σε ασφαλές και σταθερό έδαφος.
Στην πραγματικότητα, η κυβέρνηση επιχειρεί με όλα τα παραπάνω να αποσείσει τις ευθύνες της για το προκλητικό μπάζωμα του τόπου του δυστυχήματος, ελάχιστα εικοσιτετράωρα μετά το μοιραίο βράδυ, θέλοντας καταφανέστατα να σώσει τον εκλεκτό του Κυριάκου Μητσοτάκη, Χρήστο Τριαντόπουλο. Αναρωτιέται κανείς διαβάζοντας το πόρισμα εάν τελικώς ευθύνεται κάποιος για την τραγωδία… Σε αυτό το ερώτημα, η Νέα Δημοκρατία απαντά «μα, φυσικά, ο ανθρώπινος παράγοντας», επιβεβαιώνοντας τα προγνωστικά που την ήθελαν να ρίχνει όλες τις ευθύνες στους εργαζομένους, δηλαδή στον μοιραίο σταθμάρχη της Λάρισας και στους -νεκρούς- μηχανοδηγούς του Intercity. Κατά τη Νέα Δημοκρατία, ο Γενικός Κανονισμός Κινήσεως παραβιάστηκε επτά φορές, με αποτέλεσμα το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών. Ακόμη, ο σταθμάρχης Λάρισας δεν χρησιμοποίησε τον πίνακα τηλεχειρισμού για να κάνει αυτόματη χάραξη διαδρομής, αλλά έβαλε τη μοιραία αμαξοστοιχία ανάποδα στη γραμμή καθόδου.
Επιπλέον, οι μηχανοδηγοί της μοιραίας αμαξοστοιχίας δεν ακινητοποίησαν το τρένο, ως όφειλαν, και δεν επικοινώνησαν με τον σταθμάρχη Λάρισας για να διευκρινίσουν ότι η αμαξοστοιχία έχει μπει ανάποδα στη γραμμή καθόδου. Από εκεί και πέρα, η Νέα Δημοκρατία, θυμίζοντας κάπως την τακτική του ΚΚΕ, δίνει ρεσιτάλ διάχυσης των πολιτικών και επιχειρησιακών ευθυνών, ώστε στο τέλος να μην ευθύνεται απολύτως κανείς. Για παράδειγμα, όσον αφορά το σκέλος της επίμαχης σύμβασης 717 για τη σηματοδότηση και την τηλεδιοίκηση, για την οποία άπαντες συνομολόγησαν πως εάν λειτουργούσε θα είχε αποφευχθεί το δυστύχημα και η οποία βρίσκεται στο επίκεντρο της έρευνας της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας, η κυβερνητική παράταξη ισχυρίζεται πως η εκτέλεση των συμβάσεων για την εγκατάσταση συστημάτων διαχείρισης κυκλοφορίας στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο υπήρξε για μεγάλη χρονική περίοδο προβληματική, καθώς από το 1985 έως το 2001 εγκαταστάθηκαν συστήματα που δεν τέθηκαν ποτέ ενιαία σε λειτουργία και η ανάταξή τους προβλέφθηκε με τη Σύμβαση 717 το 2014, ενώ άλλα συστήματα προβλέφθηκαν με συμβάσεις του 2006 και του 2007, που η ολοκλήρωσή τους καθυστέρησε.
Για τα έργα
Ευθύνες επιρρίπτονται την ίδια ώρα και στη ΡΑΣ και τη Hellenic Train, αλλά και συνολικώς στους χειρισμούς των κυβερνήσεων από το μακρινό… 1996, καθώς, όπως αναφέρεται, η διάσπαση του ΟΣΕ τη χρονιά εκείνη με τη δημιουργία των θυγατρικών του εταιριών ΕΡΓΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ συνέτεινε στην προβληματικότητα εκτέλεσης των σιδηροδρομικών έργων, ενώ, όπως επισημαίνεται συμπληρωματικά, το πρόβλημα επιτάθηκε με την «πώληση» το 2017 της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με δυσμενέστατους για το Ελληνικό Δημόσιο όρους, στον κρατικό ιταλικό σιδηρόδρομο και στη συνέχεια με την πώληση το 2018 της ΕΕΣΣΤΥ στην ιδιωτική πλέον ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με εξίσου δυσμενείς όρους.
