Τα μέλη της επιτροπής διερεύνησης κατήγγειλαν τους αρμοδίους για συγκάλυψη των ευθυνών με το μπάζωμα στον τόπο του δυστυχήματος
Η τραγωδία στα Τέμπη με τους 57 νεκρούς δεν θα είχε συμβεί αν λειτουργούσε η φωτοσήμανση του σιδηροδρομικού δικτύου. Αυτό επισήμαναν χθες οι πραγματογνώμονες που έχουν οριστεί από συγγενείς των θυμάτων και επιζώντες του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησαν στα γραφεία της ΕΣΗΕΑ, με τη συμπλήρωση ενός χρόνου από το σιδηροδρομικό δυστύχημα.
Τα μέλη της επιτροπής διερεύνησης των αιτιών του δυστυχήματος κατήγγειλαν τους αρμοδίους για συγκάλυψη των ευθυνών με το μπάζωμα στον τόπο του δυστυχήματος που είχε ως αποτέλεσμα να μη διερευνηθεί η ύπαρξη του εύφλεκτου ξυλολίου, το οποίο εντόπισαν οι πραγματογνώμονες των συγγενών κατά τις δικές τους έρευνες. Μάλιστα, επισήμαναν πως πολλούς μήνες μετά την τραγωδία, τον περασμένο Μάιο και τον Νοέμβριο, βρέθηκαν κατά τις δικές τους έρευνες ανθρώπινα μέλη που δεν είχαν εντοπιστεί το προηγούμενο διάστημα από τις αρμόδιες Αρχές. Το πόρισμά τους για τις συνθήκες και τα αίτια της τραγωδίας θα επιδώσουν σήμερα στον εφέτη ανακριτή Σωτήρη Μπακαΐμη, που συνεχίζει την ανάκριση για το σιδηροδρομικό δυστύχημα.
Σε άλλο σημείο της συνέντευξης Τύπου τόνισαν πως τουλάχιστον πέντε επιβαίνοντες έχασαν τη ζωή τους όχι λόγω της σύγκρουσης των τρένων αλλά λόγω της φωτιάς που εκδηλώθηκε. «Κάποια από τα θύματα θα είχαν γλιτώσει, αλλά κάηκαν ζωντανά. Κάποιες οικογένειες δεν θα βρίσκονταν σε αυτή τη θέση. Τα επίσημα πορίσματα δεν μας καλύπτουν» τόνισε ο Βαγγέλης Βλάχος, ο οποίος έχασε τον αδερφό του. «Θέλουμε να μάθουμε τι συνέβη, για ποιον λόγο δολοφονήθηκαν 57 άτομα, και έναν χρόνο αργότερα υπάρχουν ακόμη ερωτήματα. Εγινε μπάζωμα του χώρου σχεδόν μία εβδομάδα μετά το δυστύχημα. Υπήρχαν ακόμη ανθρώπινα υπολείμματα, αλλά είχαν καταστραφεί ήδη στοιχεία. Θα είμαστε ο περίγελος της Ευρώπης για τον τρόπο με τον οποίο διερευνήθηκε αυτό το δυστύχημα» πρόσθεσε.
Η επιτροπή πραγματογνωμόνων καταλήγει στο συμπέρασμα πως ακόμα και σήμερα δεν είναι ασφαλές το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας, καθώς οι κανονισμοί ραδιοτηλεφωνίας δεν τηρούνται, δεν υπάρχουν ελάχιστες απαιτήσεις λειτουργίας, δεν λαμβάνονται μέτρα λόγω υποβάθμισης τεχνικών προδιαγραφών και βλαβών, ενώ δεν υπάρχει καμία αξιολόγηση της επίδοσης του προσωπικού σε κρίσιμες θέσεις για την ασφάλεια. Σύμφωνα με την επιτροπή, «η συνολική έλλειψη κουλτούρας ασφαλείας στον σιδηρόδρομο δεν επιτρέπει ακόμα και σήμερα», έναν χρόνο μετά το τραγικό δυστύχημα, «την ουσιαστική αξιοποίηση των συμπερασμάτων για το συγκεκριμένο δυστύχημα προκειμένου να αποφευχθεί το επόμενο».
Αξίζει να σημειωθεί, όπως υπογραμμίζει η επιτροπή, ότι έναν χρόνο μετά το τραγικό δυστύχημα:
• Κανονισμοί ραδιοτηλεφωνίας δεν τηρούνται.
• Δεν έχει γίνει επικαιροποίηση του απαρχαιωμένου ΓΚΚ και των λοιπών κανονισμών λειτουργίας.
• Δεν υπάρχουν Ελάχιστες Απαιτήσεις Λειτουργίας με σαφή κλιμάκωση λήψης επιπρόσθετων μέτρων.
• Δεν λαμβάνονται μέτρα (π.χ. βραδυπορίες) σε άμεση αντίδραση σε υποβάθμιση τεχνικών προδιαγραφών λόγω βλάβης.
• Δεν υπάρχει καμία διαδικασία πραγματικού ελέγχου της εφαρμογής του ΓΚΚ και καμία αξιολόγηση της επίδοσης του προσωπικού σε κρίσιμες θέσεις για την ασφάλεια.
Επισημαίνεται ότι η επιτροπή δημοσίευσε και το χρονολόγιο των ερευνών:
13 Μαρτίου ολοκλήρωση ερευνών για θύματα
29 Μαρτίου πρώτη χημική δειγματοληψία ΓΧΚ
31 Μαΐου τυχαία ανεύρεση ανθρώπινων υπολειμμάτων
29 Σεπτεμβρίου δειγματοληψία σε ΑΤ Τεμπών
25 Οκτωβρίου δεύτερη χημική δειγματοληψία ΓΧΚ
15-16 Νοεμβρίου έρευνες για ανθρώπινα υπολείμματα
21 Δεκεμβρίου ολοκλήρωση ερευνών για ίχνη DNA
Οπως επισημαίνεται από τους διοργανωτές της συνέντευξης Τύπου, η συνέντευξη πραγματοποιήθηκε προκειμένου ο κόσμος να ενημερωθεί για την πορεία της υπόθεσης, με αφορμή τη συμπλήρωση ενός χρόνου από το πολύνεκρο δυστύχημα.