Ο πρώην πρόεδρος Σπύρος Πατέρας απολογούμενος κατηγόρησε για τη μετάταξη του μοιραίου για το δυστύχημα των Τεμπών σταθμάρχη την επιτροπή αξιολόγησης, όμως τα δύο μέλη της ισχυρίστηκαν ότι δεν υπήρχε όριο ηλικίας!
Το… μπαλάκι των ευθυνών στην επιτροπή αξιολόγησης έριξε χθες ο πρώην πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ Σπύρος Πατέρας για τη μετάταξη του προφυλακισμένου 59χρονου σταθμάρχη από την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση Λάρισας, όπου εργαζόταν ως διοικητικός υπάλληλος, αν και ήταν μεγαλύτερος κατά 10 χρόνια σε σχέση με το όριο των 48 ετών.
Τόσο ο πρώην επικεφαλής του οργανισμού όσο και τα δύο μέλη της επιτροπής αξιολόγησης του ΟΣΕ απολογήθηκαν χθες στον εφέτη ανακριτή Σωτήρη Μπακαΐμη για το πλημμέλημα της παράβασης καθήκοντος.
Στην απολογία του ο κ. Πατέρας ισχυρίστηκε ότι ενήργησε νόμιμα και δεν παρενέβη καμία νομοθεσία, αλλά επικύρωσε απλά την εισήγηση των δύο μελών της επιτροπής αξιολόγησης για τη μετάταξη του 59χρονου σταθμάρχη. Στη συνέχεια απολογήθηκαν τα δύο μέλη της επιτροπής αξιολόγησης, τα οποία υποστήριξαν ότι ο κανονισμός λειτουργίας του ΟΣΕ δεν θέτει όριο ηλικίας για τις μετατάξεις. Μετά τις απολογίες τους, οι τρεις κατηγορούμενοι αφέθηκαν ελεύθεροι, καθώς το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος είναι πλημμεληματικού χαρακτήρα.
Υπενθυμίζεται ότι η δίωξη ασκήθηκε εναντίον τους με βάση το πόρισμα της επιτροπής εμπειρογνωμόνων του υπουργείου Μεταφορών, σύμφωνα με το οποίο ενέκριναν τη μετάταξη του προφυλακισμένου σταθμάρχη από την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση στον ΟΣΕ, αν και ξεπερνούσε κατά 10 χρόνια το όριο της ηλικίας των 48 ετών που προβλέπονταν ρητά στις προϋποθέσεις. Ο 59χρονος μοιραίος σταθμάρχης, που είχε προσληφθεί στον ΟΣΕ στις 6/2/1989 ως αχθοφόρος, μετατάχθηκε στις 18/4/2011 στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λάρισας και την 1/8/2022 άρχισε την εκπαίδευσή του για σταθμάρχης, την οποία ολοκλήρωσε στις 24/1/2023, έναν μήνα πριν από το σιδηροδρομικό δυστύχημα.
Οπως αναφέρεται στο πόρισμα της επιτροπής εμπειρογνωμόνων, ο ΟΣΕ είχε υποβάλει αίτημα στην Κεντρική Επιτροπή Κινητικότητας για την κάλυψη μιας θέσης σταθμάρχη Δ.Ε. με σχέση ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου στη Λάρισα, με μετάταξη. Το αίτημα γι’ αυτή τη θέση περιελάμβανε ως πρόσθετα προσόντα του υπό μετάταξη υπαλλήλου τη χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή και ηλικία έως και 48 έτη. Ο κατηγορούμενος υπέβαλε αίτηση για μετάταξη στη θέση, παρά το γεγονός ότι ήταν σχεδόν 58 ετών και ξεπερνούσε κατά περίπου 10 χρόνια το ηλικιακό όριο των 48 ετών που είχε θέσει ο ΟΣΕ.
Το Τριμελές Συμβούλιο, το οποίο είχε αρμοδιότητα να αξιολογήσει τις αιτήσεις, έκανε δεκτή την αίτηση και με απόφαση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου του ΟΣΕ ολοκληρώθηκε η μετάταξη του 59χρονου από διοικητικός υπάλληλος στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λάρισας στην κενή οργανική θέση σταθμάρχη του ΟΣΕ, παρά το γεγονός ότι ο υποψήφιος δεν πληρούσε τα τυπικά προσόντα. Η ανάκριση συνεχίζεται σήμερα με την άφιξη των Ιταλών εμπειρογνωμόνων, τους οποίους έχει καλέσει ο εφέτης ανακριτής προκειμένου να εξετάσουν το καταγραφικό της μοιραίας επιβατικής αμαξοστοιχίας.
Με βάση αυτά τα δεδομένα του καταγραφικού του άτυπου «μαύρου κουτιού», ο εφέτης ανακριτής θα γνωρίζει την ταχύτητα, τη θερμοκρασία και τις συνθήκες της επιβατικής αμαξοστοιχίας, πριν και μετά τη φονική σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη. Τα δεδομένα από το καταγραφικό θα συμπεριληφθούν στο πόρισμα των ανακριτικών Αρχών, το οποίο θα αποτελέσει στοιχείο της δικογραφίας. Οι Ιταλοί εμπειρογνώμονες αναμένεται να ολοκληρώσουν την έρευνά τους ενδεχομένως και μέσα σε λίγα 24ωρα.