Το ΠΑΣΟΚ δεν κατέθεσε πόρισμα και ζητά η εξεταστική να μετατραπεί σε προανακριτική
Σε εκ διαμέτρου αντίθετα συμπεράσματα όσον αφορά τα αίτια της σιδηροδρομικής τραγωδίας των Τεμπών οδηγούνται τα κόμματα, καθώς, εν αντιθέσει με τη Νέα Δημοκρατία, η οποία λειτούργησε ως απόλυτο πλυντήριο ευθυνών, η αντιπολίτευση διαπιστώνει ποινικές ευθύνες πολιτικών προσώπων. Το ΠΑΣΟΚ δεν υπέβαλε πόρισμα, καταγγέλλοντας πως δεν παρελήφθη το σύνολο της δικογραφίας του εφέτη ανακριτή της Λάρισας, αλλά και πως δεν εξετάστηκαν ουσιώδεις μάρτυρες.
Η «πράσινη» παράταξη ζητά, ωστόσο, η εξεταστική να μετατραπεί σε προανακριτική, ενώ επισημαίνει ότι, εάν δεν απουσίαζε το σύστημα τηλεδιοίκησης, θα είχε αποτραπεί η μετωπική σύγκρουση των δύο τρένων. Από εκεί και πέρα, η Ελληνική Λύση στο πόρισμά της καταλήγει ότι όλοι όσοι διετέλεσαν υπουργοί αρμόδιοι για τις μεταφορές από το 2012 και εντεύθεν έχουν ευθύνες. Την ίδια ώρα, η ΝΙΚΗ επισημαίνει πως τη βασική πολιτική αλλά και ποινική ευθύνη για παράβαση καθήκοντος φέρει ο ίδιος ο πρωθυπουργός, αφενός διότι γνώριζε τα προβλήματα των σιδηροδρόμων και ουδέν έπραξε για την αποφυγή ενός σοβαρού δυστυχήματος, αφετέρου επειδή μετά το δυστύχημα έδωσε εντολή συγκάλυψης σε όλο το κυβερνητικό επιτελείο. Ευθύνες επιρρίπτονται από το κόμμα του Δημήτρη Νατσιού και στους υπουργούς Μεταφορών της περιόδου 2009-2023.
Ως γνωστόν, το ΚΚΕ, το οποίο πρώτο κατέθεσε το πόρισμά του σε Βουλή και Δικαιοσύνη, κάνει λόγο για σαφέστατες ποινικές ευθύνες των αρμόδιων υπουργών Υποδομών και Μεταφορών της περιόδου 2009-2023, θέση η οποία θεωρήθηκε ως κρεσέντο διάχυσης των πολιτικών ευθυνών. Σε κάθε περίπτωση, ο Περισσός αναφέρεται σε κακουργηματικό αδίκημα της διά παραλείψεως διατάραξης της ασφάλειας των σιδηροδρομικών συγκοινωνιών απ’ όπου προήλθαν ο θάνατος 57 ανθρώπων και η βαριά σωματική βλάβη δεκάδων ακόμη ατόμων.
Την ίδια ώρα, η Νέα Αριστερά ζητά τη σύσταση προανακριτικής επιτροπής για τη διερεύνηση τυχόν εγκλημάτων που έχει τελέσει κατά την άσκηση των καθηκόντων του ο Κώστας Καραμανλής. Η Εξεταστική Επιτροπή συνεδριάζει σήμερα για τελευταία φορά, ενώ εντός των ημερών η Ολομέλεια θα εγκρίνει το τελικό πόρισμα, δίχως, ως αναμένεται, την παρουσία της κυβέρνησης στα υπουργικά έδρανα.
Πρόταση μομφής κατά Μαρκόπουλου
Πρόταση μομφής κατά του προέδρου της Εξεταστικής Επιτροπής της Βουλής Δημήτρη Μαρκόπουλου αλλά και του προεδρείου καταθέτει η Ζωή Κωνσταντοπούλου, η οποία δεν υπέβαλε πόρισμα στην επιτροπή, πλην όμως κατήγγειλε ενέργειες συγκάλυψης και υπόθαλψης των υπαιτίων, ενώ την ίδια ώρα μίλησε για βίαιο τρόπο λήξης των εργασιών της Εξεταστικής Επιτροπής, τη στιγμή που μεγάλο μέρος της δικογραφίας διαβιβάστηκε στη Βουλή και δεν έχει εξεταστεί.
Σημειωτέον πως αύριο, μαζί με τις οικογένειες τριών θυμάτων που εκπροσωπεί ως δικηγόρος, θα βρεθούν στη Λάρισα προκειμένου να καταθέσουν στον εφέτη ειδικό ανακριτή αίτηση να επιληφθεί της διαδικασίας συγκάλυψης που εξελίσσεται στη Βουλή.